ظروف پلاستیکی نخرید اگر این نکات را نمی‌دانید

ظروف پلاستیکی نخرید اگر این نکات را نمی‌دانید

ظروف پلاستیکی در زندگی‌های امروزی کاربرد فراوانی دارد. این ظروف باتوجه‌به مواد تشکیل‌دهنده آن و همچنین اندازه و شکل و کاربردی که دارد، دارای ویژگی‌های خاصی است. همه ما می‌دانیم که پلاستیک در انواع مختلف دارای مضرات و معایب زیادی است، پلاستیک‌ها اجزایی هستند که تقریباً تجزیه‌ناپذیرند و تجزیه و بازگشت آنها به محیط‌زیست شاید سال‌های سال به طول بینجامد. تجزیه و بازگشت پلاستیک به‌قدری طولانی است که می‌شود گفت که این ظروف تقریباً تجزیه‌ناپذیر است.

باتوجه‌به کاربردی که این محصول دارد، امروزه، جز جدایی‌ناپذیری از زندگی ما است.

تقریباً در تمام منازل ظروف پلاستیکی جای خود را بازکرده‌اند. این ظروف از داخل کابینت‌ها، تا داخل یخچال و فریزر جای خود را بازکرده است. از جمله ظروف پلاستیکی که ما با آن سروکار داریم، ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف است.

قیمت-ظروف-پلاستیکی قیمت-ظروف-پلاستیکی-عمده

خرید اینترنتی ظرف نگهدارنده ایکیا GARNITYREN

حتی اگر دوست دارید به یخچال و یا فریزر خود نظم دهید، می‌توانید از این ظرف نگهدارنده به‌عنوان ارگانایزر استفاده کنید و در صورت عدم نیاز آن‌ها را به‌راحتی درون یکدیگر قرار داده تا در کابینت شما فضای زیادی اشغال نکنند.

ظرف نگهدارنده ایکیا GARNITYREN

ظروف یکبار مصرف

ازآنجاکه ظروف یکبار مصرف ابتدایی عمدتاً از انواع پلاستیک ساخته می‌شدند، و خواص شیمیایی و فیزیکی مواد غذایی و این ظروف بر یکدیگر اثر می‌گذارد و می‌توانند ترکیباتی تولید کنند که سلامتی مصرف‌کنندگان را به خطر اندازد. صنعت پلاستیک می‌گوید ظروف پلاستیکی ایمن هستند؛ اما برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که پلاستیک و گرما ترکیب خوبی نیستند. بسیاری از ما یک کابینت در آشپزخانه داریم که پر از ظروف پلاستیکی است تا بقایای باقیمانده غذای خود را درون آن‌ها نگهداری کنیم.

نکته قابل‌توجه دیگر ریختن غذا و مایعات داغ درون این ظروف است. این عمل بسیار خطرناک است.

ظروف پلاستیکی یکبار مصرف

بطری پلاستیکی

هنگامی که در یک لیوان پلاستیکی چای ریخته می‌شود پس از چند ثانیه احساس می‌شود که لیوان نازک‌تر شده است این مسئله نمایانگر ترکیب مواد شیمیایی به درون مایعات موجود در لیوان است؛ لذا بهتر است که بدانید که می‌توان برای غذا و مایعات داغ از ظروف گیاهی و کاغذی استفاده کرد تا به این وسیله از ورود مواد پلاستیکی به مواد غذایی خودداری کنید. باتوجه‌به

این نکته بهتر است بدانید که اگر از این موضوع بی‌اطلاع هستید از خرید این ظروف خودداری فرمایید.

نکته دیگر در مورد بطری‌های پلاستیکی است. بطری های آب آشامیدنی نیز که به‌عنوان پرمصرف‌ترین انواع این ظروف می‌توان از آن نام برد. بطری‌هایی که در ماه‌های گرم سال حتی اگر حاوی آب‌معدنی نباشند به طور مرتب از آب شهری آنها را پر می‌کنیم و در یخچال قرار می‌دهیم تا آب خنک مصرفی خانواده را تأمین کند و گاهی از آن برای نگه‌داری موادی چون آب‌لیمو و آب‌غوره مورداستفاده قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید که اگر آب بیش از شش ماه در این ظروف نگه‌داری گردد، آلوده می‌شوند، بنابراین باید از استفاده مکرر این ظروف برای نگه‌داری آب در یخچال خودداری شود.

مواد ترش مانند آب‌لیمو، آب‌غوره و سرکه را نیز نباید در طولانی‌مدت در این ظروف نگه‌داری کرد، به‌خصوص که خاصیت اسیدی این مواد تأثیری بیشتری بر بطری دارد.

نکات استفاده از ظروف پلاستیکی

نکاتی که لازم است در زمان استفاده از ظروف پلاستیکی مدنظر قرار دهید شامل:

از قراردادن بطری‌ پلاستیکی آب در فریزر برای انجماد، به‌طورجدی پرهیز نمایید؛ زیرا این کار موجب آزادسازی سم دیوکسین از ظروف پلاستیکی می‌شود.

خوب است به‌خاطر داشته باشید که درب‌های پلاستیکی روی غذایتان در زمان گرم‌کردن با ماکروویو نگذارید. زیرا به‌راحتی مواد شیمیایی موجود در پلاستیک به داخل غذا انتقال‌یافته و سبب آلوده‌شدن غذا و در نتیجه سرطان‌زا شدن غذا می‌شود. در صورت امکان بهتر است، ظروف پلاستیکی خود را به ظروف شیشه‌ای یا فلزی تغییر دهید.

از این ظروف بهتر است در گرما، از جمله مایکروویو و ماشین ظرف‌شویی خودداری کنید، به‌خصوص وقتی صحبت از ظروف بیرون بری و سایر اشکال پلاستیکی است که برای استفاده مجدد در نظر گرفته نشده‌اند، مراقبت‌های ویژه خود را می‌طلبند.

حتماً در نظر داشته باشید غذاهای چرب یا روغنی را در این ظروف نگهداری نکنید. بسیاری از مواد شیمیایی مورداستفاده در ظروف پلاستیکی محلول در چربی هستند و به‌احتمال زیاد به مواد غذایی چرب نفوذ می‌کنند.

 نکته مهم دیگر این است که مصرف بطری‌های آب پلاستیکی را کاهش دهید که باعث ورود گسترده میکروپلاستیک‌ها به بدن شما نشود.

البته پلاستیک‌ها به دلیل محاسنی که در بالا به آن اشاره کردیم می‌توانند در جهت مناسب و برای امور مناسب بکار روند؛ بنابراین قابل‌توجه است که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، برای سرو غذای سرد مناسب هستند. همچنین، هرچه قدر غذا درجه حرارت بالاتری داشته و یا محیط اسیدی‌تر باشد، (مانند غذاهایی که دارای آبغوره و آبلیمو هستند)، نفوذ و حلالیت غذا در ظرف پلاستیکی بیشتر خواهد بود.


اسم انواع ظروف پلاستیکی

کدهای درج شده در ظروف پلاستیکی

در زمان خرید و انتخاب و استفاده از ظروف پلاستیکی، به کدهای درج شده روی آن توجه کنید. اگر به دلایلی ناچار هستید از این ظروف استفاده کنید می‌توانید با رعایت نکاتی ضررهای ظروف پلاستیکی را به حداقل برسانید‎:‎

  • بهتر است از بطری‌های شیشه‌ای و یا فاقد بیسفنول آ به‌جای بطری پلاستیکی برای شیر دهی کودکان استفاده کنید‎.‎
  • معمولاً روی ظروف پلی‌کربناتی که حاوی بیسفنول آ هستند این علامت قید شده است: 7# که بهتر است آن را به‌خاطر داشته باشید‎.‎
  • ظروف پلاستیکی حاوی پلی‌کربنات را که برای نگهداری مواد خوراکی تهیه شده‌اند را هیچگاه در مایکروویو نگذارید.
  • در زمان شستن ظروف پلاستیکی از مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید. زیرا اگر سطح داخلی یا خارجی این ظروف آسیب ببینند و خراش پیدا کنند، غیرقابل‌استفاده خواهد شد، چون موجب ترشح مواد شیمیایی درون بدنه پلاستیک به غذا می‌شود‎.آز طرفی محیط زیست نیز در اسیب خواهد دید.
  • زمان تهیه اسباب بازی پلاستیکی برای کودکان دقت کنید که پلاستیک آن فاقد بیسفنول آ بوده و سعی کنید اسباب بازی‌های غیر پلاستیکی بخرید. زیرا نه‌تنها ظروف پلاستیکی بلکه هر جسمی که دارای پلاستیک است باید از استانداردهای خاص خود بهره‌مند باشد.

دلیل مهم مخالفت با ظروف پلاستیکی، آسیب‌ و ضررهایی است که به‌سلامتی انسان وارد می‌کند. البته محیط‌زیست نیز از پلاستیک‌ها آسیب زیادی می‌بینند که نباید نادیده گرفته شود، زیرا هرگاه محیط‌زیست آلوده شود و آسیب ببیند، سلامتی و زندگی انسان‌ها نیز قطعاً آسیب خواهد دید.

ظروف شیشه ای یا پلاستیکی

به‌طورکلی مزایای شیشه  به نسبت پلاستیک متفاوت است. پلاستیک به شکل بطری، قوطی، قالب، سینی و غیره در می‌آید. آسان بودن مراحل حمل‌ونقل و نگهداری پلاستیک از مزایای ظروف پلاستیکی است.

بسته‌بندی‌های پلاستیکی همواره نسبت به بسته‌بندی‌های شیشه‌ای به فضای کمتری احتیاج دارند و در کابینت‌های آشپزخانه‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که تعداد زیادی محصولات بسته‌بندی‌شده در ظروف پلاستیکی را بتوان نگهداری کرد. وزن پلاستیک از شیشه سبک‌تر است و به همین دلیل کسانی که به دنبال خرید عمده هستند، خرید عمده با بسته‌بندی پلاستیکی را ترجیح می‌دهند. وزن پایین و اشغال فضای کمتر باعث می‌شود که بتوان تعداد زیادی از محصولات غذایی را با استفاده از کامیون‌های حمل مواد غذایی به‌راحتی جابه‌جا کرد. در منازل هم خانم‌ها ترجیح می‌دهند که از ظروف نگهدارندة پلاستیکی به‌جای ظروف شیشه‌ای استفاده کنند.

باتوجه‌به توضیحاتی که درباره مزایا و معایب بسته‌بندی و ظروف پلاستیکی ارائه دادیم، همواره نمی‌توان این محصول را به‌عنوان بهترین گزینه معرفی کرد. گفتیم که پلاستیک معایبی هم دارد و به محیط‌زیست آسیب می‌زند. البته در سال‌های اخیر تولید پلاستیک تجزیه‌پذیر این مشکل را حل کرده است. این پلاستیک‌ها با رهاشدن در طبیعت تجزیه شده و به چرخه محیط‌زیست بازمی‌گردند.

خرید اینترنتی ظروف پلاستیکی ایکیا

در این مقاله ما سعی بر آن داشتیم که شما را با مزایا و معایب ظروف پلاستیکی آشنا کنیم و همچنین اطلاعاتی را برای شما بیان داشتیم که در صورت عدم آگاهی از آنها بهتر است که از خریدن ظروف پلاستیکی خودداری کنید. اینک که اطلاعات شما در مورد ظروف پلاستیکی بیشتر شد، ما برند ایکیا را به شما معرفی می‌کنیم که دارای بهترین ظروف پلاستیکی با بالاترین درجه مرغوبیت و کیفیت است. فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت سربلند است که پل ارتباطی شما با شرکت ایکیا است و محصولات شرکت ایکیا را در حداقل زمان ممکن به دست شما می‌رساند.


نقد و بررسی ظروف پلاستیکی و ظروف شیشه ای ایکیا


میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    ناشناس

    ظروف نگهداری پلاستیکی مطمین ایکیا

    همیشه ایکیا برای ارامش خیال شما و در عین حال اهمیت به سلامتی شما راه‌حل های کارگشا دارد. من از بین همه این محصولات معرفی شده اون ظروف ۵ تکه رنگی درب دار رو پسندیم ، ممنون.

    10 بهمن 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب