طرز تهیه کوفته تبریزی خانگی

طرز تهیه کوفته تبریزی خانگی

طرز تهیه کوفته تبریزی با اطمینان از این که کوفته وا نمی‌رود. کامل‌ترین دستور پخت کوفته تبریزی اصل سنتی و خونگی که با آموزش مرحله‌به‌مرحله، ما را امیدوار می‌کند تا از پخت و تناول آن لذت ببرید. مقدار مواد اولیه معرفی شده برای ۴ نفر، کفایت می‌کند ما سعی می‌کنیم آموزش مرحله‌به‌مرحله این غذای سنتی را با شرح کامل و به همراه تصاویر پخت به شما معرفی کنیم.

وسایل موردنیاز برای تهیه و سرو کوفته تبریزی سنتی خانگی

اکنون برای پخت کوفته تبریزی خونگی سریع و خوشمزه ابزارآلات و لوازم آشپزخانه‌ای را که از برند معتبر ایکیا است و به شما در تسهیل پخت کوفته تبریزی کمک می‌کند را معرفی می‌کنیم. در صورت تمایل به داشتن این لوازم، شما می‌توانید به‌راحتی با فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت تماس بگیرید تا در همان روزی که کالا را سفارش می‌دهید، این وسایل را در اختیار بگیرید و آشپزی را با لذت بیشتری شروع کنید.

  • مواد موردنیاز برای پخت کوفته تبریزی خانگی

گوشت چرخ کرده نمک و فلفل و زردچوبه پیاز سرخ کرده تخم‌ مرغ آب‌ پز سبزی معطر
گوشت چرخ‌کرده نمک و فلفل زردچوبه پیاز سرخ کرده تخم‌مرغ آب‌پز سبزی معطر (نعناع + گشنیز + جعفری + ترخون + مرزه)
تخم مرغ پیاز رنده شده برنج آبکش زرشک لپه پخته شده
تخم‌مرغ خام پیاز رنده شده برنج آبکش زرشک لپه پخته شده
آرد نخودچی زعفران دم‌کرده گردو آلو رب گوجه‌فرنگی
آرد نخودچی زعفران دم‌کرده گردو آلو (بهترینش آلوی بَرَغان هست) رب گوجه‌فرنگی

تذکر: برای پخت برنج به‌هیچ‌عنوان داخل برنج، در زمان پخت، روغن نریزید و به روش آبکش برنج را بپزید؛ اما بدون روغن!

روش پخت کوفته تبریزی در آشپزخانه کد بانوی ایرانی

لپه‌ها را با آب و کمی فلفل و زردچوبه، بپزید تا کمی نرم و نیم‌پز شود. بهتر است لپه حتماً در غذاساز یا هاون کوبیده شود تا نرم شود. حتی بهتر است لپه به حالت پوره دربیاید.

ابتدا گوشت چرخ‌کرده را با آرد نخودچی + نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط کرده و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در ظرف غذا شیشه‌ای گرد ایکیا IKEA 365 خوب ورز دهید. این کاسه حجم مناسبی برای ورز دادن دارد و باتوجه‌به این که شیشه‌ای است بوی خاصی به گوشت شما نمی‌دهد.

خوب که گوشت و آرد نخودچی و نمک و فلفل و زردچوبه ورز خورد بعد سبزی‌ جات و زعفران و لپه و برنج را می‌ریزیم و یک عدد تخم‌مرغ داخلش می‌شکانیم . (در این مرحله مراقب باشید که اگر یک عدد تخم‌مرغ قوام کافی را به مواد نداد می‌توانید یک عدد دیگر هم تخم‌مرغ به مواد  اضافه کنید.) توجه داشته باشید که همة این مواد به‌آسانی در ظرف غذا شیشه‌ای گرد ایکیا IKEA 365 جای می‌گیرد.

خرید اینترنتی ظرف غذا شیشه ‌ای گرد ایکیا IKEA 365

ظرف غذا شیشه ‌ای گرد ایکیا IKEA 365 از شیشه‌ای ساخته شده است که بو یا تغییر رنگ سس گوجه‌فرنگی و غیره را جذب نمی‌کند؛ بنابراین ظرف غذا شیشه ‌ای گرد ایکیا IKEA 365 به‌راحتی تمیز می‌شود.

 

ظرف غذا شیشه ‌ای گرد ایکیا IKEA 365
کوفته تبریزی اصل  طرز تهیه کوفته تبریزی برای دو نفر

پیاز را با رنده ایکیا IDEALISK رنده کنید. این رنده تیز و روان است و پیاز را بصورت یکنواخت برای شما پوره می کند. اینک که نصف آب پیاز رنده شده را خوب گرفتیم را هم به مواد اضافه می کنیم و دوباره خوب وَرز می دهیم. توجه داشته باشید که، گوشت این غذا باید مثل کباب کوبیده خوب ورز داده شود و چند باز محکم گوشت را بلندش کنید و بکوبانید داخل ظرف تا هوای داخلش خالی شود و انسجام بیشتری پیدا کند.

می‌توانید برنج را از قبل بکوبید تا کارتان کمی زودتر پیش برود، فقط حتماً در مرحله وَرز دادن کم‌کاری نکنید و مواد کوفته تبریزی را حسابی ورز دهید.

خرید اینترنتی رنده ایکیا IDEALISK

این رنده ایکیا پس از شستشو زنگ نمی‌زند. شما می‌توانید با استفاده از این رنده هم سیب‌زمینی را خلال کنید و هم هویج یا پنیر را رنده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سمت مورداستفاده رنده ایکیا IDEALISK را انتخاب کنید.

رنده ایکیا IDEALISK

حالا مواد را که داخل ظرف غذا شیشه‌ای گرد ایکیا IKEA 365 است را داخل یخچال یک ساعت استراحت دهید.

درست‌کردن سس کوفته تبریزی

ظرفی که برای پخت کوفته تبریزی انتخاب می‌کنید خیلی اهمیت دارد. برابر این ما سرویس قابلمه 5 پارچه ایکیا ANNONS را به شما معرفی می‌کنیم. اگر تازه‌کار هستید بهتر است، تا کوفته‌های کوچک‌تر درست کنید؛ اما اگر زمانی که مهارت پیدا کردید و حرفه‌ای شدید می‌توانید خصوصاً برای مهمانی‌ها کوفته بزرگ درست کنید. در اینجا ما به شما قابلمه سایز بزرگ سرویس قابلمه 5 پارچه ایکیا ANNONS را پیشنهاد می‌کنیم . چرا که این سایز قابلمه برای چهار نفر اندازه است.

قابلمه شما باید طوری باشد که یک ملاقه از سس را به‌آسانی بتوانید، از کف ظرف بکشید و روی کوفته‌ها بریزید تا کوفته‌تبریزی‌های شما خشک نشود و تَرَک نخورد!

برای تهیه سس، در ابتدا روغن را بگذارید کمی داغ بشود و رب گوجه را داخلش کمی تفت بدهید. بعد پیازداغ + سبزی‌ها را هم بریزید و باهم تفت بدهید تا کمی سرخ شود.

می‌توانید برای این غذا از آب مرغ یا آب قلم هم استفاده کنید. اگر هم نداشتید که می‌توانید از ترکیب عصاره گوشت و مرغ (گالینابلانکا) یا آب معمولی استفاده کنید. آب مرغ را هم می‌توانید، داخل سس بریزید و مخلوط کنید تا مواد با هم مخلوط شود و قوام پیدا کند.

خرید اینترنتی سرویس قابلمه 5 پارچه ایکیا ANNONS

این سرویس قابلمه ایکیا از استیل ضدزنگ ساخته شده است که این ویژگی سبب می‌شود قابلمه‌ها بادوام باشد و به‌راحتی تمیز شود. بین دولایه استیل ضدزنگ از یک‌لایه آلومینیومی استفاده شده که این ساختار سبب توزیع گرمای یکنواخت می­‌شود و در نتیجه آن از سوختن و چسبیدن غذا می­کاهد.

سرویس قابلمه 5 پارچه ایکیا ANNONS
طرز تهیه کوفته ساده

حالا گوشت را از داخل یخچال در بیاورید و دوباره به مدت دو دقیقه ورز دهید. اینک یک گوله ی تقریباً بزرگ از گوشت را بردارید و وسطش را باز کنید. حالا می‌توانید وسط گوله ی گوشت یک عدد تخم‌مرغ آب پز + مغز گردو + زرشک (کمی باکره و شکر تفت بدهید) + آلو و پیازداغ قرار بدهید تا قسمت اصلی کوفته تبریزی سنتی و خانگی ما آماده شود.

حالا گوله ی مواد را با دست فشار می‌دهیم تا بافت منسجمی پیدا کند.

سپس درحالی‌که سس در قابلمه در حال جوشیدن است، ما کوفته‌های گرد شده و منسجم و آماده را به‌آرامی داخل سس قرار می‌دهیم تا بجوشد و آرام‌آرام پخته شود. البته چون برنج و لپة کوفته تبریزی از قبل پخته شده است، نیازی به پخت طولانی‌مدت نیست.

یک ربع تا بیست دقیقه اول پخت توجه داشته باشید که حتماً با استفاده از ملاقه، سرویس کفگیر و ملاقه ۴ پارچه ایکیا GRUNKA که ملاقه‌ای دارای حجم مناسب دارد، باید از سس بردارید و روی گوشت‌ها بریزید تا از خشک‌شدن جلوگیری کنید و سطح روی کوفته ترک نخورد. کفگیر و ملاقه ۴ پارچه ایکیا GRUNKA یک سرویس مناسب است که دارای کیفیت بالایی است و دستة آن داغ نمی‌شود و از استیل ضدزنگ ساخته شده است برای آشپزی بسیار مفید و کارآمد است.

درب قابلمه را نبندید چون کوفته باید با در باز قابلمه پخته شود.

خرید اینترنتی سرویس کفگیر و ملاقه ۴ پارچه ایکیا GRUNKA

این سرویس کفگیر و ملاقه ایکیا شامل یک قاشق، ملاقه، کفگیر و سرور اسپاگتی است که تمام موارد لازم برای یک آشپزخانه پایه را در اختیار شما قرار می‌دهد. کفگیر و ملاقه سال‌هاست که عضوی مهم در آشپزخانه است.

کفگیر و ملاقه ۴ پارچه ایکیا GRUNKA

مدت‌زمان پخت کوفته تبریزی

زمان پخت کوفته تبریزی حدوداً بین یک ساعت تا ۱ ساعت و نیم به طول می‌انجامد که البته این زمان بستگی به مقدار مواد و میزان حرارت نیز دارد. در ده دقیقة آخر کار، کمی سس و زعفران روی کوفته‌ها بریزید تا عطر و رنگ آخر کار مجلسی و حرفه‌ای‌تر شود در این دقایق کوفته‌ها در قابلمه ایکیا آرام‌آرام می‌پزد. این ده دقیقه زمان طلایی پخت محسوب می‌شود چرا که رنگ اصلی کوفته در این دقایق با زعفران شکل می‌گیرد. اینک کوفته‌تبریزی‌های شما که به روش سنتی پخته شده است، آماده سرو است.

برای تزیین این غذا، شما می‌توانید کنار ظرف سسی را که در قابلمه است بریزید و روی کوفته‌ها مقداری پیازداغ و گردو بگزارید و اطراف آن را با آلو و خلال بادام و پسته تزیین کنید.

نکات طلایی و مهم برای پخت بهتر کوفته تبریزی خانگی

  • تذکر: برای پخت برنج به‌هیچ‌عنوان داخل برنج، در زمان پخت، روغن نریزید و به روش آبکش برنج را بپزید؛ اما بدون روغن!
  • بهتر است لپه بعد از پختم با گوشت‌کوب برقی له شود.
  • در دقایق اولیه پخت کوفته حتماً سس را با ملاقه روی کوفته‌ها بریزید
  • در زمان پخت کوفته بهتر است برای جلوگیری از وارفتن کوفته، درب قابلمه باز باشد.
  • در زمان ورز دادن گوشت با آرد و نمک و فلفل، اگر یک عدد تخم‌مرغ کفایت نکرد، می‌توانید تخم‌مرغ بیشتری به گوشت و مواد اضافه کنید.

نکته خاص: درصورتی‌که نگران وارفتن کوفته‌ها هستید، می‌توانید کوفته‌ها را داخل پارچة تور بگذارید و سر پارچه را خوب بپیچید تا تورها مانع وارفتن کوفتة شما بشوند. پس از پخت کامل کوفته، در زمان سرو آن کوفته را از داخل تور خارج کنید و در داخل دیس بگذارید.

کوفته تبریزی برای ۴ نفر  کوفته تبریزی بدون تخم مرغ

خرید اینترنتی محصولات ایکیا برای پخت کوفته تبریزی خانگی

خوب است بدانیم که برای پخت هر غذا در ابتدا به ظروف و وسایل آشپزی باکیفیت نیاز داریم. شما می‌توانید از هر ظرفی برای پختن و سرو غذا، استفاده کنید؛ اما داشتن ظروف استاندارد و زیبا جایگاه ویژه‌ای برای یک سرآشپز دارد. به این نکته توجه کنید که با خرید از ایکیا، قابلمه یا کفگیر و ملاقه شما سال‌ها کیفیت خودش را از دست نمی‌دهد و شما تا مدت‌ها نیاز به هزینه مجدد نخواهید داشت.

ظرف خوب تأثیر بسزایی در طعم غذای شما دارد. پس چه چیزی بهتر از این که زحمت شما در آشپزی بخصوص در پخت کوفته تبریزی با ظروف مرغوب ایکیا به بار بنشیند و لذت آن را مضاعف سازد.

همان‌طور که در مطالب فوق ذکر کردیم ما بر روی تمامی لوازم آشپزخانه موردنیاز شما لینک مستقیم برای خرید و آشنایی بیشتر با محصول را قرار داده‌ایم. کلیک کنید و خود را از کیفیت خوب محصولات محروم نکنید. هر آشپزی لایق داشتن ظروف خوب است و فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت به‌تمامی سؤال‌های شما در بخش نظرات و تماس تلفنی پاسخ می‌دهد. امیدواریم از پخت کوفته تبریزی خونگی خوشمزه خود دقایقی را در زمان تناول غذای خود با همراهی عزیزانتان، لذت ببرید.

مقالات مرتبط

آموزش آشپزی با محصولات ایکیا

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی جز آن غذاهایی است که پختن و خوردن آن از قدیم [...]

3 دیدگاه

آموزش آشپزی با محصولات ایکیا

3 طرز تهیه متفاوت پخت کتلت خانگی

کتلت (به انگلیسی: Cutlet) از انواع غذاهای پر طرف‌دار و خوشمزه ایرانی‌ها است. کتلت غذایی [...]

4 دیدگاه

آموزش آشپزی با محصولات ایکیا

طرز تهیه باقالی پلو با گردن

باقالی پلو با گردن یکی از غذا‌های مجلسی و اعیانی در مهمانی‌های ما ایرانیان است. [...]

5 دیدگاه

میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    عالیه محبتی

    روش پخت کوفته تبریزی عالللللللللی بود

    تا به حال وسط کوفته تخم مرغ و زرشک نگذاشته بودم. این دفعه گذاشتم بی نظیر شد

    27 دی 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    رقیه بهاری

    روش پخت کوفته تبریزی عالی بود

    ممنونم از مجله ی خوب راهر اه مارکت. خدایی چند تا ترفند یاد داد که عالی بود. گذاشتن گوله ی کوفته تبریزی داخل پارچه ی توری عالی بود. دیگه اینکه گفته بودید درب قابلمه باید باز باشه تا کوفته وا نرود. من دو بار پختم بار اولتوی توری گذاشتم . دفعه ی بعد درب قابلمه رو باز گذاشتم، واقعا کوفته وا نرفت. قابلمه ایکیا رو هم میخوام سفارش بدم . ممنونم راه راه مارکت

    24 دی 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب