تفاوت لیوان کوپه و مارتینی

تفاوت لیوان کوپه و مارتینی

 

در ابتدا میخواهیم به این موضوع اشاره کنیم که شما در مقاله های جذاب راه راه مارکت با تمامی لیوان ها آشنا میشوید، اگر از دنبال کنندگان ما باشید، متوجه خواهید شد که در گذشته ما به صورت خلاصه همه ی لیوان ها را معرفی کرده ایم، از این مقاله به بعد به صورت اختصاصی به هر یک از آنها میپردازیم.در این مقاله به صورت مختصر تفاوت لیوان کوپه و مارتینی را متوجه خواهید شد.

حالا قبل از موضوع اصلی تفاوت لیوان کوپه و مارتینی بهتر است بدانید که چگونه لیوان سنگی را از هایبال خود تشخیص دهید.با فروشگاه آنلاین راه راه مارکت همراه باشید تا اطلاعات لازم را در جهت شناخت این لیوان ها بدست آوریم.آیا تا به حال به مجموعه ای از ظروف شیشه ای، برای مثال Crate & Barrel محلی خود نگاه کرده اید؟ انواع لیوان هایی که در قفسه می گذارند، حتی برای مشروب فروشان کهنه کار، بسیار زیاد است.برای ورود به این بحث، من بر روی سه نوع ظروف شیشه ای تمرکز می کنم:

  1. شیشه های پایه دار یا بلند
  2. لیوان های قدیمی یا سنگی
  3. لیوان های دودکشی (یعنی لیوان هایبال یا کالینز)

اینها، به علاوه مجموعه ای از فلوت های شامپاین، تقریباً برای هر کوکتلی که با آن روبرو می شوید کافی هستند.در مطلب بعدی، به این موضوع بازخواهم گشت و قسمت های دیگری را پیشنهاد خواهم کرد که ممکن است برای تکمیل اصول اولیه تفاوت لیوان کوپه و مارتینی اضافه کنید.در ادامه به موضوع اصلی یعنی تفاوت لیوان کوپه و مارتینی می پردازیم.

  تفاوت لیوان کوپه و مارتینی (عکس راست کوپه- چپ مارتینی)

لیوان و کوپه مارتینی:

تفاوت لیوان کوپه و مارتینی دارای جزئیاتی مانند این می باشد که، لیوان مارتینی یا همان طور که به طور دقیق تر شناخته می شود، لیوان کوکتل.شاید نمادین‌ترین نماد بار باشد، همانطور که در تابلوهای نئونی بی‌شماری در بارهای قدیمی‌تر دیده می‌شود، وقتی مردم به یک لیوان کوکتل فکر می‌کنند، سریع‌لیوان مارتینی به ذهنشان خطور می‌کند.در اینجا یک قانون ساده وجود دارد که هنگام انتخاب ظروف شیشه ای، برای نوشیدنی اعمال می شود. هر زمان که نوشیدنی تکان داده شده یا هم زده را ، بدون یخ سرو می کنید، از یک لیوان پایه دار، استفاده کنید.

در تفاوت لیوان کوپه و مارتینی هم به این موضوع اشاره شده است، به این صورت که کاسه لیوان را بالا می برد و از دستان شما دور می کند که در غیر این صورت لیوان را گرم می کند.لیوان را از ساقه‌اش بگیرید و آن را به سمت لب‌های منتظر خود ببرید.کوکتل هایی که در یک لیوان ساقه دار تعلق دارند عبارتند از:

  • مارتینی
  • منهتن
  • بروکلین
  • دایکوری
  • جانبی
  • هواپیمایی

اما V-glass نمادین و زیبا یا همان مارتینی یک ایراد دارد، احتمالاً اگر کمی جشن گرفته‌ باشید این نکته را می‌دانید.واژگون شدن لیوان مارتینی آسان است.اینجاست که پسر عموی کمتر شناخته شده اش وارد می شود: شیشه کوپه.

  لیوان مارتینی

کوپه زندگی خود را به عنوان یک لیوان شامپاین آغازکرد، اما افسوس که کوپه برای شامپاین مناسب نیست.شکل آن به این معنی است که بیشتر جوش ها قبل از اینکه جرقه به دهان برسد تبخیر می شود.اما کوپه به خوبی برای نگهداری کوکتل سازگار است!

من شخصاً دوست دارم هر دو را در دست داشته باشم.زیرا تفاوت لیوان کوپه و مارتینی برای همه جذاب است و نمی توان از هیچ یک گذشت.من لیوان کوکتل V شکل یا مارتینی را برای نوشیدنی که بیشتر به خاطر آن مشهور است رزرو می کنم.هر نوشیدنی دیگر را هم میتوان در لیوان کوپه نوشید: منهتن ها، دایکوئیری ها و موارد مشابه.

برای یک مد قدیمی: لیوان راکس

لیوان قدیمی یا سنگ به خاطر مشهورترین نوشیدنی که در آن سرو می شود نامگذاری شده است: کوکتل قدیمی.این کوکتل را در دو نوع لیوان سرومی کنند: لیوان مد قدیمی و لیوان دوبل مد قدیمی.اندازه صرفاً نشان دهنده ظرفیت شیشه است.یک لیوان سنتی قدیمی 6 تا 8 اونس را در خود جای می دهد، در حالی که یک لیوان دوبل می تواند 12 تا 14 اونس را نگه دارد.

از لیوان قدیمی برای نوشیدنی های ساخته شده در لیوان استفاده کنید.منظور این است که شما از کوکتل شیکر یا مخلوط کن برای “ساخت” کوکتل استفاده نمی کنید.شما آن را در همان لیوانی که در آن سرو می‌کنید، معمولاً مستقیماً روی یخ مخلوط میریزید.

برای مثال، وقتی یک نوشیدنی قدیمی را در لیوان همنامش «می‌سازید»، شکر، تلخی‌هایتان، آب خنک و کمی پوست مرکبات را در آن می‌ریزید.آن را به هم می زنید تا شکر حل شود و روغن های مرکبات به مخلوط شیرین تبدیل شوند.یخ و ویسکی را اضافه کنید؛ هم بزنید تا سرد، مخلوط و تا حدودی رقیق شود.کوکتل هایی که در لیوان های قدیمی سرو می شوند عبارتند از:

  • سبک قدیمی
  • نگرونی (وقتی روی یخ سرو می شود)
  • ژولپ نعناع (مگر اینکه اهل فن باشید و یک فنجان ژولپ فلزی داشته باشید)

یک نوشیدنی قدیمی به طور سنتی خواستار ریختن ویسکی دو انسی بود، و در لیوان کوچک تر سرو می شد.مانند بسیاری از چیزهای دیگر در فرهنگ آمریکایی، مد قدیمی پیشرفت داشته  و در حال حاضر به طور کلی سه اونس، یا اگر شما جای من باشید، اغلب چهاراونس می ریزید.

یافتن لیوان های کوچک‌تر با اندازه اورجینال از لیوان های قدیمی دوتایی سخت تر است.من پیشنهاد می‌کنم یک کوکتل با اندازه معقول بخرید، و سپس اگر تنوع می‌خواهید یا ترجیح می‌دهید کوکتل‌ها را کوچک‌تر کنید، می‌توانید بعداً سایز کوچک‌تر را پیدا کنید.اگر از تفاوت لیوان کوپه و مارتینی خسته نشده اید با هم نگاهی به شیشه هایبال بی اندازیم.

شیشه هایبال:

شیشه‌های به‌اصطلاح شومینه‌ای با نام‌های مختلفی استفاده می‌شوند:

دلمونیکو، کالینز و هایبال.

هر نوع شیشه دارای شکل و ظرفیت کمی متفاوت است، در حالی که همان فرم اصلی دودکش را حفظ می کند.دلمونیکو کوچکترین سبک دودکش است، در 5-8 اونس.حلقه های هایبال در حدود 8-12 اونس، و کالینز در 12-16 اونس نوشیدنی درون خود جای میدهند.

  لیوان هایبال

از لحاظ تاریخی، هر کدام برای نوع متفاوتی از کوکتل استفاده می شدند.شما هنوز هم بارمن هایی راخواهید یافت که اصرار دارند تام کالینز را در لیوان کالینز سرو کنند.از لیوان هایبال استفاده کنید وقتی نوشیدنی سرد و با طراوت را روی مقدار زیادی یخ می نوشید، گاهی اوقات با نی. کوکتل ها و سایر نوشیدنی هایی که در هایبال سرو می شوند عبارتند از:

  • جین فیز
  • جین ریکی
  • گیملت

جین و تونیک (و در واقع هر اسکاچ و نوشابه، بوربون و زنجبیل و غیره)

بهتر است قبل از خرید لیوان هایبال کمی به تفاوت لیوان کوپه و مارتینی بی اندازید، شاید نظرتان تغییر کرد.درست است شما می توانید لیوان هایبال را به راحتی پیدا کنید. پیشنهاد میکنیم که به دنبال چیزی با اندازه معقول و آسان برای نگه داشتن در دست باشید.کوچکتر بهتر است (اگرچه یافتن آن سخت تر است)نکته ای که ممکن است هنگام خرید لیوان های کوکتل متوجه شوید: همه آنها بسیار بزرگ هستند.زنجیره‌هایی مانند C&B یا ویلیامز سونوما عمدتاً دارای شیشه‌های ساقه‌دار در محدوده 10 تا 15 اونس هستند.

لیوان دوتایی قدیمی به 14 اونس می رسد. و هایبال تا 20 اونس می رسد شما هم می توانید جین و تونیک خود را از یک لیوان نیم لیتری بنوشید!تیم کوکتل در Serious Eats به طور کلی از شعاری پیروی می کند که اغلب نقل شده است، که به بارمن هری کرادوک، از بار آمریکایی در لندن و نویسنده کتاب کوکتل ساووی نسبت داده می شود: “روش نوشیدن یک کوکتل سریع است، در حالی که هنوز به شما می خندد. ” مضرات یک کوکتل بزرگ به راحتی قابل مشاهده است:

یک کوکتل بزرگ خیلی قبل از اینکه آن را تمام کنید در لیوان گرم می شود، مگر اینکه انواع خاص آن را بخورید.یک کوکتل بزرگ باعث می‌شود که زیاده‌روی کنید، مخصوصاً اگر غذای خون ساز را  می خواهید بخورید.برای بسیاری از دستور العمل های کوکتل که در Serious Eats ارائه می کنیم، ظرفیت های زیر را توصیه می کنم:

  • شیشه V یا کوپه: 5 تا 7 اونس
  • قدیمی: 6 تا 8 اونس. دو برابر: 12 تا 14 اونس
  • هایبال: 10 تا 16 اونس

بررسی فنی تفاوت لیوان کوپه و مارتینی

از نظر فنی و تفاوت لیوان کوپه و مارتینی شما میتوانید از هر ظرفی یک کوکتل بنوشید.یک لیوان، یک لیوان آبمیوه، یک شیشه میسون، حتی یک پیمانه اندازه‌گیری اگر تنها هدف شما این باشد که نوشیدنی دلخواهتان را به لب‌هایتان برسانید، به خوبی کار می‌کند.

در Some Like it Hot، شخصیت مرلین مونرو به طرز معروفی منهتن های خود را در یک بطری آب گرم مخلوط می کند و آنها را در فنجان های کاغذی از چشمه آب سرو می کند.) اما ظروف شیشه ای اختصاصی می توانند تفاوت بزرگی در تجربه نوشیدن شما ایجاد کنند.یک لیوان مارتینی یا کوپه خوب، ارائه کوکتل شما را بالا می برد و روحیه جشن آن را بالا می برد.

ما قبلا هرگز لیوان های کوکتل را بررسی نکرده بودیم، و با افزایش بارتنینگ خانگی، زمان خوبی برای انجام این کار به نظر می رسید.ما تصمیم گرفتیم هم لیوان‌های مارتینی و هم لیوان‌های کوپه را ارزیابی کنیم،و تفاوت لیوان کوپه و مارتینی را به شما بگوییم، زیرا می‌توان از هر کدام برای کوکتل‌هایی که «بالا» (بدون یخ) سرو می‌شوند استفاده کرد. و در حالی که امکان تهیه ظروف کوکتل در طیف گسترده ای از ظرفیت ها وجود دارد، ما تمرکز خود را به لیوان هایی با حجم های 5 تا 6 اونس محدود کردیم که بهترین اندازه برای دستور العمل های کوکتل استاندارد است.

در تفاوت تفاوت لیوان کوپه و مارتینی ما خوشحالیم که بگوییم کوکتل شما در هر یک از این لیوان ها خوشمزه خواهد بود.همه آنها ظروف قابل استفاده ای هستند که نوشیدنی ها را به خوبی نگه می دارند و آنها را کمی شیک تر از شیشه های میسون نشان می دهند.با این حال، ما وظیفه ی خود می دانیم تا از تفاوت لیوان کوپه و مارتینی به شما بگوییم زیرا چند فاکتور وجود دارد که ممکن است بخواهید در انتخاب شیشه ای که برای شما مناسب است در نظر بگیرید.

شکل برای زیبایی و حمل و نقل مهم است، اما نه برای عطر یا طعم

ابتدا تصمیم بگیرید که یک لیوان مارتینی می خواهید یا یک لیوان کوپه.این دو لیوان شکل های نسبتا متفاوتی دارند.و همه ی بررسی شما به این بستگی دارد که آیا تفاوت لیوان کوپه و مارتینی را می دانید یا خیر.

در تفاوت لیوان کوپه و مارتینی این نکته اشاره کنیم که لیوان مارتینی دارای کاسه ای است که تقریباً V شکل یا مخروطی است. شیشه کوپه شکل گردتر و نیمه کروی دارد.کنجکاو بودیم که ببینیم آیا این شکل تأثیری بر طعم یا عطر درک شده دارد یا خیر، ما از هر کدام مارتینی، دایکوریس و مارگاریتا نوشیدیم.

نتایج غیرقطعی بود.در حالی که چند آزمایش کننده احساس می کردند که انحناهای شیشه کوپه به تمرکز رایحه برخی نوشیدنی ها کمک می کند، در نهایت، هیچ توافق روشنی در مورد اهمیت یا چگونگی شکل آن وجود نداشت. (یافته‌های ما با نتایج ترکیبی که در مطالعات موجود در مورد اینکه چگونه شکل لیوان شراب بر ادراک حسی تأثیر می‌گذارد، مشاهده می‌شود.)

تفاوت-لیوان-کوپه-و--مارتینی

درعوض، درست است که  انتخاب اینکه کدام شیشه را تهیه کنید تا حد زیادی زیبایی شناختی است آما دانستن تفاوت لیوان کوپه و مارتینی هم بی تاپیر نخواهد بود: آیا شکل V تیز شیشه مارتینی را ترجیح می دهید یا منحنی های گردتر کوپه؟ شما به هر دو نوع نیاز ندارید، اگرچه داشتن آنها می تواند خوب باشد.اغلب یک نوع یا نوع دیگر را بر اساس گرایش های فعلی و ترجیحات فردی انتخاب می کنند. طبق مثال آنها، سرو کردن مارتینی در لیوان کوپه یا دایکیری در لیوان مارتینی غیرعادی یا نامناسب نیست.اگر می خواهید فقط یک نوع بخرید، مهم ترین تفاوت لیوان کوپه و مارتینی این است که کدام شکل را بهتر دوست دارید.

معمولا نوشیدنی در لیوان‌های کریستالی بسیار لذت‌بخش‌تر است

گفته می‌شود، اگر دست ثابتی دارید – یا می‌خواهید آن را توسعه دهید – حداقل یک دلیل خوب به جز زیبایی‌شناسی برای خرید لیوان های مارتینی مورد علاقه ما وجود دارد، و آن مواد آنهاست.تمام ظروف پایه خوب از شیشه ساخته می شوند، اما برخی از آنها از نوع خاصی از شیشه به نام کریستال تولید می شوند و آن شیشه ای است که با افزودن مواد معدنی خاصی ساخته شده میشود.

همانطور که از جیمز شاکلفورد، پروفسور مهندسی شیمی و علم مواد در دانشگاه کالیفرنیا آموختیم، هدف اولیه از این مواد معدنی افزایش ضریب شکست و در نتیجه درخشش شیشه است.اما همانطور که Shackelford و Alexis Clare، پروفسور علوم شیشه در دانشگاه آلفرد توضیح دادند، وجود مواد معدنی همچنین باعث می شود که دمیدن شیشه های کریستالی نازک تر و سبک تر از شیشه های سودالیم معمولی (نوعی شیشه ای که بیشتر در لوازم خانگی استفاده می شود) را آسان تر می کند.

و هر چه مدل نازک تر و سبک تر باشد، ما بیشتر آن را دوست داشتیم.به دلایلی، لیوان‌های کوپه در اندازه‌ای که ما ترجیح می‌دهیم از کریستال ساخته نمی‌شوند، همه آن‌ها از نوشابه هم ضخیم‌تر ساخته شده‌اند.اما سه لیوان مارتینی از کریستال ساخته شده بودند.و این هم یکی دیگر از تفاوت لیوان کوپه و مارتینی است که حتی آن‌هایی که معمولاً از شکل شیشه های مارتینی خوششان نمی‌آمد، متوجه این مدل‌ها شدند و توجهشان به آن ها جلب شد.

در ادامه تفاوت لیوان کوپه و مارتینی دو سبک وزن هر کدام حدود 4 اونس بودند و وقتی آنها را در دست داشتیم، در دستان ما ظریف و مطبوع بود.مورد علاقه ما، نازک ترین، ضخامت کمتر از یک میلی متر در لبه آن بود و به نظر می رسید که تقریباً با نوشیدن از آن ناپدید می شود، و به ما اجازه می دهد با دقت بیشتری روی خود کوکتل تمرکز کنیم. در مقابل، لیوان‌های کوپه و مارتینی سودا، آهک، که اکثر آنها ضخامتی در حدود 2 میلی‌متر دارند و وزنی بین 4.8 تا 6.25 اونس دارند،  کمی روستایی‌تر به نظر می‌رسند، اگرچه هنوز کاملاً قابل استفاده هستند.

و اگرچه این لیوان‌های مارتینی کریستالی ظریف به نظر می‌رسند، اما به اندازه لیوان‌های سودا بادوام بودند و از 10 بار شستشو جان سالم به در بردند، از جمله یکی بعد از اینکه بقایای نوشیدنی را در هر شب باقی گذاشتیم و سپس آن‌ها را با دقت پاک کردیم، هیچ اتفاقی برایشان نیوفتاد.مواد معدنی موجود در کریستال آن را نرم تر از شیشه سودا لیمو می کند و در نتیجه در برابر خراش و شکستگی های شکننده مقاوم تر می شود.

تمام لیوان‌هایی که آزمایش کردیم، در صورتی که در قفسه بالایی شما قرار بگیرند و خطر اصابت به چیزی را نداشته باشند، می‌توانند در ماشین ظرفشویی قرار گیرند.با این حال، چون برخی از آنها بسیار ظریف هستند، تصمیم گرفتیم که بهتر است آنها را با دست بشوییم. هنگام شستن آنها با دست، مطمئن بودیم که لیوان ها را کنار کاسه هایشان نگه می داشتیم، نه پایه ها، در واقع این خطر وجود دارد که ساقه ها در غیر این صورت بشکنند.

در توضیح تفاوت لیوان کوپه و مارتینی ما کنجکاو بودیم که آیا لیوان های ضخیم تر برای سرد نگه داشتن نوشیدنی های مورد علاقه ما مزایایی دارند یا خیر.اما وقتی هر لیوان را با ودکای خنک پر کردیم و افزایش دمای آن را در طول یک ساعت اندازه‌گیری کردیم، تفاوت قابل توجهی بین مدل‌ها مشاهده نکردیم.

طول پایه نیز مهم است تفاوت لیوان کوپه و مارتینی یک ویژگی نهایی وجود دارد که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید: طول ساقه هایی که کاسه لیوان ها را به پایه آنها متصل می کند.ما معمولاً پایه های بلندتر را با اندازه حداقل 2.5 اینچ ترجیح می دهیم.گرفتن پایه های کوتاه‌تر برای کاربرانی که دست‌های بزرگ دارند سخت‌تر بود و راحت‌تر کاسه را می‌گرفتند، حرکتی که می‌تواند نوشیدنی شما را سریع‌تر از آنچه دوست دارید گرم کند.پایه های بلندتر برای دست‌ها در اندازه‌های مختلف راحت‌تر بود و باعث می‌شد لیوان‌های کوکتل در بوت شدن بسیار زیباتر به نظر برسند.

بهترین لیوان‌های مارتینی و کوپه: لیوان‌های Riedel Vinum Martini و کوکتل Kingdom Leopold Coupe Glass در تفاوت لیوان کوپه و مارتینی ما فکر می‌کنیم که اکثر مردم تقریباً هر یک تفاوت لیوان کوپه و مارتینی را دوست داشتند و از لیوان‌های کوکتل که بررسی کردیم بسیار خوشحال خواهند شد، اما ما چند مورد دلخواه داریم.

در خلاصه تفاوت لیوان کوپه و مارتینی بگوییم که هر دو آنها فوق‌العاده ظریف، سبک و نازک بودند و نوشیدنی‌شان را به لذتی واقعی تبدیل می‌کردند.حالا که تفاوت لیوان کوپه و مارتینی را با هم بررسی کردیم شما میتوانید به راحتی و با خیالی راحت بهترین انتخاب را داشته باشید تا تمامی لذت یک نوشیدنی را یک جا ببرید.

 

 

میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    مجتبی

    لیوان کوپه

    :)))))))‌ من عاشق لیوان کپه شدم فقط اصلا فکر نمیکردم داستان به این جالبی داشته باشه عالی بود مرسی

    19 آبان 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب