راهنمای خرید ست چاقو آشپزخانه

چاقو ها به طور کلی از ضروریات یک آشپزخانه محسوب می‌شوند. تقریباً ما در هر وعده غذایی نیاز به چاقو داریم. سرمایه گذاری روی مجموعه ای از چاقو های مختلف با کاربردهای متفاوت، به این معناست که تمام نیازهای اولیه ما را پوشش میدهند و مجموعه ای از چاقو ها با مصارف مختلف یا به اصطلاح ست چاقو آشپزخانه می تواند هوشمندانه و خلاقانه به نظر آیند.

همچنین می توان از مدل های متفاوت چاقو آشپزخانه تکی که به طور کلی مقرون به صرفه تر از ست چاقو آشپزخانه هستند نیز جداگانه استفاده کرد. هنگامی که به دنبال یک چاقو آش‍پزخانه   هستید، یکی از ابتدایی ترین مطالبی که باید مورد توجه شما قرار گیرد این است که بدانیم نیازهای شما را به طورکلی برآورده می کند یا خیر؟ 

فاکتورهایی که باید در انتخاب ست چاقو در نظر بگیرید

به عنوان مثال بعضی از ست چاقو آشپزخانه، مخصوص چاقو آشپزخانه نان بری هستند. برای تکه کردن نان های به اصطلاح فانتزی قابل استفاده بوده و در دیگر مصارف آشپزخانه کاربردی ندارند. ست چاقو آشپزخانه معمولا دارای یک یا دو چاقوی کوچک‌تر هستند، که برای خرد کردن سبزیجات استفاده می شود.
اگر مدتی است که از بعضی چاقو ها با ظاهری متفاوت در ست چاقو آشپزخانه تعجب می کنید، به این دلیل است که این چاقو ها همه‌کاره و به سبک ژاپنی دارای فرورفتگی هایی روی تیغه برای خرد کردن هستند. همچنین دارای سطحی صاف بر روی بدنه، که برای جمع کردن موارد ریز یا خرد شده ای مانند اسلایس کردن میوه ها، سبزی ها و یا سیر مورد استفاده قرار می گیرند.

که می توانید عکس آن و دیگر چاقو ها را در عکس زیر مشاهده کنید.

 

ست-چاقوی-آشپزخانه

 

جنس، وزن بعلاوه تعادل چاقو آشپزخانه

یک چاقو آشپزخانه را در دست بگیرید تا به دریچه ای از دانش جمعی با قدمتی بیش از دو میلیون سال قبل متصل شوید. چاقو یکی از اولین کشفیات بشر پیش از کشف آتش و چرخ است. اما اجزای اساسی چاقو مثل تیغه، نوک و دسته در طول سال های ثابت مانده است.

چاقوها می توانند گوزنی را سلاخی یا ژامبونی را تکه تکه کنند. طنابی را قطع یا یک اثر هنری را با کنده کاری خلق کنند. درخشش نور بر روی تیغه ی چاقو تداعی کننده ی انسانهای غارنشینی هستند که برای روشنایی از انعکاس تیغه ی چاقو استفاده می کردند.

چاقو با تیغه ثابت
تیغه های ثابت، چاقوهایی قوی تر و با دوام تر هستند. معمولاً از طول بیشتر و ضخیم تری نیز بهره می برند. می توانید یک حیوان عظیم الجثه را با یک چاقوی جیبی برش دهید. اما چاقو با تیغه ثابت ابزاری مناسب تری برای این کار محسوب می شود. پرطرفدارترین نمونه چاقو های تیغه ثابت عبارتند از:

 

 

  چاقوهای شکار و کمپینگ
چاقوهای شکاری شامل تمیز کردن گوشت و جداسازی از پوست به کار برده می شوند.
چاقوهای کمپینگ باید بتوانند به راحتی طناب چادر را برش دهند و برای شما آیتم پر کاربردی باشند.

 

 

    چاقو با تیغه اسکینرز
دارای تیغه کوتاه قوی و البته تیز است چاقو های قلاب شکل یا اسکینرز علاوه بر قلاب دارای تیغه که برای باز کردن یا سلاخی حیوانات، عالی به نظر می رسند.

طول تیغه ثابت آن می تواند از ۷ تا ۱۰ سانتیمتر و طول کامل چاقو تا ۲۲ سانتی متر طراحی شده است. وزن اغلب این دسته چاقو ها بین ۵ تا ۶ انس یا حدودا 170 گرم می باشد.  

 

   

 

چاقو فول تانگ (زبانه ی یکسره)
زبانه، قسمتی از چاقوست که تیغه را به دسته متصل می کند و به زبان ساده، قسمتی است که تا انتها کشیده شده است. تانگ(زبانه) به عنوان یک قطعه ی فلزی پیوسته در ساختار چاقو معرفی می شود که دسته ها روی آن نصب می‌شود.
به زبان ساده یک چاقوی فول تانگ از همه ی نمونه های دیگر محکم تر است یا اگر می توانید با توجه به وزن به نسبت بالا، آن را به دست بگیرید این کار را حتماً انجام دهید.
البته شما تعداد زیادی چاقو را روزانه می بینید که از یک دسته تو خالی تشکیل شده است که نامرغوب نیز محسوب می شود. اگرچه در کمپینگ ها یا خوشگذرانی های آخر هفته ممکن است مفید و کاربردی باشند، اما همیشه بهترین انتخاب برای شما محسوب نمی شوند.

دقت به دسته ی چاقو

معمولاً دسته های چاقو آشپزخانه از استخوان، پلاستیک، شاخ، چوب یا فیبر کربن ساخته می شود. بهترین دسته های چاقو آشپزخانه دسته هایی هستند که از نظر چسبندگی، احساس و ظاهر مناسبی داشته باشند. شما میتوانید با خیال راحت یک چاقو با کیفیت دسته ی بالا را از فروشگاه اینترنتی راه راه مارکت خریداری کنید.

 

انواع دسته ی چاقو
                        چوب      چوب سخت، نسبت به چوب نرم بسیار با ارزش تر است. به خاطر داشته باشید که جنس چوب و اینکه از چه درختی تهیه شده باشد مستقیماً و به طور چشمگیری بر روی قیمت چاقو اثر می گذارد. با این حال دسته ی چوب سخت، کیفیت و دوام بالاتری دارد.
                        شاخ

دستگیره های ساخته شده از شاخ حیوانات بسیار محبوب هستند و اغلب حکاکی می‌شوند. دسته های چاقو از جنس شاخ حیوانات می توانند قیمت یک چاقو را به دو برابر افزایش دهند. بافت دسته ی شاخ معمولاً خشن و سرد است مگر اینکه تا حد زیادی صیقلی شده باشد و چسبندگی بیش از اندازه ای را ایجاد کند.

                        ABS گفتن “ABS” بسیار ساده تر از “ترمو پلیمر ترمو پلاستیک آمورف” است. اگر می‌پرسید دسته پلاستیکی شما از چه چیزی ساخته شده است، ABS به خوبی بیانگر جنس دسته چاقو آشپزخانه شماست. بنابراین به خودتان زحمت بیشتر از این ندهید.
                 فولاد STEEL استیل، از اساسی ترین عناصر خود که همان آهن و کربن و چند عنصر دیگر از جمله گوگرد، منگنز، سیلیکون و فسفر تشکیل می شود. بیشتر تیغه ها دارای عناصر اضافی هستند، که معمولاً به آنها فولاد یا استیل های آلیاژی اطلاق می شود .

چاقوی ایکیا

انواع دسته چاقو ی فولادی و فلزی

فولاد ضد زنگ با کربن بالا
با توجه به درصد بیش تر کربن در این آلیاژ، فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل می تواند انتخاب خوبی برای خرید ست چاقو آشپزخانه شما باشد. لطفاً در هنگام خرید اینترنتی از فروشگاه های معتبر نسبت به سختی جنس فولاد یا آلیاژ چاقو آشپزخانه اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

تیتانیوم
این فلز ممکن است از کربن با آلیاژ تیتانیوم تشکیل شده باشد. ممکن است از جنس فولاد ضد زنگ با پوشش تیتانیوم نیز تولید و عرضه شده باشد. در مورد جنس و استحکام چاقو آشپزخانه این نکته کافی است که بدانید از استحکام بالایی برخوردار نیست. اما به شدت انعطاف پذیر است. لبه های خوبی دارد و اگر به دنبال چاقو آشپزخانه برای خرد کردن گوشت، مرغ یا ماهی هستید تیتانیوم را از یاد نبرید. 

استیل دمشق Damascus Steel 
در بیشتر موارد به شکل اصلی خود وجود ندارد. وقتی وارد این منطقه جغرافیایی می شویم از نشانه و نماد فولاد و تیغه های آهنگری صحبت می کنیم یا از آن که به اصطلاح لمینیت یا روکش شده اند یا خیر.

شما همچنین به قیمت‌های نجومی برخورد می کنید که تیغه شان از جنس فولاد و چاقو آشپزخانه تکی، به صورت کامل دست ساز ساخته می شود. روش های ژاپنی آهنگری با شکل دهی سنتی به وفور یافت می شود. اگر یک چاقوی ارزان قیمت با جنس فولاد دمشق برچسب خورده باشد، به احتمال خیلی زیاد جنس اصل و اورجینال ای نصیب تان نخواهد شد.

عرض تیغه ی چاقو

شکل تیغه اغلب نوع و گاهی اوقات حتی نام چاقو را نیز مشخص می کند. می توان انواع چاقو آشپزخانه از جمله کاربرد تیغه های آن را به هدف طراحی خاص طبقه بندی کرد. اشکال مختلفی از تیغه های چاقو در بازار و حتی فروشگاه های آنلاین وجود دارد اما چند مورد از رایج ترین آن ها به شرح ذیل معرفی می گردند:

کلیپ پوینت clip point

کلیپ پوینت ها دارای لبه ی بزرگ و نوک بسیار تیز هستند. تقریباً تا اواسط پشت تیغه دیده می شوند و یک ناحیه برش خورده را به سمت پایین و خم به نمایش می‌گذارند این نوع تیغه ها بیشتر برای سوراخ کردن طراحی شده اند. 

دراپ پوینت Drop point

چاقوهایی با تیغه ی دراپ پوینت، دومین شکل از سری تیغه های پرطرفدار محسوب می شوند. پشت تیغه تیز نشده است و تیغه در هنگام سقوط به دلیل سنگینی نوک چاقو مستقیما به سمت پایین فرود می آید.

رایج ترین گونه های آن در چاقو های شکاری با تیغه به وفور یافت می شود. به زبان ساده می توان گفت، نقطه سقوط چاقو بسیار حائز اهمیت می باشد.

 تانتو Tanto

قسمت جلوی تیغه های تانتو، زاویه دار هستند که با پشت صاف و تیز نشده ای برخورد می کنند که در واقع از جنس بسیار قوی ساخته شده اند. تانتو ها برای سوراخ کردن اجسام سخت کاربردی اند و معمولاً برای بریدن کاربردی ندارند.

پای گوسفندی Sheepsfood

تیغه مدل پایه گوسفندی برای برش و اسلایس کردن بسیار مفید هستند. تیغه، برش مستقیم دارد و به لبه هایی منتهی می‌شود که به سمت بالا تیز نشده است. معمولاً از این نوع تیغه های چاقو جهت فراوری گوشت بر روی تخته آشپزخانه مناسب برش گوشت استفاده می شود.

تیغه خنجر Dagger point

تیغه های خنجری در هر دو قسمت بالا و پایین، تیغ تیز شده ای دارند و به یک نقطه ی سوزنی ختم می شوند. این تیغه ها برای سوراخ کردن مواد نرم یا الیاف به نسبت لطیف طراحی شده اند. تیغه های آن تقریباً ضعیف است اما چاقو برای اهداف پرکاربردی مورد استفاده قرار می گیرد.

تیغه دندانه دار

serratedblade

این نوع تیغه را می توان به عنوان یک اره کوچک در نظر گرفت. بهترین تیغه های دندانه دار معمولاً به صورت مستقیم طراحی شده اند و دارای دندانه های برش تیز هستند. پشت تیغه معمولاً مات است.

نیمی از تیغه معمولی و نیمی دندان دار طراحی شده اند معمولاً تمامی این نوع تیغه ها خوش دست هستند اما وقتی زمان انجام اره کردن یا برش فرا می رسد، تقریبا به اندازه تیغه ی دندان دار کار آمد عمل نمی کنند.

تیغه نوک نیزه ای

Spear point

شکل نوک نیزه ای یادآور نیزه ی شمشیر است. هر دو قسمت بالا و پایینی تیغه صاف هستند و گاهی اوقات دو طرف تیغه هانیز، تیز می باشند.

تیغه عقب

Trailing point

 

این نوع تیغه ها لبه ی پشتی تیز ندارند، که روی چاقو های پوست کن یافت می شوند. لبه برش بلند و تیز ، از ویژگی های تیغه عقب محسوب می شود.

زیبایی رنگ چاقو

معمولا ابزار هایی مانند چاقو آشپزخانه که بیشتر کاربردی هستند کمتر به رنگ و زیبایی آنها توجه میشود و اکثرا مردم بر این باورند که رنگ و ظاهر آن اصلا مورد اهمیت قرار نمیگیرد. اما این در صورتی است که اگر با توجه به دکوراسیون آشپزخانه خود رنگ بندی آن را انتخاب کنید بسیار بسیار به فضای شما رنگ می بخشد و دیزاین شما را تکمیل میکند.

در نظر داشته باشید که رنگ بندی شامل رنگ های اورجینال استیل و فولادی هم می باشد و شما می توانید سری به راه راه مارکت بزنید و یک خرید اینترنتی چاقو ایکیا مقرون به صرفه داشته باشید چرا که این چاقو سه تکه است و با یک تیر ۳ نشان میزنید. کافی است که روی عکس زیر کلیک کنید.

چاقو آشپزخانه سه تکه ایکیا

 

میزان رضایت از این مطلب

95 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    کسری

    چاقو

    تو مقاله اشاره چاقو پنیر نکردید خیلی باحاله این مدل چاقو اگر اهل خوردن انواع پنیر باشید حتما به یکی از این چاقو ها با اون سوراخ های با مزه اش نباز پیدا میکنید. میدونید سوراخ‌ های روی چاقو برای چیه! اون سوراخ ها برای این که موقع برش پنیر به چاقو نچسبه و نزاره پنیر خرد بشه.
    معمولا هم نوک چاقو پنیر گرده که بشه با چاقو پنیر رو روی نون مالید
    حتما یکی بخرید خیلی چاقو خوبیه💟 🍴

    8 آبان 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    فرزاد مهدوی

    چاقو از قدیم و مدیم عشق همه مامانا بوده :)) بگم مادرم بخونه

    12 مهر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    سارا نامدار

    دوستان کسی این چاقو ایکیا خریده ؟!
    کسی میدونه خوبه یا نه
    https://rahrahmarket.com/product/ست-3-تکه-چاقوی-ایکیا-andlig/

    11 مهر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    کتایون

    چاقو چقدر نکته داشت من نمیدونستم جالب بود مرسی

    11 مهر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب