باید و نبایدهای شستن ماهیتابه های نچسب

همه ي خانم هاي خانه دار به يكي از بخش هاي خانه بسيار حساس هستند آن بخش جایی نیست جز آشپزخانه كه بدون شك قلب هر خانه ايست.در آشپزخانه ظروف نقش اساسی را ايفا ميكنند، بخصوص ظروفي كه براي پخت و پز و روي گاز استفاده ميشود.امروز در كنار هم ميخواهيم سري به تابه و ماهيتابه ها بزنيم تا ببينيم چه كار هايي طول عمر ماهيتابه ها را كم يا زياد ميكند.با فروشگاه آنلاین راه راه مارکت همراه باشید تا عمر ظروف مورد علاقه یمان را بیشتر و بیشتر کنیم.

در ابتدا جالب است بدانید که نو نگهداشتن ظاهر ماهیتابه های نچسب شما مانند روز اول کار ساده ای است.شما فقط باید از چندین اشتباه رایج اجتناب کنید و چند عادت خوب ایجاد کنید.

 

باید-و-نبایدهای-شستن-ماهیتابه-های-نچسب

اصلا چه ماهیتابه هایی نچسب هستند؟

زمانی که ماهی، تخم مرغ و سایر غذاهای لطیفی را که مستعد چسبندگی هستند، می پزیم از ماهیتابه های نچسب استفاده می کنیم.ما هم ماهیتابه‌های نچسب معمولی را می‌پسندیم که با لایه‌هایی از مواد مصنوعی که حاوی ماده شیمیایی پلی‌تترا فلوئورواتیلن است (متداول‌ترین نام تجاری آن تفلون است) و هم ماهیتابه‌های نچسب سرامیکی که با موادی از شن و ماسه پوشانده میشوند و سپس روکششان میکنند را میپسندیم.

این ماهیتابه ها فوق العاده مفید هستند، اما اگر از ابزارهای اشتباه استفاده کنید یا به درستی از آنها مراقبت نکنید پوشش نچسب آنها می تواند به راحتی آسیب ببیند.

در اینجا نکاتی که باید در جهت حفظ ظاهر و عملکرد ظروف نچسب رعایت کنید را گفته ایم:

۱. ماهیتابه خود را حرارت دهید

بسیاری از تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کنند که ماهیتابه‌های نچسب خود را با گرم کردن، مالیدن کمی روغن به سطح و سپس پاک کردن آن با دستمال، چاشنی ها و ادویه‌ها به راحتی به دستمال می چسبد و پاک می شود.این کار را زمانی انجام دهید که ماهیتابه جدیدی که خریداری کردید و سطح چسبنده ای پیدا کرده است.

ماهیتابه-خود-را-حرارت-دهید.۲.  غذای پخته شده را بجوشانید

 

اگر به طور تصادفی غذا را در ماهیتابه نچسب خود سوزاندید، به سادگی آن را با آب پر کنید و روی اجاق گاز بگذارید تا به آرامی بجوشد.غذای پخته شده درست بالا می آید.این تکنیک با تمام ظروف پخت و پز کار می کند.

غذای-پخته-شده-را-بجوشانید

3. بدانید چه زمانی از ظروف نچسب استفاده کنید

اگر واقعاً می‌خواهید حرارت را بالا ببرید و نوع پخت خوب و سختی را که برای سس‌های ماهیتابه‌ای ضروری است به دست آورید، ماهیتابه نچسب را کنار بگذارید و به جای آن از یک تابه فولادی، چدنی یا کربنی استفاده کنید.ما همچنین پیشنهاد می کنیم هنگام سرخ کردن کره، برشته کردن آجیل یا خرده نان یا هر زمان دیگری که نیاز به اندازه گیری تغییرات ظریف رنگ دارید، از تابه های ضد زنگ با رنگ روشن استفاده کنید.

استفاده-به-موقع-از-ماهیتابه-نچسب

نباید های ماهیتابه ای

1. از ظروف فلزی استفاده نکنید

پوشش های نچسب به راحتی خراشیده می شوند.قاشق‌های چوبی معمولی و کاردک‌های سیلیکونی برای استفاده به اندازه کافی ملایم هستند، اما مطمئن شوید که کاردک‌ها و همزن‌های شکافداری که انتخاب کرده اید، مخصوص ماهیتابه های نچسب است.هرگز غذای خود را در یک تابه نچسب برش ندهید و آنها را بدون یک بافت نرم مانند پارچه، دستمال کاغذی یا بشقاب کاغذی روی هم قرار ندهید و حتما یک چیز نرم لا به لای آنها قرار دهید.تصویر-استفاده-از-کفگیر-فلزی-برای-تابه-نچسب

2. آن را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید

بسیاری از تولیدکنندگان می گویند که تابه های آنها قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است اما ما هنوز شستن ظروف نچسب در ماشین ظرفشویی را توصیه نمی کنیم.زیرا مواد شوینده ماشین ظرفشویی، خشن تر از صابون ظرفشویی معمولی هستند و می توانند روکش آن را از بین ببرند و در صورت تکان دادن ظرف با ظروف دیگر ممکن است خراشیده شوند.در نظر داشته باشید که روی سطح پخت و پز نیز از پدهای شستشو یا پاک کننده های ساینده استفاده نکنید.

قرار-دادن-تابه-در-ماشین-ظرفشویی

 

3. از اسپری آشپزی آئروسل استفاده نکنید

اسپری های نچسب پخت و پز، می توانند تجمع نامرئی روی سطح تابه ایجاد کنند و مانعی بین غذای شما و سطح نچسب ایجاد کند.احتمالا برای شما سوال پیش می آید که چرا؟

اکثر این مواد حاوی یک عامل امولسیون کننده به نام لسیتین هستند که به PTFE می چسبد و باعث بوجود آمدنشان میشود، در نتیجه چسبنده می شود.اگر می خواهید روکش بسیار ریز روغن داشته باشید، مقدار کمی روغن اضافه کنید و آن را با یک دستمال کاغذی پخش کنید یا از اسپری استفاده کنید که حاوی لسیتین نباشد.

استفاده-از-اسپری-نچسب-برای-تابه

4. تابه خالی را از قبل گرم نکنید یا ظرف خالی را روی منقل قرار ندهید

پوشش های نچسب ساخته شده از پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) در صورت گرم شدن بالای 500 درجه می توانند تجزیه شده و بخارات مضر را آزاد کنند که می تواند به سرعت اتفاق بیفتد.ما همیشه هنگام گرم کردن ماهیتابه های نچسب روی اجاق گاز روغن یا کره اضافه می کنیم، زیرا این چربی ها در دمای پایین تری دود می کنند (معمولاً در حدود 350 یا 400 درجه، بسته به نوع چربی) و نشانه ای بصری از داغ شدن خطرناک تابه را ارائه می دهند.

حرارت-دادن-تابه-قبل-از-گرم-کردن

5. آب سرد را در تابه داغ نریزید

تغییر دمای ناگهانی، از خیلی گرم تا حتی نسبتاً سرد می تواند باعث تاب برداشتن فلز شود.پختن در تابه‌ای که به شدت آسیب دیده است، سخت است.روغن به طرفین می‌ریزد و غذا به‌طور یکنواخت قهوه‌ای می‌شود یا می سوزد و تابه روی اجاق گاز تکان می‌خورد و استفاده از آن در اجاق‌های برقی و القایی رویه شیشه‌ای سخت (یا حتی غیرممکن) خواهد بود.

ریختن-آب-سرد-در-تابه-داغ

 

 

بهترین راه برای تمیز کردن صحیح قابلمه ها، تابه ها و ظروف

معمولا پس از تمام شدن یک وعده غذایی، انبوهی از قابلمه ها، تابه ها و ظروف برای تمیز کردن باقی می ماند.نحوه نگهداری این اقلام می تواند تا حد زیادی بر مدت زمان ماندگاری آنها تأثیر بگذارد.با این حال، شستن ظروف نیازی به تبدیل شدن آن به کابوس کف صابون ندارد.شايد هميشه سشتن ظروف بزرگ براي شما سخت بوده باشد و يا به اشتباه فكر میکردید كه به طرز صحيحي آنها را ميشوييد.حالا میتوانید در ادامه متوجه اين شويد كه آيا تا به حال واقعا درست اين كار را انجام ميداديد يا خير و حتي متوجه اين ميشويد كه سشتنشان آنقدر ها هم كه فكرش را ميكرديد سخت نبوده است.

شستن-راحت-تابه

〉جوش شیرین و سرکه

بسیاری از سرآشپزها به پاک کننده ای متشکل از جوش شیرین، لیمو و سرکه سوگند یاد می کنند، پس از پر کردن قابلمه یا تابه با آب داغ، 1/4 فنجان از هر ماده را اضافه کنید.اینها با هم کار خواهند کرد تا بقایای غذا را تجزیه کنند.از لیمو در اطراف و پایین ظرف استفاده کنید تا به درخشندگی فلز کمک کند و سپس کمی سرکه بیشتر برای مقابله با ذرات غذای نهایی اضافه کنید.

برخی از سرآشپزها حتی قبل از افزودن مواد پاک کننده آب را می جوشانند.زیرا گرما باعث شل شدن ضایعات غذا می شود.برای قدرت پاک کنندگی بیشتر، پراکسید هیدروژن را به مخلوط اضافه کنید که شبیه سرکه و جوش شیرین یا جوشاننده ای مانند آلکا سلتزر است.

〉رویکرد نمک و آهک

برای کسانی که سعی می کنند از بیشتر پاک کننده های فروشگاهی استفاده نکنند، راه حلی وجود دارد که دقیقاً در اکثر یخچال ها و انبارها پیدا می شود.می توانید به جای آن از نمک و آهک استفاده کنید.این رویکرد فقط شامل دو مرحله است:

  1. استفاده از آهک برای پوشاندن پایه قابلمه، تابه یا ظرف.
  2. استفاده از نمک و یک پد نرم بدون خش برای تمیز کردن.

مرکبات موجود در آهک برای تجزیه ذرات غذا عالی هستند و سپس توسط نمک درشت پاک می شود.حتی پیشتر این روش مقدار چربی اعمال شده را کاهش می دهد که معمولاً فقط به چند دقیقه در هر تابه، ظروف یا کارد و چنگال نیاز دارد.

〉روش چاشنی

گاهی اوقات بهترین راه برای تمیز کردن قابلمه یا تابه کمی مراقبت پیشگیرانه است.یکی از گزینه های محبوب چاشنی کردن قابلمه ها و ماهیتابه ها از قبل است.چاشنی شامل حرارت دادن روغن ها در تابه است، معمولاً به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت با دمای 400 درجه فارنهایت این کار انجام میشود و در نهایت یک لایه محافظ روی قابلمه یا تابه ایجاد می کند.

در حالی که روغن به حفظ درخشندگی اولیه کمک می کند و به کاهش فرآیند تمیز کردن نیز سرعت میبخشد.چاشنی فرآیندی است که باید هر چند ماه یکبار تکرار شود.همچنین، هنگام پخت و پز با روغن در هر زمان پس از آن همیشه مقدار مورد نیاز در دستور العمل ها را کاهش دهید تا از سوختن روغن پایه جلوگیری کنید.

اميدواريم كه اين مقاله مورد پسند شما بوده باشد، هدف ما مطلع كردن شما از یک سری اشتباهات رايج و  كمك کردن در جهت افزايش عمر ظروف شما می باشد.

وجود شما دلگرمی ماست.

میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    هما سرکشتی

    من میندازم ظرفشویی از شستن ماهیتابه و قابلمه متنفرم 🙂

    12 مهر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    نسرین

    من میندازم ظرفشویی از شستن ماهیتابه و قابلمه متنفرم 🙂

    12 مهر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    نسرین رضایی

    شما مایع ظرفشویی و لبایشویی ندارید ؟!

    11 مهر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    کتایون

    ممنون از مقاله خوبتون راهنمایی خوبی بود واقعا

    8 مهر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    فائزه نادری

    منم همیشه اینجوری میشورم ماهیتابه هامو خیلی دوست دارم اهمیت میدم واقعا

    8 مهر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب