معرفی و نحوه پیمانه اندازه‌ گیری با لیوان

معرفی و نحوه پیمانه اندازه‌ گیری با لیوان

پیمانه ظرفی است که با آن مقدار مشخصی از مایعات و جامدات یا مواد دیگر، اندازه‌گیری می‌شود. پیمانه اندازه‌ گیری در آشپزی و شیرینی‌پزی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد به‌نحوی‌که در دستور آشپزی و شیرینی‌پزی به‌عنوان پایه‌ای برای اندازه‌گیری از آن استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال در زمان پخت یک کیک می‌گویند که برای پخت این کیک ۲ پیمانه اندازه‌ گیری آرد لازم است. یا زمان درست‌کردن پلو به‌ازای هر نفر یک پیمانه برنج و به‌ازای هر پیمانه برنج، یک پیمانه آب داخل قابلمه ریخته می‌شود. اما جالب است بدانید پیمانه اندازه‌ گیری یک معیار دقیق و مشخص است که به‌صورت قراردادی در آشپزی و شیرینی‌پزی استفاده می‌شود.

پیمانه اندازه گیری در جدول

پیمانه اندازه‌ گیری در آشپزخانه

به طور استاندارد در امر آشپزی، هر پیمانه اندازه‌ گیری معادل حجم ۲۵۰ میلی‌لیتر یا ۱۶ با قاشق غذاخوری  است. حال در اینجا به رابطه حجم لیوان استاندارد و پیمانه می‌پردازیم. گنجایش هر لیوان استاندارد، معادل ۲۵۰ میلی‌لیتر است؛ بنابراین در صورت نبودن پیمانه اندازه‌ گیری استاندارد در خانه، می‌توانید از یک لیوان استاندارد برای اندازه‌گیری مواد غذایی خود استفاده کنید. اما امروزه برندهای مختلف مانند برند معتبر ایکیا برای راحتی کار شما عزیزان پیمانه اندازه‌ گیری استانداردی ساخته‌اند که می‌توانید از آن‌ها برای اندازه‌گیری دقیق مواد غذایی خود استفاده کنید. به‌طورکلی ظروف پیمانه اندازه‌ گیری استاندارد شامل چند ظرف با حجم‌های یک پیمانه، نصف پیمانه، یک‌سوم پیمانه هستند؛ بنابراین اگر در یک دستور آشپزی مقدار نصف پیمانه به شما اعلام شد می‌توانید از ظرف مخصوص نصف پیمانه برای برداشتن آن ماده غذایی استفاده کنید.

معرفی واحدهای اندازه‌ گیری

واحدهای اندازه‌گیری دیگری در آشپزی استفاده می‌شود؛ مانند قاشق‌چایخوری و قاشق غذاخوری که بادقت بیشتر می‌توان رابطه واحدها و معیارهای مختلف اندازه‌گیری را با هم دیگر کشف کرد. در جدول پیمانه اندازه گیری در جدول زیر واحدهای مختلف و نحوه معادل‌سازی آنها با یکدیگر برای شما ذکر شده است. پیمانه اندازه‌ گیری ایکیا VARDAGEN بسته 5 عددی ست پیمانه اندازه‌گیری است که می‌تواند معادل‌سازی با انواع قاشق‌ها شود.

 

خرید اینترنتی پیمانه اندازه گیری ایکیا VARDAGEN بسته 5 عددی

پیمانه اندازه‌ گیری ایکیا VARDAGEN بسته 5 عددی از جنس استیل ضدزنگ است. فلز استیل یکی از موادی است که طعم غذا و ادویه‌ها و محصولات غذایی را تغییر نمی‌دهد. شما می‌توانید با پیمانه اندازه گیری ایکیا VARDAGEN بسته 5 عددی، یک میلی‌لیتر وانیل به کیک خود اضافه کنید.

پیمانه اندازه گیری ایکیا VARDAGEN بسته 5 عددی
پیمانه های اندازه گیری به گرم
۱ پیمانه ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی ۱۲۵ میلی‌لیتر ۸ قاشق غذاخوری
۲/۱ پیمانه ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی ۸۰ میلی‌لیتر ۵ قاشق غذاخوری
۳/۱ پیمانه ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی ۱۵ میلی‌لیتر ۱ قاشق غذاخوری
۲۵۰ میلی‌لیتر ۱۶ قاشق غذاخوری  ۷.۵ میلی‌لیتر ۱/۲ قاشق غذاخوری
۵ میلی‌لیتر ۱ قاشق‌چای‌خوری ۲.۵ میلی‌لیتر ۱/1 قاشق‌چای‌خوری

نحوه استفاده از پیمانه اندازه‌ گیری در آشپزی

بادقت بیشتر می‌توان متوجه این موضوع شد که پیمانه اندازه‌ گیری یک واحد اندازه‌گیری برای حجم است و باتوجه‌به چگالی مختلف مواد غذایی وزن یا همان جرم مواد مختلف با حجم یکسان می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال یک پیمانه اندازه‌ گیری آرد ۱۲۵ گرم است؛ اما یک پیمانه اندازه‌ گیری شکر ۲۰۰ گرم وزن دارد. برای اندازه‌گیری دقیق‌تر پیشنهاد می‌شود به‌جای فروبردن ظرف اصلی پیمانه در ماده اصلی، پیمانه را با قاشق‌های کوچک‌تر یا پیمانه‌های کوچک‌تر پر کنیم و این‌گونه مقدار دقیق‌تری از ماده غذایی موردنیاز خود را برداشت کنیم. پیمانه اندازه‌ گیری ایکیا UPPFYLLD بسته 4 عددی نوعی دیگر از پیمانه اندازه‌گیری است که باتوجه‌به این که همه این پیمانه‌ها داخل هم قرار می‌گیرند، فضای کمی را اشغال می‌کنند و همچنین قابل شستشو نیز هست.

خرید اینترنتی پیمانه اندازه گیری ایکیا UPPFYLLD بسته 4 عددی

جنس پیمانه اندازه گیری ایکیا UPPFYLLD بسته 4 عددی به‌گونه‌ای است که به‌راحتی تمیز می‌شود. شما می‌توانید پیمانه اندازه گیری ایکیا UPPFYLLD بسته 4 عددی را در ماشین ظرف‌شویی نیز قرار دهید. در انتهای دسته هر چهار پیمانه، یک حفره وجود دارد تا بتوانید آنها را از  یک گیره آویزان کنید. برای اِشغال فضای کمتر، پیمانه اندازه گیری ایکیا UPPFYLLD بسته 4 عددی هر چهار پیمانه در یکدیگر قرار می‌گیرند.

پیمانه اندازه گیری ایکیا UPPFYLLD بسته 4 عددی

علاوه بر استفاده از پیمانه‌های مشخص می‌توان با استفاده از یک پارچ مندرج که روی آن حجم‌های مشخص علامت‌گذاری شده است مواد غذایی خودمان را اندازه‌گیری کنیم. اما به دلیل حجم بزرگ این پارچ‌ها، معمولاً از آنها برای اندازه‌گیری مایعات با حجم بالا یا مواد غذایی برای مقدار غذای زیاد استفاده می‌شود. پیمانه اندازه‌گیری ایکیا STANDARDMATT نمونه‌ای از ظروف مدرج است که در آشپزی و شیرینی‌پزی می‌توان از آن استفاده کرد. این ظرف پلاستیکی و در دار است که از برند معتبر ایکیا است و طبق استانداردهای بین‌المللی ساخته شده است.

این پارچ‌ها معمولاً از جنس شیشه پیرکس یا پلاستیک هستند و مزیت بزرگی که دارند می‌توان از آن‌ها در مایکروویو نیز استفاده کرد.

قیمت پیمانه اندازه گیری شیرینی پزی پیمانه شیرینی پزی یک پیمانه آرد چند لیوان است؟

خرید اینترنتی پیمانه اندازه گیری ایکیا STANDARDMATT

این ظرف مانند یک پارچ طراحی شده و بدنه بیرونی‌اش برای اندازه‌گیری مواد غذایی مختلف مانند آرد، شکر و برنج مدرج شده است؛ به‌این‌ترتیب بدون نیاز به سایر ظروف اندازه‌گیری، ماده غذایی دلخواهتان را داخل همین ظرف اندازه‌گیری و آماده خواهید کرد.

پیمانه اندازه گیری ایکیا STANDARDMATT

اندازه‌ گیری مواد خشک با لیوان

در متن بالا اشاره به این شد که شما می‌توانید به‌جای پیمانه از لیوان برای اندازه‌گیری استفاده کنید و نکته‌ای که وجود دارد این است که تمام لیوان‌ها حجم یکسانی ندارند و فقط می‌توانید از لیوان دسته‌دار فرانسوی که گنجایش آن ۲۵۰ میلی‌لیتر است به‌عنوان پیمانه استفاده کنید. اما باتوجه‌به اینکه امکان دارد فرم و شکل لیوان به‌صورت صاف و استوانه‌ای نباشد شاید شما نتوانید به‌راحتی اندازه‌هایی مانند نیم پیمانه و یا یک‌سوم پیمانه را اندازه‌گیری کنید. راهکاری که می‌توانیم در این مرحله به شما ارائه دهیم استفاده از ترازوهای کوچک آشپزی است. به‌این‌ترتیب که شما باید لیوان خالی روی ترازو قرار می‌دهید سپس دکمه کلیک یا صفر کردن ترازو را فشار می‌دهید و سپس  از ماده غذایی که می‌خواهید برداشت کنید داخل لیوان ریخته تا وزن مناسب را به دست آورید.

برای راحتی کار، ما جدولی برای شما آماده کرده‌ایم تا معادل وزنی یک پیمانه از مواد غذایی پرکاربرد در آن قرار گرفته است، این گونه به‌راحتی می‌توانید با استفاده از یک ترازو و لیوان مقدار دلخواه مواد غذایی مختلف را برداشت کنید.

قیمت پیمانه اندازه گیری استیل پیمانه های اندازه گیری به گرم

تبدیل پیمانه به وزن (گرم) برای مواد خشک

۱ پیمانه آرد ۱۲۵ گرم ۱ پیمانه شکر ۲۰۰ گرم
۱ پیمانه ذرت ۱۲۵ گرم ۱ پیمانه روغن ۲۲۴ گرم
۱ پیمانه پودر کاکائو ۱۰۵ گرم ۱ پیمانه فندق، بادام، پسته ۱۰۰ گرم
1 پیمانه شیر ۲۴۵ گرم ۱ پیمانه کره ۲۳۸ گرم
۱ پیمانه ماست ۲۳۸ گرم ۱ پیمانه کشمش ۱۵۰ گرم
۱ پیمانه پودر قند ۱۲۰ گرم    

اندازه‌گیری مواد کیک با لیوان

در دستور شیرینی‌پزی استفاده از معیار پیمانه بسیار رایج است. دقت داشته باشید در اینجا نیز می‌توان با استفاده از یک لیوان دسته‌دار فرانسوی مقدار مشخصی که در دستور شیرینی‌پزی آمده است را برداشت کنیم. ماده اصلی هر کیک مسلماً آرد است که به آن تخم‌مرغ، شیر و دیگر مواد اضافه می‌شود. 

در مجله راه‌راه مارکت طرز تهیه کیک خانگی با اندازه مشخص و استاندارد، از هر ماده منتشر شده است و حتی اگر بخواهید کیک‌های متنوع‌تری در خانه بپزید می‌توانید مقاله معرفی چهار کیک خانگی ساده مناسب عصرانه را مطالعه کنید.

>>

طرز تهیه کیک خانگی

>

معرفی چهار کیک خانگی ساده مناسب عصرانه

قطعاً با رعایت مقدار مواد مصرفی در تهیه کیک و شیرینی، می‌توانید عصرانه‌های خوشمزه برای اعضای خانواده خود تهیه کنید تا لذت شیرینی‌پزی در خانه را تجربه کنید و هم عصرانه‌های سالم و خوشمزه را برای عزیزان خود تهیه کنید این‌گونه می‌توانید اعضای خانواده را دور هم جمع کنید اوقات خوب و خوشی را در کنار همدیگر بگذرانید.

پیمانه اندازه گیری با لیوان یک پیمانه چند لیوان است

نکاتی برای استفاده بهتر از پیمانه‌ها

برای اندازه‌گیری پیمانه، مواد غذایی نباید فشرده باشند. درصورتی‌که فشردگی بیشتر باشد، وزن آن ماده بیشتر می‌شود. اندازه اصلی پیمانه تا لبه آن است؛ بنابراین اگر می‌خواهید دقت برداشت مواد غذایی شما بالا باشد، باید لبه ظرف پیمانه را با یک کارد یا چاقو صاف کنید و اضافه آن را به ظرف اصلی یا بانکه برگردانید.

امکان دارد زمان پر کردن موادی مانند خامه یا ماست، حباب‌های هوا بین ماده برود. در اینجا کافی است بعد از پر کردن پیمانه، ته ظرف را روی یک سطح صاف مانند کانتر آشپزخانه به‌آرامی بکوبید تا هوای بین آن خارج شود و اگر دیدید پیمانه هنوز جا دارد، آن را پر کنید.

خرید اینترنتی پیمانه اندازه گیری ایکیا

ما در این مقاله سعی کردیم از کاربرد پیمانه برای شما مطالبی بیان کنیم و همچنین سعی کردیم معادل‌سازی پیمانه‌ها را نیز برایتان بیان کنیم. تا در مواقعی که دسترسی به پیمانه استاندارد نداشتید، به‌راحتی بتوانید با سهل‌الوصول‌ترین ظروف، پیمانه‌ای استاندارد بسازید. همچنین به شما آموختیم که چه استانداردهایی را برای اندازه‌گیری و ساخت پیمانه درست، رعایت کنید. همچنین پیمانه اندازه‌گیری ایکیا STANDARDMATT را به شما معرفی کردیم. در سایت فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت می‌توانید مجله آشپزی و محصولات این سایت را بررسی کنید تا هم اطلاعاتی دررابطه‌با آشپزی و اندازه‌گیری حجم مواد لازم را دریابید و هم محصولات موردنظر خود را که از برند معتبر ایکیا است را بررسی و در صورت لزوم انتخاب و تهیه کنید.

 

نوشته‌های اخیر

  • طرز تهیه سالاد ماکارونی
     سالاد ماکارونی یکی از غذاهای سرد و سالادهای پرطرف‌دار و مجلسی ایرانی است که بیشتر در مجالس و مهمانی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این سالاد همانند سالاد الویه به دلیل وجود موادی مانند ژامبون، سس مایونز و […]
  • طرز تهیه فلافل خانگی
    تهیه فلافل خانگی، فلافل یک غذای عربی است که طرف‌داران زیادی را به خود اختصاص داده است. فلافل یک غذای بین‌المللی نیز به‌حساب می‌رود. این غذا به چند دلیل موردتوجه قرار می‌گیرد. فلافل به دلیل ارزان‌بودن […]
  • طرز تهیه نان خانگی در ماهیتابه
    نان خانگی نان اصلی‌ترین مواد غذایی است که در ایران از زمان‌های قدیم استفاده می‌شده است و ارزش غذایی زیادی در سبد خوراکی‌های ما ایرانی‌ها دارد و آن را به‌عنوان یک ماده اصلی می‌توان حساب کرد. […]
  • طرز تهیه اسنک سفری
    اسنک‌ها لقمه‌های خوشمزه‌ای هستند که هم برای مصرف در منزل غذای مناسبی هستند و هم برای سفر غذای مناسبی محسوب می‌شود. اسنک سفری، غذایی است که زمان تهیه و پخت کوتاهی دارد. اسنک‌ها لقمه‌هایی هستند که […]
  • معرفی 4 کیک خانگی ساده مناسب عصرانه
    کیک خانگی ساده یک نوع شیرینی است که برای قرن‌ها جزء اصلی جشن‌ها و مناسبت‌های خاص بوده است. از بافت لطیف و کرکی گرفته تا طعم شیرین و غنی آن، کیک غذایی است که باعث شادی […]

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “معرفی و نحوه پیمانه اندازه‌ گیری با لیوان” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب