چگونه یک چراغ مطالعه خوب بخریم

چراغ مطالعه راه‌راه مارکت

چراغ مطالعه چیست؟

در زمان‌های گذشته، انسان‌ها برای مطالعه، از نور خورشید استفاده می‌کردند. به‌مرورزمان و با پیدایش آتش و استفاده از نور و گرمای آن، فرایند یادگیری، سریع‌تر و البته ساده‌تر گردید. قبل از پیدایش چراغ، شمع‌ها نقشی بی‌بدیل در زندگی روزمره جوامع بشری داشتند. پس از استفاده  بشر از نور شمع که در واقع اقتباسی از آتش بود، چراغ مطالعه به شکل  مدرن‌تر شکل گرفت. شمع‌ها منبع نور و گرما بودند و در زمان‌های نه‌چندان دور با چراغ‌های فتیله‌ای رقابت می‌کردند.

آیا می‌دانستید واژه شمع در زبان فارسی با شماله یا سپندار شناخته می‌شود؟

اگر عاشق آباژور هستید و میخواهید آن را جای‌ گزینه چراغ مطالعه کنید اما نمیتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید، این مطلب به شما کمک میکنید.>>> ۵ ایده کاربردی در انتخاب آباژور رومیزی + عکس

زمان می‌گذرد و تکنولوژی‌های جدید، روزانه تکامل می‌یابند. اگر روزی به انسان‌های اولیه می‌گفتیم که منبع انرژی سال‌های آینده، برق یا جریان الکتریسیته است، کمتر کسی ما را جدی می‌گرفت. اما امروزه زندگی بدون درنظرگرفتن نیروی برق عملاً امکان‌پذیر نیست.

چگونه یک چراغ مطالعه خوب بخریم

چراغ مطالعه چیست؟

چراغ مطالعه یک منبع نور، اغلب نقطه‌ای و متمرکز است که در زمان تحریر یا مطالعه از آن استفاده می‌کنیم. نور متمرکز امکان روشنایی در یک فضای محدود را برای شما فراهم می‌کند. این یک ویژگی برای آن است تا در زمان انتخاب به وجود یک شید متناسب دقت بیشتری داشته باشیم.

  • نور شفاف و روشن که کارکردن در زیر آن آسان باشد.
  • پرتو نسبتاً متمرکز با حداقل تابش خیره‌کننده.
  • طراحی قابل تنظیم برای انجام طیف وسیعی از کارهای روزمره.

شید چراغ مطالعه

اصولاً این وسیله در سبک‌های کلاسیک، دارای یک سایه‌بان یا به‌اصطلاح شید است. شیدها با قابلیت هدایت نور به هر سمتی که کاربر به دنبال آن است، نه‌تنها نور متمرکزی به شما می‌دهند؛ بلکه جلوی تشعشع مستقیم نور لامپ را به چشمان شما می‌گیرند.

در زمان‌های دور باتوجه‌به منبع نور چراغ مطالعه که بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای بودند، شیدهای فلزی طراحی می‌شدند. لامپ‌های رشته‌ای با اتلاف گرمای بسیار زیاد، امکان استفاده از شید پلاستیکی را غیرممکن می‌ساختند. اما باگذشت زمان و اختراع لامپ‌های ال‌ای‌دی و کم‌مصرف که بیشترین ویژگی را در عدم اتلاف انرژی گرمایی ایفا می‌کنند، چراغ‌های مطالعه در اشکال مختلف و باکیفیت‌های متنوع‌تر در رنگ‌های زیباتر شکل گرفتند؛ زیرا پلاستیک به‌عنوان یک عنصر انکارناپذیر صنعت وارد میدان رقابت گردید.

قیمت چراغ مطالعه اتاق نوجوان چراغ مطالعه مدرن

چراغ مطالعه پلاستیکی

امروزه تقریباً تمامی تولیدکنندگان لوازم خانه اقدام به تولید چراغ مطالعه پلاستیکی نموده‌اند. چند دلیل ساده وجود دارد تا اقبال عمومی به چراغ‌های مطالعه پلاستیکی افزایش پیدا کند. از این جمله می‌توان به وزن سبک‌تر، قیمت مناسب‌تر  و طرح‌های ای متنوع‌تر نسبت به مدل‌های فلزی چراغ مطالعه اشاره نمود.

در این میان برخی شرکت‌های تولیدکننده از جمله شرکت ایکیا، ابتکاری جدید به خرج داده است. شرکت ایکیا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانه و آشپزخانه از مواد بازیافتی برای تولید چراغ مطالعه استفاده می‌نماید.

چراغ مطالعه ایکیا محصولی بسیار زیبا و البته سبک است که تمامی نیازهای شما را در حین مطالعه یا نوشتن فراهم می‌آورد. بسته‌بندی این محصول ردپایی شایع و تکراری از شرکت ایکیاست. قطعات محصول از هم باز شده‌اند تا فضای کمتری در بسته‌بندی اشغال کنند. در محصولات ایکیا کارتن حذف شده است تا هزینه نهایی تولید را حتی‌الامکان کاهش دهد. شیدی به رنگ سفید با پایه طوسی روشن (ذغالی)، یک سیم حدوداً ۲ متری و یک کلید مینیمال جهت روشن و خاموش‌کردن چراغ مطالعه. موارد اشاره شده شاخص‌ترین ویژگی‌های این محصول است.

خرید چراغ مطالعه ایکیا SVALLET

چراغ مطالعه از هرز رفت نور جلوگیری می‌کند و نوری ملایم را برای زمان مطالعه ما فراهم می‌آورد.

چراغ مطالعه ایکیا SVALLET
 

5 نکته که باید در خرید چراغ مطالعه در نظر بگیرید

۱. به سراغ نور باکیفیت بالا بروید

به‌طورکلی، لامپ‌های رشته‌ای نور روشن و شفافی را ارائه می‌دهند. لامپ‌های رومیزی یا چراغ مطالعه LED گزینه‌ای همه‌کاره و کم‌مصرف را به شما هدیه می‌کند. به این دو ویژگی توجه کنید:

〉شاخص رندر

شاخص رندر رنگ نشان می‌دهد که رنگ‌های واقعی در زیر یک منبع نور مشخص، چگونه به نظر می‌رسند. این درجه‌بندی اهمیت توانایی وضوح تصویر یا کنتراست را در هنگام مطالعه برجسته می‌نماید بنابراین بسیار مهم است. به دنبال لامپ‌های  ال‌ای‌دی با درجه‌بندی CRI بالا بین ۸۵ تا ۱۰۰ باشید.

〉دمای رنگ

معیاری استاندارد برای اندازه‌گیری نور است که اغلب به‌عنوان «گرمی» یا «خنکی» نور شناخته می‌شود. چراغ مطالعه با نور ال‌ای‌دی در محدوده دمای رنگ ۲۷۰۰ تا ۴۵۰۰ کلوین به‌طورکلی نور شفاف و دلپذیری را برای کار در زیر آن ارائه می‌نماید.

۲. به دنبال Adjustability یا قابلیت تنظیم باشید

نکته دیگری که به شما در خرید چراغ مطالعه رومیزی کمک می‌کند، قابلیت تنظیم است. چراغ مطالعه قابل تنظیم به شما این امکان را می‌دهد که محل قرارگیری پرتو نور را برای کارهای خاص تنظیم کنید و تابش (تلألؤ) خیره‌کننده که ممکن است به چشم شما آسیب بزند را به حداقل برسانید. نقاط اتصال مختلف برای لولاها طراحی و تعبیه می‌شوند از جمله سرهای چرخان و بازوهای چرخشی.

قیمت چراغ مطالعه چراغ مطالعه قیمت

۳. چراغ مطالعه با اندازه مناسب انتخاب کنید

برای میزهای کوچک، لامپ‌های گیره‌دار یا لامپ‌هایی با پایه‌های کوچک را انتخاب کنید تا فضای باارزش میز کار شما حفظ شود. برای میزهای بزرگ، یک چراغ مطالعه با دسترسی بیشتر در نظر بگیرید (مانند طراحان، معمارها و هنرمندان) چراغ مطالعه با پایه‌ای که از لولاهای تعبیه شده، امکان چرخش و تنظیم نور را برای شما فراهم آورد همیشه انتخابی درست خواهد بود.

به‌عنوان یک قاعده کلی

  • منبع نور چراغ مطالعه باید بالاتر از سر، اما خارج از چشم شما قرار گیرد.
  • چراغ مطالعه را هرگز در خط دید مستقیم خود قرار ندهید.

فاصله کم چراغ مطالعه ممکن است پوشش کافی برای میز کار شما فراهم نکند و فاصله  خیلی زیاد  ممکن است منبع نور شما را  خیلی پراکنده نماید.

خرید آباژور LED ایستاده ایکیا NAVLINGE

این آباژور ایکیا دارای یک لامپ با نور منظم است که با اتاق ترکیب می‌شود و استفاده از این چراغ در هر فضایی بسیار آسان می‌باشد زیرا خود را به راحتی با فضا یکی میکند.

آباژور LED ایستاده ایکیا NÄVLINGE
 

۴. بهترین محل قرارگیری چراغ مطالعه را پیدا کنید

جای قرارگیری لامپ باید طوری تنظیم شده باشد که در حین کار، سایه‌ها روی میز شما ایجاد نشود. اگر راست‌دست هستید، به این معنی است که منبع نور را در سمت چپ میز خود قرار دهید و بالعکس. برای لامپ‌های قابل تنظیم، مطمئن شوید که بازوی آن به‌اندازه کافی بلند و منعطف باشد تا در جاهایی که به آن نیاز دارید بتابد و در مواقعی که نیاز ندارید، از مسیر شما با یک حرکت ساده خارج شود.

هنگام استفاده با رایانه، چراغ مطالعه باید میز و کیبورد (صفحه‌کلید) را بدون ایجاد تابش خیره‌کننده بر روی مانیتور (صفحه‌نمایش) به‌خوبی روشن نماید.

۵. موقعیت کلید خاموش و روشن On-Off را در نظر بگیرید

روشن و خاموش‌کردن چراغ مطالعه باید آسان باشد. گزینه‌های خوب کلید روشن و خاموش شامل زنجیر کششی، کلیدهای پایه‌ای و لامپ‌های لمسی و یا کلید ساده که در زمانی که فضا تاریک است و به دنبال آن می‌گردید، باید مورد بررسی‌های اولیه شما در انتخاب یک چراغ مطالعه قرار گیرد.

نکاتی در مورد نور برای پیری چشم

با افزایش سن و کاهش بینایی، نور مطالعه کافی اهمیت فزاینده‌ای می‌یابد. در واقع، مطالعات نشان داده است که افراد در دهه ۶۰ زندگی خود تا ۸۰ درصد بیشتر از افرادی با سن ۲۰ سال برای مطالعه نیاز به نور بیشتری دارند. علائم دیگری نیز ممکن است بروز نماید، شامل کاهش تمایز رنگ و حساسیت به تابش خیره‌کننده نور. برای جبران این علائم، توصیه می‌کنیم یک چراغ مطالعه با کنتراست بالا/CRI بالا و در صورت امکان چندین آباژور با سطوح متفاوت در روشنایی در فضای خانه و اتاق کار خود ایجاد کنید. حتماً لامپ خود را طوری قرار دهید که نور کافی را با حداقل تابش نور فراهم کند.

چراغ مطالعه ارزان چراغ مطالعه از کجا بخریم چراغ مطالعه دخترانه

خرید اینترنتی چراغ مطالعه ایکیا

شما میتوانید بیشترین تنوع چراغ مطالعه، آباژور رومیزی از برند ایکیا را از ما بخواهید. به راحتی روی لینک بزنید و با مشاورین فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت در هر زمان که خواستید مشورت کنید. ما آماده‌ی مشاوره جهت خرید و انتخاب یک چراغ مطالعه متناسب با نیازهای شما هستند. شرکت ایکیا بیشترین تنوع را دارد و با یک قیمت مقرون‌به‌صرفه میتوانید یک تنوع زیبا برای سال ۱۴۰۲ به خانه خود بدهید.

میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    زیور داد خواه

    مقاله چراغ مطالعه عالی بود خیلی کمکم کرد

    میخواستم چراغ مطالعه بخرم این مطلب خیلی کمک کرد.اطلاعات زیادی بهم داد.ممنونم راه راه مارکت

    22 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب