ساعت، ابزار نشان دهنده با ارزش ترین دارایی انسان

ساعت، ابزار نشان دهنده با ارزش ترین دارایی انسان

اولین ساعت‌ مکانیکی در اوایل قرن چهاردهم در اروپا اختراع شد و تا زمانی که ساعت آونگی در سال ۱۶۵۶ اختراع شد، تنها دستگاه استاندارد زمان‌سنجی بود. با هم به تکامل اجزا و فرهنگ هایی که به توسعه ساعت کمک کرده اند، نگاهی بیندازیم:

ابلیسک های مصر باستان که در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده اند نیز جزو بارزترین ساعتهای سایه ای هستند. قدیمی ترین ساعت آفتابی شناخته شده، مربوط به مصر است که قدمت آن به حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد می رسد. منشأ انواع مدلهای آفتابی، ساعت‌ های سایه‌دار هستند و اولین وسیله‌ برای اندازه‌گیری بخش‌های یک روز استفاده می شده است.

ابزار نشان دهنده با ارزش ترین دارایی انسان: ساعت ابلیسک مصر

باگذشت زمان، ساعت‌ها نیز همچون دیگر صنایع پیشرفت و تکامل‌یافته‌اند. ساعت‌های بزرگ و چرخ‌دنده‌ای به ساعت مچی و در روزگار جدید به ساعت هوشمند تبدیل شدند. در این‌ بین ساعت دیواری، فانتزی، ایستاده در ابعاد و اشکال متنوع روانه بازار شدند. تکنولوژی ساخت، همچنان که در ظاهر، اندازه و وزن آن تغییر کرد در نحوه عملکرد آن نیز پیشرفت چشمگیری نمود.

ابزار اندازه‌گیری زمان را ساعت می‌نامند.

فروشگاه آنلاین راه‌راه مارکت ارائه‌کننده متنوع‌ترین ساعت‌ ایکیا و با بالاترین کیفیت آنها را در اختیار شما قرار داده است. 

مخترع ساعت کیست؟

در قرن چهاردهم میلادی اولین ساعت‌ های مکانیکی واقعی شبیه به آنهایی که امروزه از آن استفاده می کنیم ساخته شدند. آن ها دارای یک چرخ تعادل برای زمان سنجی دقیق بودند. خیلی زود آنها سایر رقبای ابزارهای اندازه گیری زمان را از صحنه خارج کردند و قابل اعتماد تر از سایرین ظاهر شدند. در واقع این نوع تکامل یافته از یک ساعت آونگی یا پاندولی قدیمی بود.

در قرن هفدهم میلادی کریستیان هویگنس Christiaan Huygens نمونه اولیه آونگی را ساخت. آونگ یا پاندول به وزنه هایی اطلاق می شود که به یک محور معلق متصل شده است تا آزادانه تاب بخورد. 

اختراع ساعت کوارتز نیز موفقیت‌آمیز بود. اولین نمونه کوارتز در دنیا توسط وارن ماریسون Warren Marrison و J.W. Horton در آزمایشگاه تلفن بل در کانادا تولید شد که الکتریسیته را از طریق یک مدار الکترونیکی به کریستال کوارتز می فرستاد. مدل های اتمی نیز در سال ۱۹۴۹ اختراع شدند. این مدل توسط فرکانس تشدید اتم ها یا مولکول های مواد مختلف مانند آمونیاک تنظیم می شوند.

در روزگار ما مدل هریسون با عقربه ها و اعداد بزرگ به سبک سنتی با قاب چوبی و کنده کاری شده طراحی می شود. یک ساعت دیواری خاص که در سبک کلاسیک، بسیار شیک است. معمولاً این سبک ساعت کلاسیک را در قاب های چوبی از جنس بلوط رنگ آمیزی کرده و یا به رنگ طبیعی از آن ساخته می شود.

اولین ساعت در ایران

جالب است بدانید که تاریخچه ساعت و اندازه گیری زمان به تاریخ ایرانیان برمی گردد.

در قرن های خیلی دور، ایرانیان باستان مدلی را کشف کرده بودند که آن را به نام ساعت آبی می شناختند و اسم آن را به نام یک الهه یونانی نامگذاری کرده بودند.

عکسی تاریخی از ساعت آبی

کلپسودرا دستگاه های قدیمی برای اندازه گیری زمان زیبا و بسیار جذاب (اگر بدنبال ارتباط ظاهر زیبای این آبی و الهه یونانی هستید می توانید آن را در لینک Clepsydra دنبال کنید.) بودند و از جریان تدریجی آب برای اندازه گیری زمان دقیق استفاده می کردند. اگر از تاریخچه ساعت آبی، خورشیدی در تاریخ کهنسال ایرانیان بگذریم، در همان زمان ساعتی که توسط الکساندر بین ساخته شد مساوی  شد با یک مدل مشابه که در اروپا، از شهر هرات به ایران می رسید.

نحوه اندازگیری زمان با ساعت ها

در واقع با پیشرفت علم، نحوه اندازه گیری زمان بدین صورت است که فواصل زمانی (مدت زمان بین دو رویداد) را می توان با دقیق ترین ساعت های اتمی منطبق با جدیدترین تکنولوژی های روز اندازه گیری کرد. مکانیزم آنها بدین صورت است که تشعشعات الکترومغناطیسی مانند امواج مایکروویو را با فرکانس های بسیار دقیقی تولید می کنند این امر منجر به تغییر سطح انرژی اتم های یک ساعت به سطح انرژی دیگری می شود.

اتم های سزیوم با جذب انواع مایکروویو با فرکانس 9,192,631,770 سیکل در ثانیه جهش های کوانتومی ایجاد می کنند و در واقع زمان، اندازه گیری می شود.

فناوری و ساعت

دستگاه زمان سنج، از تکنولوژی آونگ/پاندول استفاده می کند. در طول قرن ها و با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از آنها و ماشین های اندازه گیری زمان، به تکنولوژی‌های روزگره خورده اند.

ظهور و پیشرفت بی‌وقفه صنعت در عصر حاضر، منجر به ساخت مدل هایی شد که می تواند زمان را تا ثانیه و حتی نانو ثانیه اندازه گیری کنند. چرخ دنده ها و فنر های مکانیکی، به سرعت فرسوده می‌شوند و دقت خود را از دست می دهند.

A clock beats inside the heart of every atom  /  در قلب هر اتم یک ساعت می تپد!

در سال ۲۰۱۵ تیم کوک Tim Cook دستگاه جدیدی را به عنوان یک فناوری جدید، از تکنولوژی ارتقا یافته ساعت مچی به عنوان یک گجت رونمایی کرد و از برنامه ها و ویژگی های منحصر به فرد که تمام آن را از قبل در گوشی تلفن همراه تان داشتید معرفی کرد. پس از یک شروع پرتلاطم، محبوبیت مدل های هوشمند درسال های اخیر افزایش چشمگیری یافته است و انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۶ تولید موارد هوشمند فارغ از هر برندی به ۲۳۰ میلیون دستگاه برسد.

ساعتهای هوشمند تبدیل به جزئی جدا نشدنی در زندگی روزمره شما شده است. در سال‌های اخیر کاربرد مدل های هوشمند بسیار فراتر از مدل های مچی یا کلاسیک سال های دور است. مثلاً شرکت کوروس COROS برای رکورددار ماراتون دنیا Eliud Kipchoge ساعت هوشمند اختصاصی طراحی می کند یا حتی جنیفر آنیستون می گوید که به کجت هوشمند خود اعتیاد پیدا کرده است. او همه چیز از الگوهای تنفس گرفته تا اکسیژن خون و عملکرد بدن خود را در هنگام استراحت ردیابی می کند.

ساعت هوشمند ساعت-هوشمند ساعت

نیاز بشر به ساعت

همه ما جزر و مدهای زندگی روزمره را احساس می‌کنیم. ریتم‌هایی در زندگی ما وجود دارد که در واقع دقایق روزانه‌مان را شکل می‌دهد. ابتدایی‌ترین ریتم روزانه بشر، چرخه خواب و بیداری است که در واقع شبیه‌سازی‌ شده ساده آن را می‌توان در خورشید و ارتباط آن با چرخه خواب و بیداری دنبال کرد. با پایان یافتن ساعات عصرگاهی، احساس خواب‌آلودگی و با شروع روز مثل اکثر انسان‌ها بیدار می‌شویم.

ساعت-بیداری

خواب و بیداری و سایر الگوهای روزانه، بخشی انکارناپذیر از ریتم‌های شبانه‌روزی زندگی ماست. مفهوم Circum که توسط زمان سنج داخلی یا بیولوژیکی بدن کنترل می‌شود و در اعماق مغز انسان قرار دارد. تحقیقات نشان داده است که بیولوژیک بدن فراتر از خواب و بیداری مسئولیت دارد. سایر سیستم‌ها مانند گرسنگی، هوشیاری، اخلاق و خلق‌وخو، استرس، ایمنی بدن و حتی عملکرد قلب نیز از بیولوژیک بدن با ریتم روزانه دستور می‌گیرد.

بیولوژیک بدن ویژگی منحصربه‌فردی دارد که در زمان خاموشی یا استراحت بدن به کار می‌افتد. زمانی که شیفت کاری شما به اتمام رسیده است و در حال استراحت هستید ساعت بیولوژیکی، سلامت جسم و روان شما را مستقیماً تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حتی به یاد داشته باشید که تغییر زمان در ابتدای پاییز می‌تواند بیولوژیک بدن شما را برای مدت‌ها دچار مخاطره نماید.

چوب را می‌توان به‌عنوان یک ماده طبیعی که برگرفته از طبیعت است، به‌عنوان عنصری آرام‌بخش در نظر گرفت تا محیطی آرام را در فضای اتاق نشیمن یا اتاق‌خواب شما ایجاد کند و به آن گرما ببخشید و احساس راحتی را جهت استفاده شما از آن محیط ایجاد کند. مدل های چوبی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای انتخاب شما، در فضاهای داخلی منزل باشد.

همه چیز در گرو زمان است

زمان، با ارزش‌ترین منبع است و غیر قابل ‌بازگشت.

هیچ‌کس! هیچگاه! نمی‌داند که چقدر زمان دارد! تنها زمانی که در واقعیت داریم، زمان حال است. 

اینکه برداشت ما از زمان چیست، مستقیم بر شادی روح ما تأثیرگذار است.

مدیریت خوب یا ضعیف ما بر زمان، در زندگی ما تأثیرگذار است. 

روابط شخصی و کاری ما بسته به حجم سرمایه‌گذاری که بر روی زمان می‌کنیم، ایجاد یا شکسته می‌شود.

سرمایه‌گذاری شما روی زمان، به مهارت شما اعتبار می‌بخشد. 

زمان یک معلم خوب و یک درمانگر فوق‌العاده است. 

به دلیل مشغله‌های روزانه، همه افراد زمان یکسانی در روز ندارند. 

خرید اینترنتی ساعت ایکیا

ایکیا به عنوان یک ابر شرکت عرضه کننده لوازم خانه و آشپزخانه  و محیط کار، با بهره گیری از توانمندترین تولیدکنندگان ساعت دیجیتال دنیا انتخاب هایی در خور تحسین با طراحی های بی نظیر ایجاد کرده است. شما می توانید با مراجعه به وب سایت فروشگاه آنلاین راه مارکت در کوتاه ترین زمان ممکن ساعت دیواری، رومیزی، آرام گرد و دیجیتال را انتخاب، خریداری و در منزل یا محیط کارتان تحویل بگیرید.

به عنوان مثال ساعت آرام گرد ایکیا BONDIS، بی صدا و مقرون به صرفه است. از ظرافت طراحی بالایی برخوردار است. آنها یک حرکت جادویی انجام می دهند. مداوم و بی وقفه به شما، زمان دقیق را نشان می دهند. عملکرد آنها بی صداست. آرام گرد ها از الگوی سیستم همگام سازی شده تبعیت نمی کند. البته چون به صورت آنالوگ طراحی شده است، در انتهای تابستان زمان را به صورت خودکار به روز رسانی نمی کند.

ساعت آرام گرد ساعت آرام گرد

آنها معمولاً از قطعات با کیفیت و ممتاز ساخته شده اند و این اطمینان را به شما می دهند که حرکت عقربه ها بدون تیک تاک انجام شود، زیرا حرکت کوارتز به صورت گام به گام و سنتی است. معمولاً مدل های دیواری بی صدا یا آرام گرد، قیمت کمتری نسبت به انواع کوارتز سنتی دارد.

میزان رضایت از این مطلب

80 %

توسط 02 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    محسن یادگاری

    ساعت

    میخوام در تکمیل نوشته شما توضیح کوتاهی راجع به ساعت بگم، اگر در مورد سير تكامل ساعت بیشتر مطالعه کنید، مي تونید تحولات خاصی و در شکل گیری ساعت بدونید. جالب بدونید در ابتدا، حركت عقربه ساعت بسيار غير دقيق بوده و اساساً با واحدهاي زماني نسبتاً بزرگ ارتباط داشت.جالبه اولین صفحه هاي دايره اي شكل که برای ساعت دیواری ها اختراع شد فقط بر حسب علامت نشانه گذاري شده بودند و فقط يك عقربه داشتند. اما همراه با پيشرفت در ساخت ساعت های مكانيكي، زمان هم به واحدهاي كوچك تر و كوچك تر تقسيم کردن، عقربه ديگري هم اضافه شد تا دقيقه هم نشان دهد و در اخر عقربه سوم هم اضافه شد تا ثانيه را به ما نشان دهند. به هر صورت، ساعت ها به ما اين امكان را دادن تا زمان را به عنوان دنباله اي از لحظات گسسته از هم درک كنيم؛ يعني ساعت به نمايشي تبديل شد كه بعداً تحليل زمان نام گرفت.
    خواستم توضیحاتی تکمیلی بر نوشته شما داده باشم
    ممنون از همه تیم راه راه مارکت.

    2 آبان 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    نریمان

    مطلب مخترع ساعت جالب بود ممنون واقعا این که ساعت چطور وارد زندگی ما انسان ها شد و ما انقدر به وجود وسیله اندازه گیری زمان همون ساعت عادت کردیم و خیلی نکات دیگه واقعاً قشنگ بود

    25 مهر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب