آشنایی با بانکه این ظرف شیشه‌ای دهان گشاد

آشنایی با بانکه این ظرف شیشه‌ای دهان گشاد

بانکه‌ها شیشه‌های دهانه گشادی هستند که از آن برای نگهداری مواد غذایی در محیط خانه و آشپزخانه استفاده می‌شود. برخلاف ظروف نگهدارنده که بیشتر برای ذخیره‌سازی در یخچال و فریزر و یا در زمانی که به دنبال جابه‌جایی غذا یا خوراکی موردعلاقه‌تان از خانه به محیط کار یا برعکس می‌گردید، کاربرد بیشتری دارند. بانکه‌ها بیشتر برای استفاده در محیطی که خوراکی‌ها احتیاج به استراحت بیشتر برای فرآوری و یا کاربرد روزمره در یک محیط ثابت دارند، استفاده می‌شوند.

بانکه‌ها به نوعی ظروف نظم دهنده نیز محسوب میشوند، نظم دهنده را بیشتر بشناسید >>> نظم دهنده چیست و چگونه به ما کمک میکند؟

به طور مثال روزانه در هنگام میل صبحانه از بانکه‌های کوچک‌تر برای نگهداری قند، شکر، قهوه و یا مربا استفاده می‌کنید. حال‌آنکه از اندازه‌های بزرگ‌تر آن برای درست‌کردن ترشی، شور یا کنسروهای انواع میوه بهره می‌گیرید. در ساختار اولیه آن، درب‌های محکم پیچی و یا از نوع گیره‌دار، نفوذپذیری هوا را به حداقل می‌رساند.

آشنایی با بانکه این ظرف شیشه‌ای دهان گشاد

بانکه چیست؟

بنام‌ترین سرآشپزهای دنیا یا خانم‌های خانه‌داری که در منزل و به‌صورت حرفه‌ای آشپزی می‌کنند به دنبال یک هدف مشترک در آشپزی می‌گردند که آن حفظ طعم مواد غذایی است. به زبان ساده هر‌چقدر که بتوانید طعم واقعی مواد اولیه بکار رفته شده در وعده غذایی‌تان را حفظ کنید، طعم بهتری از غذا را خواهید چشید.

بانکه‌ها نقشی بی‌بدیل در حفظ طعم چاشنی‌های غذایی مانند سبزی‌های معطر ایفا می‌کنند. آنها، ابزاری ساده برای نگهداری مواد غذایی با حفظ رنگ و طعم واقعی آن هستند و اغلب از شیشه ساخته می‌شوند تا هم بوی محتویات را به خود نگیرند و هم بوی جنس تشکیل‌دهنده بانکه را به مواد غذایی شما منتقل نکنند. ازاین‌دست می‌توان به بطری‌های شیشه‌ای گیره‌دار یا درب دار برای نگهداری آب داخل یخچال اشاره نمود.

بانکه شیشه ای ارزان بانکه شیشه ای ارزان

بانکه به چه معناست؟

 
بانکه به انگلیسی، کلمه بانک یا BANK به معنای انبوهی از یک ماده با جرمی مشخص که به‌صورت تپه درآمده است ترجمه می‌شود. می‌توان گفت در مفهوم امروزی از کلمه بانک به‌عنوان مکانی برای تراکنش‌های مالی، نگهداری وجوه نقد و یا دارایی‌های منقول و غیرمنقول استفاده می‌شود.

یک فضا برای نگهداری انبوه از یک چیز،  به معنی ساده و ابتدایی، بانک است.

بلونی، بانک، Banque در زبان فرانسوی به ضیافت و میهمانی ترجمه می‌شود. حال‌آنکه در زبان روسی کلمه بانک را банк می‌نویسند و آن را بانکه تلفظ می‌کنند که تلفظ روسی بسیار نزدیک به معنای اصلی آن در زبان و ادبیات معاصر فارسی است. در لغت‌نامه دهخدا با مأخذ زبان روسی به معنای ظرف شیشه‌ای دهان گشاد برای، شیرینی یا آجیل یا چیز دیگر است.

غرابه (قرابه) ی شیشه‌ای از دیگر معانی آن محسوب می‌شود.

امروزه در ایران از آنها برای نگهداری ترشیجات، مربا، حبوبات، شکلات و انواع خوراکی‌ها استفاده می‌شود. جالب است بدانید که معمولاً از ناحیه درب، دارای دسترسی بالاتری به نسبت دیگر شیشه‌ها هستند. به‌خاطر همین است که از آن به ظرف شیشه‌ای دهان گشاد نامبرده می‌شود.

بانکه شیشه ای به انگلیسی

استریل بانکه در 10 دقیقه

مرحله اول: ابتدا تمام ظروف شیشه‌ای را به‌خوبی و با آب بشویید.
مرحله دوم: آن را داخل مایکروویو قرار دهید و با توان ۱۰۰۰ وات به مدت ۱ دقیقه حرارت دهید.
مرحله سوم: درب‌های فلزی را داخل آبی که داخل تابه از قبل آماده نموده‌اید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.
مرحله چهارم: درب‌های جوشانده شده را جهت خشک‌شدن بر روی یک آبگیر کنار سینک تمیز یا  دستمال آشپزخانه را که از قبل بر روی یک سینی، پهن نموده‌اید، قرار دهید.

انواع مختلف بانکه

انواع مختلفی از ظروف نگهدارنده مواد خوراکی در بازار موجود است، اما همه آنها یکسان طراحی و ساخته نمی‌شوند. بسته به کاربردشان می‌توانند متفاوت باشند. بانکه‌ها دو کاربرد کاملاً منحصربه‌فرد دارند.

  • اولی: استفاده آسان و سریع زمانی که می‌خواهید محتویات داخل آن را خارج کنید.
  • دومی: ماندگاری بیشتر مواد غذایی با ایجاد یک درب محکم که از نفوذ باکتری‌ها به داخل آن جلوگیری می‌کند.

اگر می‌خواهید برای نگهداری هر چه سالم‌تر مواد غذایی در منزل وقت بگذارید باید اطلاعاتی کامل از انواع آنها داشته باشید و روی شیشه‌های دهان گشادی که قرار است برای سال‌های متوالی از آن استفاده کنید، سرمایه‌گذاری به‌موقع و درستی داشته باشید. مثلا بانکه سه عددی ایکیا KORKEN بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای استفاده روزمره آشپزخانه شماست.

بانکه سه عددی ایکیا KORKEN
بانكه ترشي بانکه سه عددی ایکیا KORKEN
بانكه ترشي

در ادامه با چند مدل از بانکه ها آشنا میشویم. 

۱ – بانکه‌های میسون – Mason

شیشه‌های Real Mason، طیفی گسترده از انواع شیشه‌های دهان گشاد و به نسبت تنگ از سری بانکه‌هایی است که در دسته لوازم پرکاربرد لوازم آشپزخانه طبقه‌بندی می‌شوند. که با لبه‌های پهن‌تر، سطح آب‌بندی بهتری به بانکه‌های میسون می‌دهند. همچنین نسبت به شیشه‌های موجود در کابینت آشپزخانه در زمان درست‌کردن انواع کمپوت‌های میوه یا کنسروهای خانگی کاربرد بیشتری دارند. با آب‌بندی عالی درب گشاد آن امکان فراوری خوراکی‌هایی که نباید در معرض اکسیژن و از همه مهم‌تر باکتری‌های مضر معلق در هوا قرار بگیرند، با این ترتیب، این بانکه‌ها عملکرد فوق‌العاده‌تری دارند.

بانکه چیست

با خرید این شیشه‌های دهان گشاد با ارتفاع بلند و درب‌های پیچی که امکان چرخش درب را در چند دور کامل فراهم می‌کند، طراوت و تازگی را برای محتویات داخل بانکه به ارمغان آورید. شیشه‌های میسون در دو نوع مختلف تولید می‌شوند:

دهان معمولی و دهان گشاد

شیشه‌های میسون با دهانه معمولی دارای دهانه کوچک‌تر و باریک‌تر در قسمت گردن بانکه هستند که به نگه‌داشتن میوه‌ها/سبزی‌ها به طور کامل در زیرسطح سرکه، آبغوره یا روغن زیتون کمک می‌کند. شیشه‌های دهان گشاد بدون “گردن”،  برای رسپی های خوشمزه درست‌کردن دسرها یا Terrinها عالی هستند.

با وسایل لازم برای درست کردن یک میان وعده خوشمزه به سبک ایرانی بیشتر آشنا شوید. >>> وسایل مور نیاز برای تهیه یک میان وعده ساده

۲ – بانکه وک – Weck Jar

با استفاده از این مدل، از مزایای خرید یک سیستم ذخیره‌سازی اقتصادی Weck برخوردار می‌شوید. بانکه Weck بسیار متنوع‌تر از شیشه‌های معمولی است، زیرا می‌توان از آن برای کارهای بی‌شماری از جمله نگهداری، سروکردن، نوشیدن و پخت‌وپز، استفاده کرد.

انواع مختلفی از درب‌ها با اندازه‌های متنوع در این نوع بانکه‌ها وجود دارد. از درب‌های قفل‌دار (گیره‌دار) تا درب‌های چوبی (بامبو) بانکه‌هایی زیبا و پرکاربرد متفاوت‌تری به نسبت شیشه‌های دهان گشاد میسون خواهید داشت.

غذای شما هرگز با فلز تماس پیدا نمی‌کند. با انتخاب وسیعی از اندازه‌ها، شکل‌ها و البته ظرفیت‌ها، به‌سادگی آنچه را که برای نیازهای شما مناسب‌تر است در محیط آشپزخانه، انتخاب می‌کنید، بدون اینکه نگران فشرده‌شدن (له‌شدن) مواد غذایی هنگام انتقال به بانکه باشید.بانکه درب دار
بانکه شیشه ای به انگلیسی

۳ – شیشه‌های آب Clip Top

معمولاً همه ما برای نگهداری آب داخل یخچال به دردسر افتاده‌ایم. همیشه نگران بوگرفتن آب داخل پارچ بوده‌ایم که به‌هیچ‌عنوان طعم دلخواه و مورد انتظاری را به شما نمی‌دهد. شیشه‌های گیره‌دار برای نگهداری آب تعبیه شده است تا طعم واقعی از یک آب خنک را برای شما حفظ کند.

خرید اینترنتی بانکه ایکیا

با داشتن اطلاعات کامل از انواع بانکه‌های موجود در بازار منطبق بر کاربردی که به دنبال آن هستید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. بدین منظور فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت طیف وسیعی از انواع بانکه‌های مورداستفاده در محیط آشپزخانه را از برندهای معتبر دنیا نظیر ایکیا فراهم نموده است. هم اکنون می‌توانید بانکه موردعلاقه‌تان را سفارش‌گذاری نمایید و آن را در زمانی کوتاه درب منزل تحویل بگیرید.

 

مقـالـات مرتـبـط

نکات پیش از خرید لوازم خانه و آشپزخانه

نظم دهنده چیست و چگونه به ما کمک میکند؟

  نظم دهنده ها مدتی است که در رسانه‌های اجتماعی ترند شده‌اند و دلیل خوبی هم [...]

3 دیدگاه

نکات پیش از خرید لوازم خانه و آشپزخانه

راهنمای کامل خرید تخته آشپزخانه، پرکاربردترین وسیله آشپز

در اکثر مواقع، معمولا در هر بخش از خانه یک وسیله یا ابزار، نه تنها [...]

2 دیدگاه

نکات پیش از خرید لوازم خانه و آشپزخانه

کلکسیون چاقو ی من…!

معمولاً هرکسی در خانه خودش یک قسمتی رو داره که وسایل موردعلاقه‌اش رو میزاره. یا [...]

2 دیدگاه

میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 02 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    مهدیه

    بانکه ایکیا

    بانکه رو باید مدلی انتخاب کنی که به براحتی بشه شست و راحت گذاشت تو ماشین ظرفشویی هرچند که بانکه ها همون جور که گفتید دهن گشاد ان.

    17 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    سیمین

    بانکه نگهدارنده

    یه نکته ایی در نورد بانکه ها هست بگم حتما موقع خرید بانکه به غیر از جنس، سایز و قیمت بانکه صد البته از محکم بودن در بانکه هم مطمئن شوید چون ممکن آلودگی و گرد و خاک وارد بانکه بشه و به جنس دقت کنید تا از رطوبت در امان باشد و مواد درون بانکه تازه بمونه. من برای نوروز امسال یعنی ۱۴۰۲ دنبال بانکه های شیشه ایی بودم چون دوست دارم مواد داخل اش دیده بشه که به ایم مقاله عالی رسیدم ممنونم برای توضیحات کامل.

    17 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب