طرز تهیه باقالی پلو با گردن

طرز تهیه باقالی پلو با گردن

باقالی پلو با گردن یکی از غذا‌های مجلسی و اعیانی در مهمانی‌های ما ایرانیان است. این غذای ایرانی را معمولا در شب عید نوروز و یلدا و مراسمات رسمی سرو می‌کنند. باقالی پلو را با ماهیچه هم می‌توان درست کرد، اما گوشت گردن، ترد‌تر است و طرفداران بیشتری هم دارد. نکته مهم در طرز تهیه باقالی پلو با گردن، صبر و حوصله به خرج دادن است تا این غذا به خوبی جا‌بیفتد.

اگر دوست داری غذای شب عید، یعنی سبزی پلو با ماهی سال ۱۴۰۲ را خودت بپزی طوری که همه عاشق غذاتون بشن بهتره روی لینک رو‌به‌رو کلیک کنی و یک شب به یاد ماندنی بسازی.>>> طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

اغلب افراد شاید به خاطر زمان بر بودن پخت و آگاهی نداشتن از نحوه گرفتن بوی زهم گوشت، ترجیح بدهند این غذای خوشمزه را در رستوران میل کنند. اما ما با ارائه این دستور پخت به شما این امکان را می‌دهیم که در نهایت خوشمزگی و لذیذی این غذا را در منزل بپزید و میل کنید.

۱. وسایل مورد نیاز ضروری ایکیا برای تهیه و سرو باقالی پلو با گردن

در اینجا برای پخت باقالی پلو با گردن ابزار الات و لوازم آشپزخانه‌ای را که از برند ایکیا است و به شما در تسهیل پخت این غذا کمک میکند را معرفی میکنیم. در صورت تمایل به داشتن این لوازم به راحتی با فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت تماس بگیرید تا در همان روز این وسایل را در اختیار بگیرید و آشپزی را با لذت بیشتری شروع کنید.

طرز تهیه باقالی پلو با گردنوسایل مورد نیاز ضروری ایکیا برای تهیه و سرو باقالی پلو با گردن

مواد لازم برای تهیه گردن

گردن گوسفندی ۱ عدد کامل پیاز ۲ عدد بزرگ سیر ۲ حبه برگ بو ۴ عدد چوب دارچین ۲ تکه زعفران دم کرده ۱/۳ لیوان دسته دار فرانسوی آبلیمو ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری

زیره،نمک، فلفل به میزان لازم

روغن به میزان لازم

زمان پخت گردن: ۳ تا ۴ ساعت این غذا برای ۶ نفر است

طرز تهیه گردن

  • مرحله اول

در اولین مرحله از طرز تهیه باقالی پلو با گردن، پیاز و سیر را سرخ کنید. پیاز‌ها را با استفاده از ست چاقو دو تکه FORDUBBLA که یه چاقوی تیز و خوش دست هست، پوست بگیرید و روی تخته گوشت ایکیا APTITLIG نگینی ریز یا خلالی خیلی باریک خرد کنید. تخته گوشت ایکیا قابلیت این را دارد که بوی مواد غذایی را به خود نمی گیرد. حالا سیر‌ها را پوست بگیرید و ریز و خرد یا له کنید.

در یکی از قابلمه‌های سرویس قابلمه 5 پارچه ایکیا ANNONS که دارای تفلونی سبک و نچسب است، مقداری روغن بریزید و بعد از داغ شدن پیاز‌ها را در آن سرخ کنید. اجازه دهید کاملا سبک و نرم شوند. بعد از این که پیاز‌ها سرخ شدند، سیر‌ها را اضافه کنید. همین که عطر آن‌ها بلند شد، کافی است.

  • مرحله دوم

گردن را به پیاز و سیر داغ اضافه کنید. هر دو طرف آن را سرخ کنید تا رنگش عوض شود. زردچوبه، فلفل، پودر زیره و کاری را به همراه برگ بو اضافه کنید. اجازه دهید خامی ادویه‌ها گرفته شود. به قابلمه ۱ و ۱/۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. بعد از این که آب شروع به قل زدن کرد، حرارت را روی حالت خیلی ملایم تنظیم کنید. چوب دارچین و زعفران را اضافه کنید و در ظرف را بگذارید. ۳ تا ۴ ساعت صبر کنید تا گردن کاملا بپزد.

گوشت گردن

  • مرحله سوم

چاشنی و نمک را اضافه کنید بعد از اینکه گردن گوسفندی پخت و کاملا نرم شد، نمک را به آن اضافه کنید. چوب‌های دارچین و برگ بو را خارج کنید. آبلیمو را اضافه کنید. ۵ دقیقه صبر کنید و عصاره را بچشید و اگر نمک مناسب بود، شعله را خاموش کنید. گردن گوسفندی را در ظرف مناسب سرو کنید. عصاره را جداگانه در یک ظرف بریزید و کنار باقالی پلو با گردن قرار دهید. در اینجا گوشت گردن شما آماده است، حالا مواد لازم برای تهیه سبزی پلو را آماده کنیم تا بتوانید باقالی پلو با گردن خوشمزه خود را میل کنید.

مواد لازم برای تهیه باقالی پلو

برنج
برنج ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی باقالی سبز۲ لیوان دسته دار فرانسوی شوید خشک ۱ لیوان دسته دار فرانسوی کره یا روغن ۱۰۰ گرم دارچین ۱ قاشق چای خوری (سر صاف) نمک به میزان لازم
زمان پخت:۶۰ تا ۹۰ دقیقه این غذا برای ۶ نفر است

طرز تهیه باقالی پلو

  • مرحله اول

باقالی‌ها را به مدت ۴۵ دقیقه بجوشانید. برنج را بخیسانید و بعد با باقالی در آب جوش بریزید. از حداقل یک ساعت قبل از درست کردن باقالی پلو، برنج را با کمی نمک در آب ولرم خیس کنید. یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و بعد از این که آب جوش آمد، برنج و باقالی‌هایی را که حدود ۴۵ دقیقه جوشیده به قابلمه اضافه کنید. ۵ دقیقه صبر کنید. نمک را اضافه کنید. کمی برنج را هم بزنید تا دانه‌های آن‌ها، به هم نچسبند. ولی مراقب باشید دانه‌های برنج نشکنند و باقالی‌ها خرد نشود.

  • مرحله دوم

برنج و باقالی را آبکش کنید بعد از این که برنج کمی نرم شد ولی هنوز مغز آن سفت بود، برنج و باقالی را آبکش کنید. کف روی برنج و باقالی را آب بگیرید تا شوری آن خارج شود. برای ته‌دیگ این برنج، سیب زمینی، نان، کنجد یا هر چه را که دلخواهتان است را با مقداری روغن کف سرویس قابلمه ایکیا ANNONS که قابلمه تفلونی بسیار شیک و ظریف هست، بگذارید.

  • مرحله سوم

برنج را دم کنید روی ته دیگ را یک لایه از باقالی و برنج آبکش شده بریزید. سپس روی آن را شوید و پودر دارچین بپاشید. دوباره یک لایه برنج و بعد شوید بریزید و دارچین و لایه‌ها را به همین صورت ادامه دهید تا مواد تمام شوند. در قابلمه را روی آن بگذارید. بعد از این که بخار، داخل قابلمه جمع شد، حرارت را پایین بیاورید و حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنید تا برنج کاملا دم بکشد. روی برنج را کره بگذارید و بعد از ذوب شدن، باقالی پلو را هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. سپس آن را در ظرف مناسب همراه با گردن سرو کنید.

باقالی پلو با گردن

فوت و فن‌های طرز تهیه باقالی پلو

اگر می‌خواهید رنگ باقالی پلو با گردن سفید نباشد، در هنگام جوشیدن برنج به همراه باقالی، کمی زردچوبه اضافه کنید. در صورتی که می‌خواهید سیب‌زمینی‌های ته‌دیگ طلایی و خوشمزه‌تر شود، بعد از پوست‌گرفتن و حلقه‌حلقه‌کردن آن‌ها، برش‌های سیب‌زمینی را برای ۱۰ دقیقه در زعفران دم کرده قرار دهید تا طعم و عطر زعفران به خورد سیب‌زمینی‌ها برود.

اگر از کنجد هم برای ته‌دیگ باقالی پلو با گردن استفاده می‌کنید، کف قابلمه را بعد از این که روغن ریختید و گرم شد، حلقه‌های سیب‌زمینی بگذارید و لابه‌لا و کناره‌های آن‌ها را کنجد بریزید.

سپس برنج آبکش شده را روی ته دیگ بریزید. اگر از شوید تازه به جای شوید خشک استفاده می کنید، بهتر است میزان آن را بیشتر در نظر بگیرید. شوید‌های تازه را با ست چاقو دو تکه FORDUBBLA که شامل دو عدد چاقوی تیز و در ۲ اندازه متفاوت است، خرد کنید و شوید‌های خرد شده را درون کاسه سالاد ایکیا UPPFYLLD که شبیه نیم کاسه است و برای گذاشتن زیر تخته آشپزخانه بسیار کارآمد است بریزید و در این صورت در ۵ دقیقه پایانی از جوشیدن برنج، شویدها را به قابلمه اضافه کنید تا شوید‌ها هم از حالت خامی بیرون بیایند.

روی باقالی پلو را بعد از دم دادن برنج، کمی پودر دارچین بپاشید. حتما از زعفران زیاد و غلیظ در تهیه باقالی پلو با گردن استفاده کنید. زعفران دم کرده را برای روی باقالی پلو هم نگه دارید و مقداری از آن را برای تزیین به کار ببرید. باقالی پلو با گردن معمولا با ترشی و سالاد فصل سرو می شود.

سرو باقالی پلو

فوت و فن‌های طرز پخت گردن

  • برای گرفتن بوی زهم گردن گوسفندی، حتما از پیاز فراوان و سیر استفاده کنید. در ضمن اجازه دهید که گردن حتما با پیاز تفت بخورد و همه اطراف آن کمی سرخ شود. در طرز تهیه باقالی پلو با گردن، راز خوشمزگی، استفاده از انواع ادویه جات معطر است. کاری، پودر زیره، چوب دارچین، گرد لیمو امانی و برگ بو در کنار زردچوبه و فلفل می‌تواند نقش زیادی در خوش‌طعم‌تر شدن باقالی پلو با گردن ایفا کند. داخل آب یا عصاره گردن، چوب دارچین بیندازید. از پودر دارچین استفاده نکنید، چون رنگ عصاره آن تیره می‌شود.
  • می‌توانید به گردن، رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید. در این صورت رنگ سس یا عصاره، در نهایت قرمز می‌شود که بستگی به ذائقه شما دارد. ولی چندان در تهیه باقالی پلو با گردن متداول نیست. تا زمان پخت گردن، هر ساعت یک بار به غذا سر بزنید و میزان آب باقی مانده را بررسی کنید. عصاره را روی گردن بریزید تا طعم ادویه جات به خورد گوشت برود.

نکته: اضافه کردن نمک را به مراحل پایانی و بعد از پخت گوشت موکول کنید. نمک باعث می‌شود گوشت دیرتر بپزد.

  • اگر در ۵ دقیقه پایان پخت، به اندازه ۱ یا ۲ قاشق آبلیموی تازه اضافه کنید، طعم باقالی پلو با گردن بسیار خوشمزه خواهد شد. حتما گردن را در قابلمه و روی حرارت ملایم بپزید و از پختن در زودپز خودداری کنید. راز خوشمزه شدن گردن گوسفندی، پختن روی حرارت ملایم به مدت طولانی است. گردن برای پختن نیاز به ۳ تا ۴ ساعت زمان دارد. در این صورت عصاره آن هم غلیظ خواهد شد. اگر حس کردید در حین پخت، آب گوشت کم شده است، ۱ لیوان آب جوش دیگر اضافه کنید. از اضافه کردن آب سرد بپرهیزید. چون به گوشت شوک وارد می‌شود و دیرتر می‌پزد.

خرید اینترنتی محصولات ایکیا برای پخت باقالی پلو با گردن

همه میدانیم که برای پخت هر غذا در ابتدا به ظرف و وسایل آشپزی نیاز داریم. شما میتوانید از هر ظرفی استفاده کنید اما داشتن ظروف استاندارد و مقرون‌به‌صرفه جایگاه دیگری برای یک آشپز دارد. به این فکر کنید که قابلمه یا تابه شما سالها کیفیت خودش را از دست نمیدهد و شما تا مدتها نیاز به هزینه مجدد نخواهید داشت. ظرف خوب تاثیر بسزایی در طعم غذای شما دارد. پس چه چیزی بهتر از این که زحمت شما در آشپزی بخصوص در پخت باقالی پلو با گردن با ظروف بی کیفیت هدر نرود؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم ما بر روی تمامی لوازم آشپزخانه مورد نیاز شما لینک مستقیم برای خرید و آشنایی بیشتر با محصول را قرار داده‌ایم. کلیک کنید و خود را از کیفیت خوب محصولات محروم نکنید. هر آشپزی لایق داشتن ظروف خوب است. و فروشگاه اینترنتی راه راه مارکت به تمامی سوال های شما در بخش نظرات و تماس تلفنی پاسخ میدهد. امیدواریم از باقالی پلو با گردن خود در کنار خانواده لذت ببرید.

میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 02 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    فرخنده مباحثی

    باقالی پلو با گردن خوشمزه بود

    باقالی پلو با گردن با رسپی شما عالی بود. در روزهای نوروز 1402 حتما با این رسپی درست میکنم

    23 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    زهره سعادت

    از رسپی باقالی پلو با گردن برای عید 1402 حتما استفاده میکنم

    امسال خوراک باقالی پلو با گردن برای عید 1402 میپزم.رسپی عالی بود .یک بار امتحانی پختم حرف نداشت .ممنونم از محله راه راه مارکت

    22 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    هما

    بهترین دستور پختی که خوندم

    واقعا دستور دقیق عالی بود ممنون واقعا قسمت گرفتن بری گوشت رو عالی توضیح دادید مفید ممنونم .

    17 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    مصطفی

    عید ۱۴۰۲ شد یعنی!

    چه زود میگذره واقعا از الان داریم دنبال غذا شب عید سبزی پلو با ماهی و یا باقالی پلو با گردن میگردیم 🙂

    17 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    mohammdiii

    سبزی پلو با گردن بسیجی :))))

    سبزی پلو با گردن بسیجی :))))

    17 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب