اصول و استاندارد چیدمان میز ناهار خوری

اصول و استاندارد چیدمان میز ناهار خوری

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های زندگی، دور هم جمع‌شدن در وقت شام و یا هر وعده غذایی و دورهمی است و کاملاً می‌تواند یک امر خانوادگی عالی باشد. این اتفاق هرگز از زندگی ما جدا نمی‌شود و ما همواره در حال چیدمان میز ناهار خوری هستیم. چه یک میز معمولی برای روزهای عادی و چه چیدن یک میز سلطنتی برای مهمانان ویژه و یا جشن‌ها، بیشتر مردم با چیدن چاقو و چنگال برای وعده غذایی عصرانه خود آشنا هستند. اما در مورد آن مواقعی که می‌خواهیم شام و ناهار را بیشتر به یک رویداد تبدیل کنیم و حضور در کنار عزیزانمان را جشن بگیریم،  چطور؟

آیا به قوانین و آداب سفره‌آرایی آشنایی کامل دارید؟ آیا می‌دانید تفاوت بین چنگال سالاد و چنگال دسر چیست؟ یا کدام لیوان برای کدام نوشیدنی استفاده می‌شود و در کجا باید روی میز قرار گیرد؟ فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت شما را در مورد نحوه چیدمان‌ میز با بهترین روش‌ها و برای موقعیت‌های مختلف آشنا می‌کند. در ادامه برخی از قوانین کلی برای چیدن میز و قرار دادن کارد و چنگال را بیان می‌کنیم و به ویژگی‌های انواع مختلف چیدمان میز، در راستای اصولی بودن می‌پردازیم. 

اصول و استاندارد چیدمان میز ناهار خوری

انواع مختلف چیدمان میز چیست؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، قوانین و آداب کلی چیدمان میز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را برای انواع میزها اعمال کرد. همچنین چیدمان میز ناهار خوری شما، بسته به نوع رویدادی که میزبانی می‌کنید متفاوت می‌شود. در ابتدا ممکن است چیدن میز پیچیده به نظر بیاید یا فکر کنید کار سخت و خسته‌کننده‌ای است درصورتی‌که اگر یک‌بار این اصول اولیه را انجام دهید متوجه می‌شوید که چقدر کار شیرین و جذابی است. 🙂

با این کار نه‌تنها شما بلکه مهمان‌ها نیز به‌اندازه شما لذت می‌برند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک وعده غذایی سبک با غذاهای دریایی سرو می‌کنید، به‌احتمال زیاد شراب قرمز نمی‌نوشید و بنابراین نیازی به لیوان‌های بزرگ شراب قرمز ندارید. به یاد داشته باشید، شما فقط باید چیزهایی را که مهمانانتان به آن نیاز دارند روی میز داشته باشید. چیدن میز آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست. در زیر سه نوع مختلف از تنظیمات میز را توضیح خواهیم داد:

چیدمان میز ساده

〉چیدمان میز معمولی 

〉چیدمان میز رسمی

آموزش چیدمان میز ناهار خوری ساده

همان‌طور که می‌دانید چیدمان هر چیزی یک اصول اولیه و اصلی دارد که باتوجه‌به آن تغییرات انجام می‌شود. نحوه چیدمان میز هم همین‌طور است. چیدن میز ساده و همین‌طور اصلی، شامل وسایلی است که برای یک وعده غذایی روزانه به آن نیاز دارید. شما می‌توانید از یک میز ناهار خوری معمولی برای یک شام روزانه یا شاید یک برانچ (brunch) خاص استفاده کنید. حالا برای چیدن میز اولیه خود به یک بشقاب شارژر، یک چاقو و چنگال، یک لیوان آب و یک دستمال نیاز دارید. 

هیچ‌چیز اضافی پنهانی در این چیدمان وجود ندارد! اغلب با چیدمان میز ساده، کارد و چنگال دسر داده نمی‌شود، زیرا انتظار نمی‌رود که دسر سرو کنید. همچنین اگر نوشیدنی نمی‌نوشید، نیازی به وجود لیوان آن نیست. اما یک فضای فانتزی برای صبحانه ممکن است همراه با لیوان آب باشد.

میز ساده

آموزش چیدمان میز ناهار خوری معمولی

چیدمان میز معمولی در رویدادهای بزرگ مانند عروسی و مهمانی‌های شام در خانه بسیار محبوب است. زیرا به‌هیچ‌عنوان به میز ناهار خوری شما احساس خفگی یا محدودیت نمی‌دهد و باعث تجربه لمس خاصی، از یک میز ناهارخوری می‌شود. برای چیدن میز معمولی خود به یک چاقو و چنگال، هم برای غذای اولیه و هم برای غذای اصلی نیاز دارید. یا یک قاشق سوپ‌خوری، البته اگر پیش‌غذا داشته باشید. همچنین، به یک قاشق و چنگال دسر نیاز دارید که به‌صورت افقی بالای بشقاب قرار داده شده است. ظروف شیشه‌ای به چیزی که شما سرو می‌کنید بستگی دارد، اما به‌طورکلی یک لیوان آب و یک لیوان شراب بالای چاقوها در بالا سمت راست قرار می‌گیرد.

دستمال‌ها را می‌توان در مرکز یا در سمت چپ قرار داد. چیدمان میز معمولی محلی عالی، برای بازی با ظاهری متفاوت است. ممکن است لازم باشد برای هر فرد یک لیوان آب و یک لیوان شراب داشته بگذارید، اما می‌توانید سبک‌ها و رنگ‌ها را با هم ترکیب کنید تا آن را برای خود و مهمانان منحصر به فرد کنید. بشقاب‌های شارژر نیز راه بسیار خوبی برای خلاقیت هستند، زیرا نیازی نیست لزوما از بشقاب استفاده کنید، اگر می خواهید ظاهری متفاوت داشته باشید، می توانید از یک سینی سرو یا همان سینی چای بامبو ایکیا OSTBIT یا از تخته های چوبی که معروف ترین آن تخته گوشت ایکیا APTITLIG استفاده کنید.

میز معمولی

آموزش چیدمان میز ناهار خوری رسمی

شما اغلب میزهای رسمی را می‌بینید که در رستوران‌های سنتی غذاخوری خوب استفاده می‌شود. البته در بعضی خانه‌ها و در دوره‌های سلطنتی، بیشتر چیدمان میزها، رسمی بوده است حتی اگر یک مهمان ناخوانده یا غیررسمی به دیدنشان رفته باشد باز هم در آن دوران پذیرایی و چیدمان به شکل رسمی بوده است. همینطور در زمان حال اگر نوع غذای سرو شده، پیچیده‌تر باشد، چیدمان میز ناهار خوری به‌صورت رسمی انجام می‌شود.

به‌صورت کلی تفاوت چیدمان میز معمولی با میز رسمی، تنوع غذاهای مختلف و بعد از آن بشقاب‌های متنوع و همین‌طور ظروف شیشه‌ای است.

بیشتر غذاخوری‌های رسمی از یک سفره استفاده می‌کنند، اما این امر اختیاری است و اغلب برای مؤسسات سنتی رزرو می‌شود. برای چیدن میز رسمی خود، از منوی خود شروع کنید و مشخص کنید که مهمانان شما به چه چیزی نیاز دارند. سوپ سرو می‌کنید؟ خب معلوم است که به به یک قاشق سوپ‌خوری و احتمالاً یک بشقاب نان نیز نیاز دارید. هنگامی که مشخص کردید که چه چیزی را باید تنظیم کنید، می‌توانید قوانین کلی را دنبال کنید. به یاد داشته باشید که چنگال‌ها در سمت چپ، چاقوها در سمت راست و قاشق سوپ‌خوری در سمت راست با چاقوها قرار می‌گیرند.

بشقاب نان و دستمال سفره

اگر در حال قراردادن یک بشقاب نان هستید، باید آن را در گوشه سمت چپ بالا قرار دهید. به یاد داشته باشید که چاقوی خود را به‌صورت مورب به سمت پایین بگیرید تا برای هیچ یک از مهمانان شما تهدیدکننده دیده نشود! قاشق دسر و چنگال دسر شما بالای بشقاب، دسته چنگال به سمت چپ و دسته قاشق به سمت راست خواهند رفت. برای یک میز ناهار خوری، وقتی صحبت از ظروف شیشه‌ای برای محیط رسمی می‌شود، یک لیوان آب، معمولاً بزرگ‌ترین لیوان روی میز، یک لیوان شراب کوچک برای شراب سفید و یک لیوان شراب گرد بزرگ‌تر برای شراب قرمز خواهید داشت.

همچنین ممکن است تصمیم بگیرید که یک فنجان‌ونعلبکی برای قهوه بعد از شام قرار دهید، این قهوه در زیر ظروف شیشه‌ای، سمت راست چاقوها قرار می‌گیرد.

استفاده از حلقه‌های دستمال سفره را در نظر بگیرید یا کارت‌های مخصوص را تزئین کنید تا مهمانان خود را شگفت‌زده کنید. هر وسیله روی میز عملکردی دارد. بعید است بدون اینکه بدانید چه چیزی برای مهمانان خود سرو می‌کنید، میز بچینید، بنابراین برای برنامه‌ریزی میز ناهار خوری  خود به‌اندازه منوی خود وقت بگذارید. ممکن است برای شما مفید باشد که منوی خود را بنویسید تا فراموش نکنید و به راحتی لوازم خود را تهیه کنید. 

میز رسمی

 

خرید اینترنتی میز ناهارخوری ۴ نفره ایکیا

حالا تمام این چیدمان باید روی یک میز زیبا قرار بگیرد، احتمالاً اگر تابه‌حال هرگز به دنبال یادگیری اصول چیدمان میز ناهار خوری نرفته‌اید دلیل آن نداشتن یک میز ناهار خوری زیبا بوده است. ما به شما میز ناهار خوری 4 نفره ایکیا JOKKMOKK را پیشنهاد میکنیم. یک میز بسیار عالی برای چیدمان و جمع های خانوادگی شما.

پس به طور خلاصه ما، یاد گرفتیم که چند اصول را رعایت کنیم:

اولین و اساسی‌ترین قانون: ظروف به ترتیب استفاده قرار بگیرند.

 دوم: همه ظروف روی دستمال قرار می‌گیرند. 

سوم: دستمال به سمت چپ که چنگال روی آن قرار دارد جای‌گذاری می‌شود و در سمت راست بشقاب چاقو و قاشق و لیوان آب بالای چاقو. 

چهارم: ظروف و کارد و چنگال باید در فاصله ۲ اینچی از لبه میز قرار گیرند و در آخر: دستمال سفره باید به طور مرتب تا شده و روی صفحه کناری یا در مرکز قرار گیرد. 

میزان رضایت از این مطلب

80 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    گلی

    میز ناهار‌خوری

    بنطر من درواقع دکور و ظاهر میز ناهارخوری، نشان دهنده خلاقیت ما برای پذیرایی از میهمان به شیوه‌ای خیلی شیکه مهم‌ترین لوازمی که رو میز ناهار خوری باید استفاده بشه بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال و نمک پاش و فلفل پاش به تعداد کافی که چیدمان هر کدومم همون جور که تو نوشته گفتید اصول خودش داره. درواقع شکل و ظاهر میز ناهارخوری، نمایانگر خلاقیت شما برای پذیرایی از میهمان به شیوه‌ای مطلوب است .اصلی‌ترین اقلامی که در میز غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال و نمک پاش و فلفل پاش به تعداد کافی که چیدن هر کدوم اصول خودشون دارن همونطور که گفتید فقط خاطرتون باشه که وسایل روی میز ناهار خوری رو از کل به جزء بچینید. اینجوری که باید از لبه‌های میز ناهارخوری شروع به چیدن وسایل کنید و کم کم به سمت وسط میز برید. یه نکته جالب تر هم بگم که خیلی هم مهمه هیچ کدوم از تزئینات روی میز ناهار خوری نباید انقدی بلند باشد که مانع دید افراد دور میز بشه.
    در کل اینو بگم که یکی از لذت بخش‌ترین قسمت مهمون دعوت کردن چیدن میز ناهارخوریِ 💟

    11 آبان 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب