از نو شروع شدن عشق و امید بهار ۱۴۰۲

از نو شروع شدن عشق و امید بهار ۱۴۰۲

در این مقاله ما سعی بر آن داریم که شما را در جریان ساعت و زمان سال تحویل و بهار ۱۴۰۲ بگذاریم و نماد سال را به شما بگوییم و همچنین شما را با آداب و سنن نوروز در ایران آشنا می‌کنیم.

از الان به فکر نوروز و دید و بازدید‌های نوروزی باش… در این مقاله کلی ایده‌های خوب برای پذیرای از میهمانان نوروز ۱۴۰۲ داریم >>> سینی های ایکیا پذیرای مهمونی‌های نوروز

زمان تحویل سال ۱۴۰۲: ساعت ۰۰ و ۵۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه بامداد است.

روز تحویل سال ۱۴۰۲: (سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱/۱) روز سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ هجری شمسی و نماد سال خرگوش است.

نوروز الهام گرفته از لغت روزی نو است، به معنی و مفهوم تولد و شروع روزی تازه و نو و جدید. نوروز در ایران باستان و در ذهن ایرانیان، بی شک، تداعی بخش شروعی دیگر است. نوروز در فرهنگ ایرانی الهام‌بخش زایش و رویش و تجلی زیبایی‌ها است. با فروشگاه اینترنتی راه راه مارکت همراه باشید تا از زیبایی ها و اتفاقات بهار ۱۴۰۲ بخوانیم.

از نو شروع شدن عشق و امید بهار ۱۴۰۲

آغاز بهار ۱۴۰۲ و آداب کهن ایران‌زمین

روزهای نوروز و بهار ۱۴۰۲، از دیرباز شادترین و دل‌انگیزترین روزهای فصل سال برای مردم ایران‌زمین بوده است. در این روزهای زیبا، لحظه‌ها از عطر گل و ریحان آکنده و دل‌ها از شور و جان‌ها از شوق سرشار می‌گردد. دوباره حیات، این موهبت بی‌مانند آفریدگار از دل خاک می‌جوشد و می‌روید و چشم گشودن زمین از خواب زمستانی، نویدبخش زندگی خواهد بود. دیدن این‌همه شور زندگی و شکفتن این حجم از زیبایی در طبیعت که از نسیم جان‌افزای بهار، خمارآلود شده‌اند، انسان را به وجد می‌آورد و بوی دلاویز آن‌همه گل‌وگیاه مشام جان را می‌نوازد.

نغمه‌های بلبلان و پرندگان خوش‌خوان که چون عاشقان سینه‌چاک، در برابر آن‌همه معشوقه‌های رنگارنگ رسته از خاک، به وجد آمده‌اند و دشت و صحرا را از نغمه‌های دل‌انگیز خویش پرکرده‌اند، حتی غمگساران دل‌مرده را نیز به وجد می‌آورد. نوای بهاری پرندگان، دل‌های افسرده و غمگین را از کنج خاموش و سرد خانه پس ازسپری‌شدن زمستانی سرد و سخت، به دشت و صحرا و باغ و بستان می‌کشاند، تا به همگان بیاموزد که در برابر بهار نمی‌توان خاموش ماند.

نوروز و بهار ۱۴۰۲ همواره با نغمه‌های آمیخته به تسبیح خویش، هم به دل‌ها شادی می‌بخشند و هم رسم بندگی را به ما متذکر می‌شود و لب هر بنده‌ای را به ستایش آفریدگار آن‌همه زیبایی می‌گشاید.

بهار و نوروز ۱۴۰۲ بهار ۱۴۰۲

پیشینه عید نوروز ایرانیان

جشن بهار ۱۴۰۲ و نوروز، پیشینه‌ای چندهزارساله در میان ایرانیان دارد و از قدیمی‌ترین عیدها و از سنت‌های کهن و زیبای ایرانیان به شمار می‌رود. راز ماندگاری این سنت کهن در تقارن بهار که فصل بیداری و سرسبزی طبیعت است با رویش طبیعت، درهم‌آمیخته است. ایرانیان نوبهار را با شیوهٔ زندگی خویش در هم آمیختند و شروع فصل تازه‌ای از سال را با سنت زیبای خانه‌تکانی در روزهای واپسین زمستان هم قرین ساخته‌اند و در واپسین روزهای سال با شستن و غبارروبی از خانه و نو کردن وسایل خانه به استقبال بهار می‌روند.

ما در فروشگاه راه‌راه مارکت بیشتر لوازم مورد نیاز برای خانه تکانی را فراهم کرده‌ایم به عنوان مثال یکی از پر طرفدار‌ترین آنها جارو و خاک انداز ایکیا PEPPRIG است. بهار ۱۴۰۲ و آمیختگی آن با رسم‌ها و آیین‌های نیکی چون خانه‌تکانی، تعویض لوازم منزل، دیدوبازدید، صله‌رحم و عیادت از بیماران، بسیار زیباتر و دلنشین‌تر می‌شود.

شنیدنی و خواندنی است که بدانید، برخی جشن‌های ایران، پیشینه‌ای به بلندای عمر ملت و مردم ایران دارند. برخی از این جشن‌ها همچون جشن نوروز و مهرگان از یاد و تاریخ و آداب زندگی مردم ایران‌زمین، گسستنی نخواهد بود. سلسله‌ها، و پادشاهان، اقوام و فرقه‌های گوناگون آمده و رفته‌اند و روزگار به شکست‌ها و پیروزی‌ها و غم‌ها و شادی‌های مردم این سرزمین سپری شده، درحالی که این جشن‌ها همچنان به قوت خود باقی‌مانده است.نوروز ۱۴۰۲بسیار مهاجمانی که به این مرزوبوم تاختند تا زبان، ادب، دین و رسوم این خاک پاک را براندازند، ولی ناکام، به دل خاک سپرده شدند. از پس هزاران سال، هنوز مردم این مرزوبوم به فارسی سخن می‌گویند و می‌نویسند، همان آداب‌ورسوم را دارند، همان جشن‌ها را بر پا می‌کنند. ازاین‌رو، بر ما ایرانیان است که همه این آیین‌های نیک را پاس بداریم.

ایرانیان در درازنای تاریخ همواره مردمی شادمانه و شادی خواه بوده‌اند که به هر انگیزه و بهانه‌ای، سفرهٔ بزم می‌گستراندند و به کامرانی و شادباشی و رامش می‌نشسته‌اند. ازاین‌روی، شمار جشن‌ها و آیین‌های شادمانی در ایران، بسیار پرتعداد بوده است و این آیین‌ها و جشن‌ها یکی از برجسته‌ترین هنجارها و ویژگی‌های فرهنگی ایرانیان شمرده می‌شده است.

عید نوروز، نماد پاکی و خلق فصلی دیگر از زندگی

ما ایرانیان با بزرگداشت و برگزاری جشن و آیین نوروز و بهار ۱۴۰۲، به‌گونه‌ای نمادین بازگشت آفرینش را به روشنایی‌ها و پاکی جشن می‌گیریم، چرا که جشن نوروز جشن کمال آفرینش و احیای زندگی است.

با گذر صده‌های متعدد این جشن در ایران‌زمین نه‌تنها از شکوه و جلالش کاسته نشده است، بلکه ایرانیان امروزه از تلفیق سنت و مدرنیته بهره جسته‌اند و در باشکوه‌تر جلوه‌دادن بهار ۱۴۰۲ در زندگی خویش، عشق به زندگی مدرن را با حفظ میراث گذشتگان پیوند زده‌اند تا لذتی مضاعف از زیستن ببرند. تولیدات شرکت‌های بزرگی چون ایکیا و خزش محصولات ایکیا به داخل هر خانه و آشپزخانه‌ای، گویای تلفیق مدرنیته با سنت در زندگی‌های ما ایرانیان است.

در این متن ما سعی بر آن داریم که با تشریح و توضیح نوروز و بهار ۱۴۰۲ و استفاده از محصولات ایکیا با شما همگام شویم تا لذت این جشن را دوچندان نماییم. حال از چیدمان سفرهٔ هفت‌سین و دلایل حضور هر یک از ارکان این سفره با شما سخن می‌گوییم.

گستردن سفره هفت‌سین در نوروز

پهن کردن سفره هفت‌سین در عید نوروز و بهار ۱۴۰۲، عملی است نمادین که علاوه بر تأثیر آن در شکوه این جشن، دل‌وجان انسان را نیز جلوه و جلا خاصی می‌بخشد. بر سر سفرهٔ هفت‌سین اجزایی گذاشته می‌شود که هرکدام از این اجزای هفت‌سین، نشانه مفاهیمی چون رویش، زایش و باروری، فراوانی و برکت و مانند آنهاست و آدمی را به کامل و تفکر وامی‌دارد.

اینک ما به توضیح و تفسیر هر یک از آن نمادها می‌پردازیم، باشد که شما را حاصلی در برداشته باشد.نوروز باستانسبزهٔ تازه‌رسته، نشانهٔ خرمی و طراوت و فراوانی و برکت است.

  • سمنو: خوراکی تهیه شده از آرد جوانه گندم و نشانه باروری و رشد و زایش است.
  • سنجد: که برگ و شکوفه درخت آن، محرک عشق و نماد دلباختگی و از مقدمات اصلی تولد و زایندگی است، نیز همواره میهمان سفره‌های هفت‌سین ما ایرانیان است.
  • سیب: میوه‌ای است بهشتی، زیبا و پرخاصیت و نشان دیگری از باروری و زایش در سفره هفت‌سین است که برای ما دلبری می‌کند.
  • سیر: گیاهی با خواص درمانی فراوان است که نماد صحت و سلامتی است.
  • دیگر آنکه سماق، سرکه، سنبل، ماهی قرمز در تُنگ بلور، تخم‌مرغ‌های رنگی در سبدهای زیبا، آینه، قرآن، دیوان حافظ، کاسه آب‌وگل، همگی از اجزای سفره هفت‌سین هستند که به‌تناسب سلیقهٔ هر بانوی ایرانی بر این سفره نقش می‌بندند و ترکیب زیبایی می‌آفرینند.

 در میان این‌همه زیبایی در سفره‌های هفت‌سین هر ایرانی، جایی برای شمع‌ و جا شمعی‌های و زیبا و پرنور ایکیا وجود دارد. زینت‌بخش سفره‌های هفت‌سین نوروزی، گله‌ای خشک معطر و قرمز ایکیا با همنشینی شمع‌های وارمر ایکیا، تلفیق زیبایی از گل و نور را در آینه برای ما متجلی می‌سازد. بر سر سفرهٔ هفت‌سین هر خانهٔ ایرانی ساعتی به زیبایی بننشسته که گذر زمان را به اعضا خانواده که دور هم جمع شده‌اند نشان می‌دهد.

ساعت‌های رومیزی ایکیا که نمونه‌ای از آن، ساعت صورتی ایکیا است، به جلوه‌گری سفره‌های هفت‌سین شما می‌افزاید. وجود شمعدان‌های زیبای ایکیا دلبر هر سفرهٔ هفت‌سین است. چرا که باتلاقی نور و گل و شمع، حس زیبای ادامهٔ زندگی در بهترین شرایط ممکن را برای ما متصور می‌شود.

ساعت ایکیا ۱۴۰۲

باتوجه‌به این نکته که در آستانهٔ ورود بهار ۱۴۰۲ هستیم و بهار خود نمایانگر گل و گلاب و شور و سرمستی است، استفاده از گلدان ایکیا برای کاشت دانه‌های نارنج از واپسین روزهای ماه بهمن، برای سبزه‌ای نورسته از جنس درخت نارنج، خالی‌ازلطف نیست.

بهار در خانهٔ هر ایرانی نمادی از تازگی و نوشدن است؛ لذا با ذکر تلفیق سنت و مدرنیته که در بالا برایتان به‌تفصیل گفتیم، می‌توانید از لوازم آشپزخانه ایکیا که محصولاتی چون قابلمه‌های سه‌تایی ایکیا و انواع کفگیر و ملاقه‌های ایکیا است، استفاده کنید و به‌این‌ترتیب بهار ۱۴۰۲ را به آشپزخانه منزل خود ببرید.

شرکت ایکیا با تولید انواع آباژور ایکیا به شما کمک می‌کند تا در آغاز بهار سال ۱۴۰۲ نوری زیبا و دلنشین را زیر سقف خانه‌هایتان تجربه کنید. حال که ما شما را با بهار ایرانی و بزرگ‌ترین نماد آن که سفرهٔ هفت‌سین و متعلقات آن است آشنا کردیم، بر خود می‌دانیم که فروشگاه اینترنتی راه‌راه مارکت را نیز به شما معرفی کنیم تا از خدمات آن بهره جویید و از بهار زندگی خویش در کنار راه‌راه مارکت لذت ببرید.

فروشگاه راه‌راه مارکت خرسند است که از بهار با شما سخن گفته و با افتخار شما را یاری می‌کند تا با تهیه لوازم خانه ایکیا بهار ۱۴۰۲ را به منازل خود ببرید. باشد تا هر روز و هرسال زیباتر از عهد کهن، زیست کنیم.

نوروز و بهار ۱۴۰۲ بر همگان خجسته و نیک باد. آریایی هم‌وطنم شاد باد و شاد زی.

مقـالـات مرتـبـط

معرفی خرید لوازم نوروز ۱۴۰۳

راهنمای خرید شب یلدا

ایرانیان همه ساله شب یلدا را، که طولانی‌ترین شب سال نام دارد، دور هم جمع [...]

3 دیدگاه

راهنما خرید سینی و ظروف پذیرایی معرفی خرید لوازم نوروز ۱۴۰۳

سینی های ایکیا پذیرای مهمونی‌های نوروز

آینه، قرآن، ترمه، ماهی قرمز، سنبل، سیب، سکه، سینی از پایه‌های ثابت در یک سفره [...]

3 دیدگاه

آموزش آشپزی با محصولات ایکیا

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی جز آن غذاهایی است که پختن و خوردن آن از قدیم [...]

3 دیدگاه

میزان رضایت از این مطلب

100 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    آزاده محمدی

    نوروز 1402 را با خرید وسایل ایکیا شروع میکنم

    چه جالب بود پیوند سنت و مدرنیته ,تا حالا از این زاویه بهش نگاه نکرده بودم..سایت راه راه مارکت رو نگاه کردم.واقعا قیمت هاتون عالی بود به نسبت جاهای دیگه ارزان تر هست.شمع و شمعدان و گل‌های خشک شما رو سفارش میدم حتما برای نوروز 1402

    14 آذر 1401

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت از این مطلب

ورود | عضویت
فهرست مطالب