طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی جز آن غذاهایی است که پختن و خوردن آن از قدیم و در فرهنگ ما ایرانی‌ها رواج داشته و همچنین از دیرباز در شب عید پختن و سرو آن مرسوم بوده است. دلایل زیادی برای تهیه این غذا در شب عید وجود داشته است. سبزی، نماد سرسبزی و خرمی بوده، برنج نماد برکت و ماهی که نماد ثروت است که ترکیب این سه باعث می‌شود تا آخر سال زندگی شاد، سلامت و پر رزق‌وروزی را داشته باشند و علاوه بر این، سبزی پلو با ماهی غذایی کامل تشکیل شده از سه گروه غذایی مهم است. 

شاید در فکر این باشید که برای وعده غذایی پیش رو یه غذای اصیل با ته دیگ روغنی درست کنید! این مقاله به تهیه یه غذای خوشمزه به شما کمک می‌کند >>> طرز تهیه لوبیا پلو با سالاد شیرازی

ما امروز طرز تهیه این غذای خوشمزه یعنی سبزی پلو با ماهی را برای شما آماده کرده ایم تا در شب عید که بسیار هم نزدیک است آماده کنید. فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت به شما پیشنهاد میکند تا یکبار قبل از سال نو این غذا را آماده کنید تا استرسی برای آن شب نداشته باشید.

سبزی‌پلویی را می توانید از ترکیب شوید، جعفری، گشنیز، تره و ساقه سیر تازه تهیه کنید.

سبزی پلو با ماهی

مواد لازم برای سبزی پلو با ماهی

برنج
برنج ۴ پیمانه سبزی‌پلویی  ۵۰۰ گرم ۴ تا ۵ حبه سیر زعفران دم شده غلیظ ۴ قاشق غذاخوری کره یا روغن به میزان لازم ماهی قزل‌آلا ۳ عدد

زمان پخت غذا: ۷۰دقیقه

این غذا مناسب ۶ نفر است

مواد موردنیاز برای آماده سازی ماهی 

ماهی قزل‌آلا: ۳ عدد
لیموترش تازه: ۲عدد
نمک، فلفل، پودر سیر: میزان لازم
آرد: ۳قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

خرید لوازم ضروری ایکیا برای آشپزی سبزی پلو با ماهی

زمان آماده‌سازی مواد اولیه و مایحتاج سبزی پلو با ماهی  حدوداً 3 ساعت طول میکشد. 

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید

  • مرحله یک

ابتدا برنج را شسته و به همراه نمک به مدت ۲ ساعت خیس می‌کنیم. داخل قابلمه بزرگی آب و نمک ریخته و اجازه می‌دهیم تا به جوش آید. ماهی را شسته و با دستمال آشپزخانه ایکیا RINNIG رطوبت آن را بگیرید این دستمال‌ها از خود پرز نمی‌دهند و بسیار آبگیر هستند. حالا داخل کاسه ایکیا که بسیار سبک و کاربردی است، نمک، فلفل، پودر سیر را از جای ادویه خود بر روی ماهی‌ها بریزید. این مدل جا ادویه‌ای که در بالا هم معرفی کردیم بسیار خوش دست است و در هنگام کار از دستان شما سر نمیخورد.

حالا آبلیمو و زعفران را مخلوط کنید. ابتدا ماهی‌ها را به آن اضافه کنید و مواد را با ماهی خوب به هم بزنید. به این مخلوط زمان دهید تا ماهی مزه‌دار شود روی ظرف غذا شیشه‌ای گرد خود که بسیار پرکاربرد و باکیفیت است و در درون آن ماهی و مواد موجود هست را سلفون بکشید و بگذارید تا حدود یک ساعت ماهی و مواد درون یخچال بماند و استراحت کند تا ماهی مواد را خوب به خود جذب کند.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید

  • مرحله دوم

سبزی‌ها را با ست ۲ تکه چاقوی ایکیا ANDLIG که بسیار تیز و خوش‌دست است، خرد کنید. سیر را با رنده ایکیا که بسیار ظریف و تیز و مناسب برای رنده کردن سیر است، رنده کنید و به سبزی‌ها اضافه کنید. می‌توانید با قاشق غذاخوری ۴ عددی ایکیا FÖRNUFT که قاشقی از جنس استیل ضدزنگ و بسیار براق است، یک قاشق غذاخوری شنبلیله نیز به این سبزی‌ها اضافه کنید

حالا آب برنجی را که برنج در آن خیس‌خورده را جدا کرده و برنج را داخل سرویس قابلمه ایکیا ANNONS که تفلون نچسب و بسیار مرغوبی و در آن آب در حال جوش است می‌ریزیم. زمانی که برنج به همراه جوشیدن آب به سطح آب آمد اکنون سبزی، سبزی پلو با ماهی را که شامل (شوید، تره، گشنیز، ساقه سیر و جعفری) است را که از قبل پاک‌کرده و شسته و خرد کرده‌اید را به برنج در حال جوشیدن اضافه کنید. در نظر داشته باشید که اگر میزان شوید نسبت به دیگر سبزی‌ها مقداری بیشتر باشد سبزی‌پلوی خوشمزه‌تری خواهیم داشت.

  • مرحله سوم

مقداری روغن کف قابلمه برنج بریزید و بگذارید تا روغن کمی گرم شود. اینک می‌توانید تعدادی سیب‌زمینی حلقه‌حلقه شده و یا نان را به‌عنوان ته‌دیگ در کف قابلمه بگذارید. حدود ده دقیقه که برنج با سبزی‌ها جوشید برنج را داخل آبکش بریزید و آب ولرم روی برنج بریزید. کناره‌های برنج را رو به وسط برنج بیاورید و با کمک سرویس کفگیر و ملاقه ایکیا FULLANDAD  که ضد خط‌وخش است، چند سوراخ روی برنجی که در قابلمه دم‌کرده‌اید ایجاد کنید تا دم برنج راحت‌تر از کف قابلمه به بالا بیاید.

شما می‌توانید مقدار کمی از زعفران دم‌کرده لابه‌لای برنج بریزید این کار هم باعث می‌شود که برنج شما خوش‌رنگ‌تر شود و هم عطروطعم بهتری به برنج می‌دهد و در نهایت سبزی پلو با ماهی خوشمزه ایی خواهید داشت.سبزی پلو با ماهی

  • مرحله چهارم

سه قاشق آرد را در سینی ایکیا SOMMARFLADER که بسیار شیک و سبک است، بریزید و مقداری (نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه) به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود ماهی‌هایی را که از یخچال خارج کرده‌اید را در آرد بغلتانید و آرد اضافه آن را توی سینی بتکانید. حالا داخل ماهیتابه دو پارچه ایکیا KAVALKAD که تفلونی مرغوب است، روغن ریخته و اجازه دهید که خوب گرم شود. سپس ماهی‌ها را بااحتیاط داخل تابه گذاشته و به‌خوبی دو سمت ماهی را تا جایی که خوب برشته و پخته شوند، سرخ کنید.

در نیمه‌های دم شدن برنج روغن داغ و یا کره گرم شده را روی برنج بریزید تا برنج دان و مجلسی آماده شود. اینک سبزی‌پلوی شما دم کشیده است. سبزی پلو و ماهی آماده را در ظرف زیبایی ریخته و ماهی‌های سرخ شده را درون دیس بچینید و نوش جان کنید.

مرحله چهارم طرز تهیه ماهی

نکات مهم و فوت‌وفن طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

  • ماهی سفید نسبتاً درشت را می‌توان با ماهی قزل‌آلا یا به تعداد نفرات فیله ماهی تیلا پیا جایگزین کنید.
  • سبزی پلو با ماهی را از ترکیب شوید، جعفری، گشنیز، تره و ساقه سیر تازه تهیه کنید.
  • بهتر است برای بهتر طعم گرفتن ماهی برش‌هایی روی پوست آن ایجاد کنید.
  • بهترین ته دیگ برای سبزی پلو با ماهی شب عید ته دیگ کاهو است.

سرخ کردن ماهی در فر

اگر دوست دارید ماهی های خود را با روغن و روی گاز و داخل ماهیتابه سرخ نکنید. میتوانید از روش راحت و جذاب دیگری استفاده کنید. یعنی ماهی ها را درون فر قرار داده تا به خوبی بپزند. به این ترتیب غذای سالم تر و عاری از روغن خواهید داشت. برای پختن ماهی در فر بهتر است به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید.

  1. ابتدا روی سینی فر فویل بکشید.
  2. ماهی‌ های آماده شده از قبل را روی سینی می‌چینیم.
  3. در دمای ۱۹۰ درجه در مدت ۲۰ دقیقه ماهی‌ها در درون فر می‌پزند.

سرخ کردن ماهی در فر

نکته‌های تکمیلی برای درست‌کردن سبزی پلو با ماهی برای شب عید

  • در تهیه سبزی پلو مخلوط کردن مقداری برنج دودی یا شمالی به برنجتان عطر آن را چندین برابر خواهید کرد.
  • سبزی استفاده شده در سبزی پلو نباید بیش از حد ریز شود.
  • وقتی برنج را در دیس کشیدید مقداری از کره را چندتکه کنید و روی قسمت‌های مختلف برنج بگذارید تا در اثر حرارت ذوب شود و به زیر برنج برود.
  • ماهی را می‌توانید به‌صورت گریل و یا با آرد سفید یا آرد سوخاری سرخ کنید.
  • سبزی پلو با ماهی را می‌توانید در وعده نهار – شام  سرو کنید.
  • همچنین می‌توان در ماه رمضان به‌عنوان افطار – میل کرد.
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب است.

خرید اینترنتی محصولات ایکیا برای پخت سبزی پلو با ماهی

قطعا استفاده از ظروف آشپزخانه استاندارد تاثیری بسیاری بر روی پخت سبزی پلو شما دارد. اصلی ترین ویژگی ظروف ایکیا این است که سرعت پخت غذا را بالا میبرد تا خیلی سریع به غذای مطلوبمان برسیم. ما برروی تمام ظروفی که معرفی کردیم لینک مستقیم خرید قرار دادیم تا به راحتی وارد صفحه محصول شوید و اطلاعات تکمیلی را مطالعه کنید. راه راه مارکت با پشتیبانی سریع و به موقع در کنار شما هستیم تا هر سوالی در رابطه با لوازم خانه و آشپزخانه داشته باشید را پاسخ دهیم و بتوانید در همین راستا یک خرید مفید و به صرفه از محصولات ایکیا انجام دهید. 

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت تماس بگیرید و این محصولات را به‌راحتی سفارش دهید.

مقـالـات مرتـبـط

آموزش آشپزی با محصولات ایکیا

طرز تهیه لازانیا خوشمزه و بدون فر

طرف‌داران غذاهای ایتالیایی، این مطلب برای شماست:) امروز قصد داریم شما را [...]

4 دیدگاه

آموزش آشپزی با محصولات ایکیا

طرز تهیه لوبیا پلو با سالاد شیرازی

لوبیا پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرف‌دار ایرانی [...]

5 دیدگاه

نکات پیش از خرید لوازم خانه و آشپزخانه

فواید استفاده از میز ناهار خوری

بیایید با جمله WE EAT BETTER شروع کنیم، یعنی: بهینه می‌خوریم. آیا [...]

2 دیدگاه

میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 02 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    سوگند سرمد

    آموزش سبزی پلو با ماهی عالی بود

    برای شب عید 1402 با همین رسپی من سبزی پلو با ماهی درست میکنم حتما

    23 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    یلدا ترابی

    شب عید

    من از عاشق ماهی هستم اما هیچوقت نتونستم یه سبزی پلو با ماهی خوشمزه درست کنم. کلی رسپی متفاوت تست کردم. اتفاقی با این مقاله آشنا شدم. با ناامیدی رفتم سراغش که برای آخرین بارم شانسم و تست کنم. ولی باورتون نمیشه که عالی شد . دیگه میتونم برای سال ۱۴۰۲ و شب عید امسال یه سبزی پلو خوشمزه برای خانواده بپزم. سال ۱۴۰۲ امسالم با این رسپی قشنگتر میشه. مشتاق شدم بقیه رسپپی هاتونو تست کنم. اما تعدادشون کمه. در آینده باز هم رسپی میزارید؟

    15 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    مهین تاج محلی

    سبزی پلو با ماهی رسپی عالی بود

    خوبیش این بود که سبزی پلو با ماهی هم تو ماهیتابه آموزش دادید و هم تو فر. ماهیتابه ایکیا رو سفارش دادم

    14 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب