انواع ظروف آشپزخانه و کاربرد آنها

All kinds of kitchen utensils

خوب است بدانید که انواع ظروف آشپزخانه و آشنایی با تمام موارد مورد نیاز همینطور شناخت کیفیت، یکی از بهترین سرمایه گذاری‌هایی است که می‌توانید در آشپزخانه انجام دهید. اما انتخاب‌ها و مدل‌های زیادی پیش روی شماست. انتخاب محصول مناسب، اقتصادی و با کیفیت می‌تواند دشوار باشد.

سینی به انگلیسی
خرید اینترنتی انواع سینی ایکیا

سینی یا به اصطلاحی دیگر طبق، جسمی صاف با لبه های کوتاه و عمق کم، برای حمل وسایل دیگر و اکثرا پذیرایی غذا و نوشیدنی به کار می رود.

اولین چیزی که باید مشخص کنید این است که به چه نحوی می‌خواهید آشپزی کنید؟ مثلا برای چند نفر میهمان، یا قرار است برای اعضای خانواده تان آشپزی کنید. شما باید انتخاب ظروف آشپزخانه خود را منطبق با ظروف اصل و با اصالت انجام دهید. پس قابلمه و ماهیتابه اورجینال بخرید و در صورت نیاز موارد متفاوت را به آن اضافه کنید، این پیشنهاد ما به شماست. با فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت همراه باشید تا بتوانید بهترید خرید را انجام دهید.:)

آشنایی-با-انواع-ظروف-آشپزخانه-و-کاربرد-آنها  

اولین گام برای خرید ظروف آشپزخانه

اولین چیزی که هنگام جستجو کردن برای، آشنایی با انواع ظروف آشپزخانه و کاربرد آنها، باید مد نظر قرار دهید، انواع مختلف این ظروف است. اگر مبتدی هستید به احتمال زیاد به راه حل های کارآمد و مقرون به صرفه برای نیازهای ظروف آشپزی خود نیاز خواهید داشت. پس ابتدا، باید اصول اولیه آشپزی را شناسایی کنیم. چند مورد را با هم بخوانیم.

  1. قابلمه بزرگ یا STOCK POT

ظروف آشپزخانه قابلمه بزرگ یا استاک پات همانند یک گلدان بزرگ و عمیق با کف صاف و مسطح هستند. برای طبخ غذاهای مایع نیازی به نزدیکی شدید به منبع حرارت یا اجاق گاز خود ندارند و به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مواردی است که در بحث قابلمه و ظروف آشپزخانه بسیار مورد توجه است. این قابلمه‌های بزرگ به شما اجازه می‌دهند تا کامل سرخ شوند و سپس مایعات را هنگام درست کردن سوپ یا خورشت به آن اضافه می‌کنید.

ظروف آشپزخانه به انگلیسیجنس پروفیل‌های بلند آنها، برای زیر آب نگه داشتن انواع پاستا و ماکارونی در هنگام جوشیدن عالی به نظر می‌رسد. این قابلمه‌های بزرگ یا استاک پات خاص، در اندازه های مختلفی تولید می شوند. از همین رو میتوانید به راحتی با کلیک بر روی عکس پایین به صفحه خرید قابلمه ۳ پارچه ایکیا اورجینال و بسیار بادوام است وارد شوید.

2. ماهیتابه ساده یا FRY PAN

ماهیتابه یک وسیله کار کاملاً ضروری ظروف آشپزخانه محسوب می‌شود و ممکن است بگوییم که یکی از همه کاره‌ترین ظروف آشپزخانه به شمار میرود، که تابحال از آن استفاده کرده اید. از برگرداندن املت گرفته تا سرخ کردن سیب زمینی، یا پروتئین ها، همه این کارها را میتوانیم با ماهیتابه مناسب انجام داده و به آسانی کار خود را تمام کنیم. این ماهیتابه ها با کف صاف و کناره های خمیده طراحی می شوند.

که آنها را به گزینه‌ای عالی، برای آشپزی راحت تبدیل می‌کند. مواد تشکیل دهنده‌ی ماهیتابه‌ها، مستقیماً به اندازه تحمل حرارت روی شعله گاز یا فر شما مربوط است. ماهیتابه‌های نچسب یا تفلون برای حفظ پوشش رویه در هنگام گرما دادن، نباید از حرارت کم و متوسط تجاوز کنند.

خرید قالب کیک ایکیا HEMMABAK

با داشتن یک قالب کیک خوب و همراه‌سازی مواد موردنیاز برای پختن یک کیک خوشمزه، همیشه کام خود و عزیزانتان را شیرین کنید و به‌راحتی تمام مناسبت‌های نیک زندگی را جشن بگیرید.

قالب کیک ایکیا HEMMABAK

در حالیکه حرارت بالا برای فولادهای ضد زنگ یا استنلس استیل مناسب به نظر می‌رسد. به طور کلی می‌توان گفت که ماهیتابه های کوچک را با هر سایزی می توانید خریداری کنید اگر برای پختن و سرخ کردن یک نیمرو یا دو عدد تخم مرغ از آن استفاده کنیم بسیار کاربردی اند. لازم بذکر است که معمولاً این طور ماهیتابه ها درب ندارند.

تابه-ایکیا-مدل-KAVALKAD

3. تابه های چدنی یا Cast Iron

شکل دیگری از ظروف آشپزخانه و ماهیتابه‌ها را می‌توان در دسته‌ی تابه‌های چدنی دسته‌بندی کرد. تفاوت اصلی در مراقبت و موادی است که از آن ساخته شده‌اند. از آنجایی که ماهیتابه‌ها از چدن ساخته شده‌اند لزوما سنگین‌ترند. بهترین توصیه این است که اگر تا به حال از ماهیتابه ها یا تابه‌های چدنی استفاده نکرده‌اید، حتما قبل از خرید مراجعه حضوری داشته باشید و در فروشگاه آن را به دست بگیرید.

از وزن آن قبل از خرید آگاه شوید. در ظروف آشپزخانه و در هنگام انتخاب یک تابه چدنی مطمئن شوید، که آن را از قبل آماده کرده اید. مشکل تابه هایی که از قبل آماده نیستند این است که غذا به آن میچسبد و  برای مراقبت و تمیز کردن مناسب تابه های چدنی دستورالعمل های متفاوتی در دسترس قرار گرفته است که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

ماهیتابه-ی-چدنی-ایکیا

۴. ماهیتابه SAUTE PAN

ماهیتابه‌های درب دار اصولاً برای تفت دادن تعبیه شده‌اند. این بدین معناست که می‌توانیم غذا را در این جابجایی سریع در تابه موردنظر سرخ کنیم. ماهیتابه درب‌دار، روی غذا یا مواد داخل ماهیتابه را به خوبی می‌پوشاند و از ریخته شدن مواد به بیرون و روی گاز جلوگیری می‌کند. معمولا در ظروف آشپزخانه و در انتهای این گونه ماهیتابه های درب دار صاف است، اما تفاوت اصلی ماهیتابه های درب دار با دیگر ماهیتابه ها، طرف ها یا گوشه های ماهیتابه است.

از آنجایی که ماهیتابه‌های درب دار، عمیق‌تر از ماهیتابه‌های معمولی هستند، می‌توان از اینگونه ماهیتابه‌ها برای تفت دادن برای چندین مورد مصرف متفاوت نیز استفاده کرد. برخی از این موارد استفاده، سرخ کردنی، تف دادن و تهیه سس‌های خاص مانند سس مارینارا Marinara  است.

ماهیتابه-درب-دار-ایکیا

خرید ماهیتابه دو پارچه ایکیا KAVALKAD

دارای پوشش نچسب تفلون کلاسیک هستند، بنابراین می‌توانید با روغن کمتری مواد غذایی بیشتری سرخ کنید، بدون اینکه غذا بسوزد و به ظرف یا ماهیتابه شما بچسبد.

ماهیتابه دو پارچه ایکیا KAVALKAD

۵. سس تابه یا Sauce PAN

به طور کلی سس تابه ها یا ماهیتابه های مخصوص طبخ سس با کف گرد و اضلاع کناری بلند و صافی هستند. این بدان معناست که آنها یک انتخاب ظروف پخت و پز بسیار همه کاره ای محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از این ماهیتابه‌ها خیالتان راحت باشد که دیگر غذاها و ظروف آشپزخانه شما بوی سس یا ادویه‌های مخصوص شما را نمی‌گیرند و تنها برای استفاده و تبخ سس‌های مخصوص بکار شما می‌آید.

می‌توان از آنها هنگام تهیه انواع سوپ نیز استفاده نمود. این ماهی تابه‌ها را می‌توان بدون درب، برای کنترل تبخیر مایع مواد داخل ماهیتابه نیز استفاده کرد. به همین دلیل است که ماهیتابه‌ها در هر آشپزخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک ماهیتابه مخصوص سس برای بسیاری از مصارف دیگر نیز ایده‌آل است. از گرم کردن مجدد باقی مانده غذاهای قبلی شما تا تهیه غلات یا جوشاندن تخم مرغ یا رشته فرنگی نیز کاربرد دارد.

 همانطور که در توضیحات بالا ذکر کردیم، ملاحظاتی را باید در هنگام  خرید ماهیتابه در نظر بگیرید.

 انواع ظروف آشپزخانه دسته بندی ماهیتابه عبارتند از

نوع مواد، ضخامت ماهیتابه و نوع دسته از جمله ویژگی‌هایی هستند که باید هنگام انتخاب بهترین ماهیتابه و انتخاب ظروف آشپزخانه برای نیازهای خود در نظر بگیرید.

1. انواع مختلف مواد سازنده ماهیتابه 

  • آلومینیوم : انتقال حرارت عالی را ایجاد می کند و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت می‌کند.
  • فولاد ضد زنگ با روکش آلومینیوم : رسانایی حرارتی عالی ایجاد می کند، آماده القای است و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است.
  • پوشش سخت / آلومینیوم آنودایز : رسانایی گرمایی عالی ایجاد می‌کند و در برابر خراش و فرورفتگی مقاوم است.
  • فولاد ضد زنگ / آلومینیوم : انتقال حرارت عالی ایجاد می‌کند، آماده القایی است، در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است و قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است.
  • مس / فولاد ضد زنگ : انتقال حرارت عالی را ایجاد می‌کند.
  • فولاد کربنی : هدایت حرارتی عالی ایجاد می‌کند و آماده القاء است.

ظروف آماده القایی چه ظروفی هستند

ظروف آماده القایی از مواد مغناطیسی مانند فولاد یا آهن ساخته شده‌اند. به جای روش‌های سنتی پخت و پز که در آن صفحه حرارت تولید می‌کند و سپس از طریق تماس به ظروف شما می‌رسد، پخت القایی از طریق انرژی مغناطیسی کار می‌کند که مستقیماً ظروف را گرم می‌کند و نه صفحه را، این به معنای گرمایش سریع تر، مصرف انرژی کمتر و آشپزخانه ایمن تر است.

2. ضخامت ماهیتابه ها

فراتر از ساخت مواد، در ظروف آشپزخانه توجه به ضخامت ماهیتابه‌هایی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید همیشه مهم است. اما چگونه می‌دانید ضخامت یک مورد چقدر است؟ ضخامت ظروف پخت و پز معمولاً با میل اندازه گیری می شود.

اما نحوه خواندن این اعداد بسیار مهم است: 1 mil برابر است با 1/1000 اینچ، بنابراین هر چه میلی متر بیشتر باشد، فلز ضخیم تر است. با این حال، میل برعکس عمل می کند. هر چه میل بالاتر باشد، فلز نازک تر است.هنگام تلاش برای تعیین بهترین نوع ماهیتابه، فلز ضخیم‌تر اغلب ترجیح داده می‌شود، اما بسته به کاربرد شما، همیشه مزایا و معایب وجود دارد.

3. ماهیتابه های پرچین شده در مقابل ماهیتابه های بدون پرچین

ماهیتابه-های-پرچین-شده-در-مقابل-ماهیتابه-های-بدون-پرچین

بدون پرچین                            پرچ شده

پرچ شده : دستگیره های پرچ شده محکم ترین دسته های موجود هستند و به دلیل اینکه به طور دائم متصل هستند، هرگز نیازی به سفت شدن ندارند.با این حال، برای جلوگیری از تجمع باکتری در اطراف پرچ‌ها، به مراقبت‌های پاک‌سازی کامل‌تری نیاز دارند.

بدون پرچین: سطح داخلی همیشه صاف Vollrath پخت آسان‌تر و تداخل کمتر سر پرچ‌ها را تضمین می‌کند و در عین حال استحکام و دوام ماهیتابه را افزایش می‌دهد.علاوه بر این، مناطق جمع آوری غذا و باکتری ها را از بین می برد.

خرید ست چاقو دو تکه FORDUBBLA

چاقوی آشپزخانه یکی از ابزارهای مهم برای کار در آشپزخانه است. داشتن یک چاقوی تیز و برنده برای تکه‌تکه کردن قطعات گوشت ابزاری مهم و کارآمد است. چاقوی آشپزخانه برای خردکردن سبزی‌ها به هنگام طبخ غذا دارای اهمیت ویژه‌ای است.

معنی چاقو

4. انواع دسته ماهیتابه

در انتخاب ظروف آشپزخانه و همینطور تابه ها، آنهایی را با دسته‌های فولادی ضد زنگ در نظر بگیرید، زیرا این دسته‌ها مانند دسته‌های آلومینیومی گرما را منتقل نمی‌کنند و خنک‌تر از تابه باقی می‌مانند.یا به دنبال دستگیره های فلزی باشید که به نوعی توخالی شده اند تا اثر خنک کنندگی داشته باشند.

دستگیره‌های سیلیکونی یا خنک نیز گزینه‌های عالی هستند، زیرا برای استفاده از ظروف آشپزخانه در تمام طول روز یک دستگیره راحت ارائه می‌دهند و برای تمیز کردن ساده به راحتی از آن جدا می‌شوند.البته توجه داشته باشید که برخی از دستگیره های سیلیکونی برای استفاده در دمای بالا طراحی نشده اند و ممکن است برای ایمن نگه داشتن خود از نگهدارنده دسته قابلمه استفاده کنید.

5. ماهیتابه های نچسب در مقابل ماهیتابه های طبیعی

ماهیتابه های نچسب و طبیعی و همینطور ظروف آشپزخانه هر کدام امکانات پخت و پز متنوعی را در آشپزخانه شما فراهم می کنند. بسته به نیاز شما، یک ماهیتابه طبیعی ممکن است گزینه کافی برای تهیه غذاهای منوی شما باشد. با این حال، ماهیتابه های نچسب مزایای زیادی دارد که آنها را به انتخابی محبوب در میان سرآشپزها تبدیل می کند.

نکات مراقبتی از ماهیتابه خود

انواع ظروف آشپزخانه بخصوص ماهیتابه ها، نکاتی را با خود به همراه دارند.

  1. ظروف آشپزی خالی را روی منبع حرارت خود نگذارید.
  2. برای ایمنی و جلوگیری از پیچ خوردگی، قبل از تمیز کردن یا غوطه ور کردن ظروف در آب، اجازه دهید خنک شوند.
  3. استفاده از ظروف سیلیکونی با دمای بالا برای تابه های نچسب و ظروف فلزی برای تابه های سطح استاندارد توصیه می شود.
  4. هنگام چیدن تابه های سخت یا نچسب، آسترها را بین تابه ها قرار دهید تا از خراشیدن سطوح مقاوم در برابر چسب جلوگیری شود.
  5. برای تمیز کردن سطوح مسی از خمیر پولیش استفاده کنید.
  6. تمام ظروف پخت و پز اگر با دست شسته شوند عمر طولانی تری دارند و ظاهر بهتری خواهند داشت. همیشه در جهت دانه های مواد مالش دهید. کاملاً بشویید، ضدعفونی کنید و اجازه دهید کاملاً در هوا خشک شود.
  7. در صورت قرار دادن در ماشین ظرفشویی، مطمئن شوید که از مواد شوینده ایمن فلزی استفاده می کنید.
  8. از صابون برای تمیز کردن تابه های فولادی کربنی استفاده نکنید. در عوض، داخل تابه را با آب داغ بشویید و داخل و خارج تابه را با روغن آشپزی بدون نمک یا شیرین کننده پاک کنید تا از اکسید شدن آن جلوگیری شود.

خرید سرویس قابلمه 5 پارچه ایکیا ANNONS

پخت‌وپز و آشپزی جزو لاینفک زندگی ما انسان‌ها است. انجام این امر با بهره‌گیری از ابزارآلات کاربردی، سبب سهولت در کار ما می‌شود؛ لذا حالا که قرار است هرروزه ساعاتی را به امر آشپزی بپردازیم بهتر است با کمک‌گرفتن از وسایل و ابزار کارآمد آشپزی، این امر را برای خودمان تسهیل کنیم.

سرویس قابلمه 5 پارچه ایکیا ANNONS

چگونه یک ماهیتابه را مزه دار کنیم؟

قبل از پخت و پز، داخل ماهیتابه های آلومینیومی، فولادی ضد زنگ یا فولاد کربنی خود را به آرامی با مقدار کمی روغن نباتی بپوشانید. سپس ماهیتابه را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی شعله متوسط ​​قرار دهید تا دود ملایم یا امواج حرارتی ظاهر شود. وقتی روغن نباتی به رنگ کهربایی تیره در آمد، مشعل را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. روغن اضافی را بیرون بریزید و ماهیتابه را با حوله کاغذی پاک کنید تا روغن تمام شود و سطح آن کاملا تمیز شود.

نتیجه گیری نهایی ظروف آشپزخانه

نکته پایانی در رابطه با، انواع ظروف آشپزخانه و کاربرد آنها میتوان به این اشاره کرد که داشتن قابلمه و ماهیتابه بخصوص از برند ایکیا از واجبات هر خانه ای می باشد، حتی اگر شما در محیط کار خود نیز پخت و پز انجام میدهید، نیاز دوچندان به این لوازم آشپزی پیدا میکنید، ما ساده ترین روش خرید را در اختیار شما قرار داده ایم.

به این صورت که میتوانید به راحتی از فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت هر وسیله‌ای که نیاز دارید را در دسته ظروف آشپزخانه خود خریداری کنید و در سریع ترین زمان ممکن با یک پکیج عالی به دست شما میرسد. در نظر داشته باشید که تمامی ظروف آشپزخانه ایکیا در بیشترین حد بازیافت یا تجدید پذیر ساخته میشود، بنابر این شما نه تنها یک نیاز اساسی از خانه ی خود را تهیه میکنید بلکه به محیط زیست خود نیز کمک شایانی کرده اید.

خرید همزن دستی ایکیا PABJUDA

همزن وسیله‌ای است برای مخلوط کردن و یکنواخت کردن مواد ناهمگون. این محصول سبک و زیبا و ضدزنگ است و می‌تواند به زیبایی در آشپزخانه هر سرآشپزی، مورداستفاده قرار گیرد.

همزن دستی ایکیا PABJUDA

 

مقالـات مرتبط

معرفی خرید لوازم نوروز ۱۴۰۳

از نو شروع شدن عشق و امید بهار ۱۴۰۲

در این مقاله ما سعی بر آن داریم که شما را در جریان ساعت و [...]

1 دیدگاه

راهنما خرید سینی و ظروف پذیرایی نکات پیش از خرید لوازم خانه و آشپزخانه

راهنمای خرید سینی چای

سینی‌ها انواع و مدل‌های متنوعی دارند که هرکدام برای انجام کارهای مختلفی تهیه و تولید [...]

1 دیدگاه

نکات پیش از خرید لوازم خانه و آشپزخانه

راهنمای کامل خرید تخته آشپزخانه، پرکاربردترین وسیله آشپز

در اکثر مواقع، معمولا در هر بخش از خانه یک وسیله یا ابزار، نه تنها [...]

2 دیدگاه

میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    مهدیه

    ظروف آشپزخانه

    خیلی جامع و کامل ظروف آشپزخانه مثل ماهیتابه یا تابه و قابلمه و توضیح دادید واقعا این حور مقاله‌ها میتونن تو خرید قالبمه یا خرید ماهیتابه به آدم کمک کنند کاش بیشتر از این مدل نوشته ‌ها بزارید که راحت بشه مطالعه کرد بهد خرید کرد از وبسایتتون

    19 آبان 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب