با ظروف طلایی ایکیا نوروز طلایی بساز

نوروز طلایی، ایرانیان این کهن اجداد نیک‌سرشت، همه‌ساله ورود بهار را جشن می‌گیرند و ابتدای سال را، با نو شدن طبیعت و انقلابی در دل زمین توأم کرده و به پایکوبی و جشن می‌پردازند روز اول سال در تقویم ایرانیان با شروع فصل بهار هم قرین شده و اولین روز بهار را نوروز می‌نامند.

تاریخچه نوروز سنت نوروز  نوروز زرتشتی

نوروز ایرانیان

ما ایرانیان این جشن باستانی و کهن را از اقوام مختلفی در منطقه به ارث برده‌ایم. جشنی که با رنگ و بویی ویژه، هویتی ایرانی گرفته و نماد پیوند تمامی اقوام و مردمان ایران‌زمین است. ایرانیان نوروز را شروع رستاخیز طبیعت، موعد رویش و تولد نباتات می‌دانند و بر این باورند که همگام با طبیعت، ما هم باید روزگار نو و تازه‌ای را باروح و روان تازه و پوشیدن لباس عید نوروز طلایی آغاز کنیم. از دیرباز رنگ طلایی نماد قدرت و اقتدار و صلابت بوده و هست. ما بر آن هستیم که در این مقاله با تشریح و توضیح عید پاک نوروز طلایی و معرفی تعدادی از کالاهای شرکت ایکیا به شما کمک کنیم که با ایده‌پردازی مدرن نوروز ۱۴۰۲ را در نهایت صلابت و اصالت ایرانی، پذیرای مهمانان خود باشید. در این مقاله ما قصد داریم ظروف طلایی ایکیا را به شما معرفی کنیم. باشد که با ظروف طلایی ایکیا نوروز طلایی بسازید.

نوروز، کلمه‌ای در زبان فارسی میانه است و ریشه آن در زبان اوستایی است. در زبان امروز، این کلمه را به دو صورت معنی می‌کنند : نوروز عام: روزی که در آن سال جدید شروع می‌شود و به‌روز اعتدال بهاری (برابری شب و روز) معروف است. نوروز خاص: به ششمین روز از فروردین، نوروز خاص می‌گویند که با عنوان «روز خرداد» از آن یاد شده است.

در زمان‌های قدیم نوروز را با نام «ناوا سردا» و به ‌معنای سال جدید می‌شناختند. در دوران هخامنشیان نیز نوروز به «نوسارد» و «نوسارجی» مشهور بوده است. شروع جشن نوروز با اعتدال بهاری هم‌زمان است. زمانی که ساعات روز و شب با هم برابر می‌شود. در تقویم خورشیدی، لحظه تحویل سال، اولین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین شمرده می‌شود.

عید نوروز در ایران

جشن نوروز در ایران باستان

نوروز طلایی در دوره اشکانیان و ساسانیان هم گرامی داشته می‌شده است. در دوره ساسانیان، نوروز دست‌کم شش روز به طول می‌انجامید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگ بخش‌بندی شده بود. نام دیگر نوروز کوچک، نوروز عامه بود و برای پنج‌روز، از یکم تا پنجم فروردین طول می‌کشید. روز ششم که به خرداد روز مشهور بود، نوروز بزرگ یا نوروز خاصه نامیده می‌شد.

هر روزی که فرامی‌رسید، دسته‌ای از طبقات مردم به درگاه شاه می‌رفتند و شاه به حرف‌هایشان گوش می‌داد و برای حل‌و‌فصل مشکلات مردم دستوراتی صادر می‌کرد. در روز ششم فقط نزدیکان شاه اجازه ورود داشتند.

طبق روایات مختلف تاریخی، جشن نوروز طلایی پیش از زمان حکومت پادشاهی هخامنشی وجود داشته است و در ایران همراه با آیین‌های خاص برگزار می‌شده است و همچنان نیز با کمی تغییرات اجرایی در سراسر ایران برگزار می‌شود. نوروز طلایی از پیش از آمدنش، مقدماتی در خورشان دارد. به‌گونه‌ای که مردم با انجام آن مقدمات به پیشواز نوروز می‌روند.

از جمله مقدمات نوروز به این نکات می‌توان اشاره کرد:

  •  خانه‌تکانی عید

خانه‌تکانی ازجمله آئین‌های نوروز طلایی است که نشان از درهم‌ریختگی قبل از نظافت دارد. بر اساس این آئین، ایرانیان باستان، با آمدن بهار، تمام خانه خود را برای نظافت زیرورو کرده حتی گاهی دیوارهای خانه‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کردند و یا حداقل همان اتاقی را که هفت‌سین را در آن می‌چیدند، سفید می‌کردند.

خرید اینترنتی دستمال آشپزخانه ایکیا RINNIG

شما به راحتی می‌توانید این دستمال‌ ایکیا را از گیره‌های آشپزخانه آویزان کنید، این مزیت باعث استفاده‌ی راحت در هر نقطه از آشپزخانه شما می شود. هر یک از دستمال ایکیا ها، طراحی متفاوتی دارند.

دستمال آشپزخانه ایکیا RINNIG

دراثنای خانه‌تکانی معمولاً اثاثیه کهنه را به دورمی ریختند و اسباب و وسایل نو را جایگزین می‌کنند. باتوجه‌به سنت دیرین ما ایرانیان و برای پاسداشت این آداب و سنن ایرانی ما نیز به پیروی از نیاکانمان رسم خانه‌تکانی را هرساله به‌جای می‌آوریم. با این اوصاف نیک است که ما به شما جارو و خاک‌انداز ایکیا PEPPRIG و ست نظافت ایکیا PEPPRIG که مجموعه 9 عددی است را معرفی کنیم این طی با داشتن چندین تکه جهت ارائه خدمات متفاوت به شما، بهترین همراه شما در خانه‌تکانی می‌تواند باشد. همچنین دستمال آشپزخانه ایکیا RINNIG  را که یار و مددکار خوبی برای کد بانوهای ایرانی می‌تواند باشد را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خرید اینترنتی جارو و خاک انداز ایکیا PEPPRIG

این محصول ایکیا به شما کمک می‌کند تا در نوروز طلایی خانه خود را مرتب و تمیز نگه دارید. شما می‌توانید آنها را در دسترس و جلوی دید قرار دهید یا آنها را دور از چشم نگهداری کنید. به‌راحتی جمع و آویزان می‌شوند یا به‌صورت ایستاده روی زمین باقی می‌مانند.

جارو و خاک انداز ایکیا PEPPRIG

خرید اینترنتی طی زمین‌شوی ایکیا PEPPRIG

ست نظافت ایکیا دارای دسته‌ی آلومینیومی قابل تنظیم می باشد. شما می توانید در نوروز طلایی با توجه به نیاز خود در طول ۷۶ سانتی متر تا ۱۲۸ سانتی‌متر دسته را تنظیم نمایید.می‌توانید آن را در ارتفاع خود تنظیم کنید یا در صورت نیاز به تمیز کردن قسمتی که دسترسی به آن سخت است مانند زیر تخت ارتفاع آن را تغییر دهید.

طی زمین شوی ایکیا PEPPRIG مجموعه 9 عددی
بهترین زمان برای خانه تکانی عید ۱۴۰۲ خانه تکانی را از کجا شروع کنیم ۱۴۰۲
  • سبز کردن سبزه

ایرانیان باستان، از دو هفته به عید مانده، سبزه سبز می‌کردند.

آنان دانه‌های گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، نخود، کنجد، باقلا، ذرت، و ماش را  خیس کرده و سبز می‌کنند. آنها معتقدند که این سبزه برایشان نماد خیروبرکت و سرسبزی است را سبز کرده و بر سر سفره‌های هفت‌سین خود جای می‌دهند. در کنار سبزه ایرانیان از عهد باستان تا به امروز ساعت را که نماد گذر زمان و لحظه وقوع اتفاق نوروز است را بر سر سفره‌های هفت‌سین خود می‌گذارند. امروزه و باتوجه‌به زندگی‌های مدرن ما به شما ساعت رومیزی ایکیا KLOCKIS را پیشنهاد می‌دهیم. شما با تهیه ساعت رومیزی ایکیا سفره هفت‌سین مدرنی را خواهید داشت. بر سر سفره هفت‌سین می‌توانید از گل خشک معطر ایکیا ADLAD و شمع معطر شیشه‌ای ایکیا ADLAD  استفاده کنید.

خرید اینترنتی ساعت رومیزی ایکیا KLOCKIS

فقط کافی است برای استفاده از هر عملکرد ساعت ایکیا باتوجه‌به اشکال روی هر ضلع آن را برای زمان/تاریخ، زنگ هشدار، دما یا تایمر بچرخانید.

ساعت رومیزی ایکیا KLOCKIS
کاشت سبزه گندم در خاک طرز تهیه سبزه عید فوری
  • مراسم بازگشت مردگان

ایرانیان باستان عقیده داشتند، با آمدن نوروز، ارواح درگذشتگان به دنیا بازمی‌گردند و اگر خانه را تمیز و بستگان را شاد ببینند خوشحال شده و برای بازماندگان خود دعا می‌فرستند. ازاین‌رو چند روز به نوروز مانده در خانه مشک و عنبر می‌سوزاندند شمع و چراغ می‌افروختند بخشی از این رسم همچنان در میان ایرانیان مرسوم است، به‌طوری‌که در آخرین شب جمعه سال، با گل‌های بهاری از جمله سنبل به دیدار اهل قبور و درگذشتگان خود می‌روند و برای درگذشتگان خود شمع روشن می‌کنند و گل بر مزارشان می‌ریزند و برایشان طلب مغفرت می‌کنند. باتوجه‌به این که این رسم از دیرباز تا کنون در بین ایرانیان رواج داشته و دارد، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از شمع وارمر ایکیا GLIMMA بسته 100 عددی شمع وارمر ایکیا GLIMMA بسته 100 عددی برای روشن‌کردن به نیت سفرکردگان خویش استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که این شمع‌ها قابلیت استفاده تا چند ساعت را نیز دارند.

خرید اینترنتی شمع وارمر ایکیا GLIMMA

شمع ایکیا تشکیل شده از یک بدنه آلومینیومی است که داخل این آلومینیوم پارافین گیاهی وجود دارد و درون این پارافین، فتیله‌ای جهت روشنایی قرار داده شده است. این پارافین کاملاً بدون بو است.

شمع وارمر ایکیا Glimma بسته 100 عددی
  • شیرینی‌های نوروزی

در بسیاری از نقاط ایران با فرارسیدن نوروز طلایی نان و شیرینی پیش از نوروز می‌پختند و در شب عید در سفره‌ها می‌گذاردند، امروزه با گسترش زندگی شهرنشینی، پختن شیرینی خانگی برای مراسم عید نوروز طلایی در شهرها همچنان مرسوم است و مردم برای پذیرایی از مهمانان نوروزی خود شیرینی خانگی و آجیل تهیه می‌کنند، البته پختن شیرینی عید نوروز و نیز آماده نمودن تخم‌مرغ‌های رنگی در سراسر کشور همچنان مرسوم است؛ لذا با احتساب این موضوع ما به شما قلم موی شیرینی‌پزی ایکیا BAKGLAD و قالب کیک ایکیا HEMMABAK را برای پختن کیک و شیرینی نوروز معرفی می‌کنیم. به امید این که با پختن شیرینی و کیک با همراهی محصولات ایکیا در نوروز ۱۴۰۲ کامتان شیرین شود.

خرید اینترنتی قالب کیک ایکیا HEMMABAK

قالب کیک ایکیا دارای یک‌رویه نچسب یا تفلون است. شیرینی شما و هر چیزی که داخل آن می‌پزید به‌راحتی بعد از پخت از قالب جدا شده و به آن نمی‌چسبد. این موضوع نه‌تنها باعث زیبایی کیک پخته می‌شود، بلکه در هنگام شستشو نیز بسیار کار را راحت کرده و به‌راحتی شسته می‌شود.

قالب کیک ایکیا HEMMABAK
طرز تهیه شیرینی خشک نوروز ۱۴۰۲ شیرینی های پرطرفدار عید ۱۴۰۲
  • سفره هفت‌سین

از اصیل‌ترین و جذاب‌ترین پیک نوروز طلایی می‌توان به سفره هفت‌سین اشاره کرد.

در این سفره چیزهای از قبیل آب و سبزه نماد (روشنایی و افزونی) شمع که نماد پایداری نور و گرما است وجود دارد. از دیگر اقلام سفره هفت‌سین تخم‌مرغ است که نماد (نژاد و نطفه) و آیینه که نماد (شفافیت و صفا) است گذاشته می‌شد. همچنین سنجد نماد (دلدادگی و زایش و باروری)، سیب نماد (عشق) سکه تازه ضرب نماد (برکت و دارندگی) ماهی نماد (ماه سپری شده اسفند) نارنج نماد (گوی زمین) گل بید مشک گل ویژi اسفند از دیگر این اقلام این سفره  است.

اکنون ایرانیان از رسوم برجای‌مانده آن دوران، به هفت‌سین برگرفته از سیر، سرکه، سماق، سنجد، سمنو و سبزه و سیب و گل‌های خوشبو از قبیل سنبل و سوسن بسنده می‌کنند.

  • عیدی دادن

هنوز هم عیدی در ایام نوروز طلایی معمولاً بزرگ‌تر‌ها به افراد کوچک‌تر مبلغی پول یا هدیه به‌عنوان «عیدی» یا «نوروزی» می‌دهند. البته در تاریخ باستان ایران گاهی کوچک‌ترها نیز به بزرگ‌ترها عیدی می‌دادند. اینک باتوجه‌به یادآوری عیدی دادن در ایام نوروز به کودکان، پیشنهاد ما به شما تهیه عروسک‌های جنگل ایکیا DJUNGELSKOG و هدیه‌دادن آن از طرف شما به کودکان اقوام است. این عروسک‌ها نرم و ضد حساسیت و بسیار جذاب هستند که برای عیدی دادن بسیار مناسب به نظر می‌رسند.

نوروز در اوستا چرا نوروز را جشن میگیریم

روز عید یا نوروز طلایی

بالاخره روز موعود یا نوروز هم‌زمان با آغاز بهار از راه می‌رسد. در این روز در وقت تحویل سال تمام خانواده اقوام ایرانی در کنار یکدیگر جمع شده و گرد هم می‌نشینند و منتظر شلیک توپ و آغاز سال جدید می‌شوند.

سال نویی دگر با قرائت سوره‌ای از قرآن با دعای یا مقلب‌القلوب و الابصار، حلول می‌کند و با شلیک توپ و آتش‌بازی در آسمان همگان از حلول سال نو باخبر می‌شدند. پس از آن بزرگ خانواده از لای برگ‌های قرآن پولی برداشته و به اعضای خانواده هدیه می‌داند و عید را تبریک می‌گفتند.

این آئین در میان زرتشتیان به‌گونه‌ای دیگر برگزار می‌شد؛ یعنی پس از تحویل سال، بزرگ خانواده بلند می‌شد و به هر یک از افراد خانواده یک قاشق عسل یا شربت و سه دانه شیرینی سه دانه میوه خشک و یا سه سکه که بر روی برگ سبزی است هدیه می‌داد و چنین است که هر دینی رسوم خودش را دارد.

پایه گذار نوروز

در ایام نوروز طلایی ایرانیان به منازل یکدیگر برای دیدوبازدید عید می‌روند و از یکدیگر با چای و شیرینی و میوه پذیرایی می‌کنند. سرو و نوشیدن چای یکی از مراحل مهم و اساسی در پذیرایی ایرانی است. با پیشرفت زندگی‌های ما به‌سوی زندگی‌های لوکس، ما را ملزم به داشتن ظروفی شیک و شایان توجه در نوروز طلایی داشته است.

سینی چای استیل طلایی ایکیا GLATTIS و زیر لیوانی ایکیا بسته ۶ عددی GLATTIS یک ست زیبا و دلربا و منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دهد. رقص فنجان‌های زیبای مملو از چای در سینی طلایی ایکیا و همراهی لیوان‌های شربت سکنجبین با زیر لیوانی ایکیا دربسته‌های ۶ عددی در دستان هر میزبانی، نشان از یک پذیرایی شاهانه در نوروز طلایی دارد. برای سرو میوه در عید نوروز ۱۴۰۲ پیشنهاد ما به شما استفاده از ظرف دکوری ایکیا STOCKHOLM برای پذیرایی در نوروز طلایی است شما می‌توانید داخل این کاسه میوه‌های خود را بچینید و در نهایت احترام از مهمانان خود  در نوروز طلایی پذیرایی کنید.

خرید اینترنتی سینی چای استیل طلایی ایکیا GLATTIS

رنگ طلایی سینی ایکیا باعث شده که وسایلی که در سینی قرار داده شده‌ جلوه زیباتری داشته باشند. همچنین هماهنگ‌شدن این سینی با دیگر وسایل به زیبایی داخلی متناسب با سفره هفت سین در نوروز طلایی کمک فراوانی می‌کند.

سینی چای استیل طلایی ایکیا GLATTIS

خرید اینترنتی زیر لیوانی ایکیا بسته ۶ عددی GLATTIS

زیر لیوانی ایکیا از جنس استیل ضدزنگ به رنگ طلایی بوده و این ویژگی سبب شده تا علاوه بر ضدزنگ بودن، با درخشندگی که دارد، جلوه زیبایی به میز پذیرایی شمادر نوروز طلایی بدهد.

زیر لیوانی ایکیا بسته ۶ عددی GLATTIS

خرید اینترنتی ظرف دکوری ایکیا STOCKHOLM

کاسه ایکیا دکوری با تلفیق گلبرگ‌های برنجی، شکلی ایده‌آل و شکیل را به خود گرفته است. می‌توانید ظرف دکوری ایکیا را به‌عنوان ظرف دکوری میوه  در نوروز طلایی استفاده کنید.

ظرف دکوری ایکیا STOCKHOLM
خرید اینترنتی ظرف دکوری ایکیا STOCKHOLM خرید اینترنتی سینی چای استیل طلایی ایکیا GLATTIS

سیزده به در

 مردم در روز سیزدهم فروردین به دامان طبیعت می‌روند و با گره‌زدن سبزه، شادی و طراوت را در خود زنده می‌کنند. در سیزدهمین روز از نوروز مردم ایران از خانه بیرون می‌آیند و برای دورکردن نا‌پاکی‌ها به دامان طبیعت می‌روند.

  • درباره فلسفه سیزده‌بدر

نظرات مختلفی وجود دارد. عده‌ای آن را به‌درکردن نحسی سیزده نسبت می‌دهند. برخی نیز استدلال می‌کنند ازآنجایی‌که کلمه «در» به معنی «در و دشت» است، سیزده‌بدر را روز پناه‌بردن به در و دشت می‌دانند. سنت مشهور سیزده‌بدر «سبزه گره‌زدن» است. فلسفه این کار گره‌زدن زندگی با طبیعت است و افراد با این کار، شادابی و طراوت را برای خود آرزو می‌کنند.

روز طبیعت سیزده بدر سیزده بدر کی است

نوروز ۱۴۰۲

در واپسین ماه‌های سال ما برای شما نوروزی خوش در بهار ۱۴۰۲ آرزو می‌کنیم و به شما پیشنهاد خرید لوازم خانه و آشپزخانه ایکیا را توصیه می‌کنیم و امیدواریم که با خرید ظروف طلایی ایکیا، نوروزی طلایی برای خود و خانواده و میهمانانتان بسازید. بهترین و آسان‌ترین راه دسترسی به لوازم خانه ایکیا، تماس با فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت است. شما با بررسی سایت راه‌راه مارکت به‌راحتی، مادامی‌که در منزل و روی مبل خانه‌تان لم داده‌اید می‌توانید لوازم خانه و آشپزخانه ایکیا را از روی این سایت رصد کنید و هرآنچه را که به آن نیاز دارید به این فروشگاه اینترنتی سفارش دهید و از داشتن بهترین محصولات با کمترین قیمت بهره کافی ببرید.

مقالـات مرتبط

معرفی خرید لوازم نوروز ۱۴۰۳

خانه‌ تکانی عید امسال با تغییر لوازم خانه به کمک ایکیا

با نزدیک‌شدن به عید امسال یعنی سال جدید ۱۴۰۲ بسیاری از خانم‌های خانه‌دار به فکر [...]

3 دیدگاه

راهنما خرید سینی و ظروف پذیرایی معرفی خرید لوازم نوروز ۱۴۰۳

سینی های ایکیا پذیرای مهمونی‌های نوروز

آینه، قرآن، ترمه، ماهی قرمز، سنبل، سیب، سکه، سینی از پایه‌های ثابت در یک سفره [...]

3 دیدگاه

معرفی خرید لوازم نوروز ۱۴۰۳

از نو شروع شدن عشق و امید بهار ۱۴۰۲

در این مقاله ما سعی بر آن داریم که شما را در جریان ساعت و [...]

1 دیدگاه

میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 02 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    شکیلا بادپا

    مقاله ی شما منو برد تو حال و هوای عید و نوروز .

    برای نوروز 1402 حتما سینی ظلایی و زیر لیوانی طلایی ایکیا رو سفارش میدم . البته تو سایت راه راه مارکت شمع های معر و جا شمعی های ایکیا رو هم دیدم خیلی خوشم اومد

    17 دی 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    صدیقه یارمحمدی

    ظرف دکوری طلایی

    چند سالی بیشتر نیست که ایکیا وارد این دسته محصولات شده. بدین ترتیب اجناس و محصولات دکوریش به نسبت تنوع افزایش پیدا کرده. من این محصول را داخل همین مطلب پیدا کردم و خریدم و خیلی زود هم تحویل گرفتم .کلا نوروز سوای از همه مشکلات اقتصادی برای ما ایرانیان، با خانه تکانی و نوش دن همراه هست. بهتره چیزهایی که میخواین برای نوروز امسال خریداری کنید رو زودتر تهیه کنید.

    8 دی 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب